צה"ל אימץ את הסימולטור של קוגנטה המדמה נסיעה בתנאי שטח

9 מרץ, 2022

ישמש לפיתוח כלים אוטונומיים. הסימולטור מדמה נסיעת כלי רכב בתנאי שטח קשים כמו דרכי עפר, דרכים בוציות, מדרונות תלולים ועוד. "האתגר היה לדמות את הפיזיקה של החיכוך בין הקרקע לבין הכלי האוטונומי"

צה"ל, באמצעות מינהל הרכש במשרד הביטחון, רכש את הסימולטור של חברת קוגנטה, המדמה נסיעה בתנאי שטח. צה"ל יעשה שימוש בסימולטור כדי לאמן ולבדוק אלגוריתמים של נהיגה אוטונומית במסגרת פיתוח של כלים אוטונומיים ומערכות עזר בטיחותיות (ADAS) עבור יישומים צבאיים.

הסימולטור AV off-road של קוגנטה הוא פלטפורמה חדשה של החברה, המיועדת לאימון ובדיקה של כלים אוטונומיים המתמרנים בתנאי שטח קשים על גבי דרכים בלתי סלולות, ובכלל זה גם כלים לעולם הצבאי כמו כלי-רכב צבאיים בלתי מאויישים ורובוטיקה קרבית. הסימולטור מדמה תרחישים רבים של נסיעת שטח בדרכי עפר, שבילים צרים, מדרונות תלולים, אדמה בוצית או חולית, וכן מכשולים לאורך הדרך כמו סלעים או צמחיה, ונסיעה בתנאי ראות ירודים כמו חושך או זוויות ראייה מוגבלות.

יצירת סימולציות המדמות נסיעת שטח מציבה אתגרים מורכבים. בשונה מנהיגה בכביש ציבורי, שבה נתיב הנסיעה הוא מוסדר וברור, בתמרון בתנאי שטח הכלי האוטונומי צריך כל הזמן להעריך מהו המסלול האפשרי ליעד מבלי להתהפך או להיתקל במכשול בלתי-עביר. בשיחה עם Techtime הסביר מנהל הפיתוח העסקי של קוגנטה, שי רוטמן, כי האתגר העיקרי הוא לסמלץ את הפיזיקה של נסיעת שטח. "בשטח, מתארי הנסיעה אינם מוגדרים. אחד ההיבטים הפיזיקליים החשובים שצריך להביא בחשבון בנסיעת שטח הוא החיכוך שנוצר בין תנאי הקרקע והדרך לבין הכלי האוטונומי, בין אם מדובר באדמה בוצית, חולית או רצופה מהמורות. הכלי צריך להעריך בצורה טובה את תנאי הדרך כדי לדעת באיזו מהירות ובאיזה זווית הוא יכול לתמרן והאם המכשול שלפניו הוא עביר."

בשנים האחרונות השימוש בכלי רכב צבאיים בלתי מאוישים נהיה נפוץ יותר ויותר בקרב צבאות העולם, בעיקר למשימות סיור, פינוי מוקשים ופתיחת צירים במצבים בהם נוכחות אדם עלולה להיות מסוכנת. כך למשל, צבא ארצות הברית מפתח משאיות תובלה אוטונומיות המסוגלות לנוע באופן עצמאי בשיירה.

גם החברות הביטחוניות הישראליות משקיעות בפיתוח כלים אוטונומיים. התעשייה האווירית מפתחת כלים שונים לשדה הקרב כמו סייר רובוטי אוטונומי לגילוי ופינוי של מטעני צד, ודחפורים אוטונומיים לצורך ביצוע משימות הנדסה קרבית מורכבות באזורים מאוימים. אלביט גם כן החלה בשנים האחרונות לפתח רכבי שטח לא מאוישות למשימות בט”ש. ב-2016 פיתחה החברה, בשיתוף צה”ל, את “שומר גבולות”, שפרוש לאורך הגבול עם רצועת עזה והגבול עם מצרים.

"עולם הרובוטיקה האוטונומית הצבאית צובר תאוצה. כשהתחלנו לעבוד עם משרד הביטחון והצבא, ראינו שכמו בעולם הרכב האוטונומי, גם בפיתוח כלים אוטונומיים צבאיים יש צורך בשימוש בסימולטורים".

מוצר הדגל של חברת קוגנטה, שהוקמה ב-2016, הוא סימולטור המשמש לאימון ובדיקה וירטואלית של המערכות בכלי-רכב אוטונומיים.  הסימולטור מייצר הדמיות ריאליסטיות של ערים שלמות, כולל רחובות, עצים, פגמים בכביש, דגמי מכוניות, בני-אדם ועוד, וכן מדמה את ההתנהגות של נהגים אחרים בדרך, וכן את המידע המגיע מחיישנים מסוגים שונים כמו מצלמות, אינפרא-אדום ו-LiDAR. הסימולטור מאפשר לייצר תרחישים מרובים והשימוש בו מקצר תהליכי פיתוח ובדיקה של מערכות נהיגה אוטונומית ומפחית את הצורך בביצוע נסיעות מבחן. בשנים האחרונות, פיתחה קוגנטה סימולטורים לכלים אוטונומיים מסוגים אחרים כמו כלים חקלאיים, כלים לוגיסטיים לענף המכרות, וכאמור, כלים המתניידים בתנאי שטח כמו כלים צבאיים.

האזינו לשיחה עם סרג'יו נאכט, סמנכ"ל המו"פ של חברת קוגנטה, מתוך תוכנית מס' 37 בפודקאסט של Techtime (מאי 2020):

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , ראיית מכונה , רובוטיקה , רכב אוטונומי , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: צה"ל , קוגנטה