EyeControl פיתחה אביזר אלחוטי המאפשר למונשמים וחולי ALS לתקשר

20 יולי, 2022

מצלמת אינפרא-אדום עוקב אחר תנועת העיניים ובינה מלאכותית מתרגמת אותן לדיבור. מחקר חדש בוחן האם השימוש באביזר מסייע להפחית דליריום בקרב מאושפזים. "תקשורת היא ערך הומאני. האביזר שלנו הוא פתרון הטכנולוגי שמאפשר זאת"

חברת הסטארט-אפ EyeControl מתל אביב פיתחה אביזר לביש אלחוטי, המאפשר לחולים המתקשים בדיבור בשל מצבם הרפואי, כדוגמת מונשמים או אנשים שסובלים מניוון שרירים, לתקשר עם הסביבה באמצעות תנועות העין בלבד וללא צורך בשימוש במחשב. האביזר פותח במקור עבור חולי ניוון שרירים (ALS) שאיבדו את יכולת הדיבור, ולאחר מכן פיתחה החברה גם גרסה המותאמת למאושפזים בבתי חולים, EyeControl-Med.

בימים אלה משלימה החברה מחקר קליני בבית החולים "בלינסון" על מנת להראות כיצד אביזר התקשורת שלה יכול לתת מענה לאחת מתופעות הלוואי השכיחות בקרב מאושפזים במחלקות טיפול נמרץ: בלבול חריף (Delirium). לדברי החברה, ממצאים מקדמיים של המחקר מעלים כי השימוש באביזר הפחית את מספר השגיאות שביצעו מאושפזים במבדקי בלבול (CAM-ICU) שנערכו להם, ושיפר את דירוג רמת התקשורתיות (LCS) והאינטראקציה עם צוות בית החולים.

תופעת הדליריום בקרב מאושפזים בטיפול נמרץ הינה שכיחה מאוד. לפי הסטטיסטיקה, 2 מתוך 3 מאושפזים בטיפול נמרץ, ו-7 מתוך 10 מונשמים, יחוו במהלך האשפוז תופעה של דליריום. דליריום עשוי לבוא לידי ביטוי בבלבול חריף וחוסר אוריינטציה, קשיי הבנה וריכוז, תחושת חרדה ולעיתים גם הזיות. הדליריום עשוי להיות תוצאה של הטיפול התרופתי, בייחוד שימוש במשככי כאבים ומטשטשים, או מהפגיעה או המחלה שהובילה לאשפוז. אנשים שחוו דליריום במהלך אשפוזם נמצאים בסיכון מוגבר לסבול לאחר שחרורם מתסמונות של פוסט-טראומה, דיכאון וגם ירידה ביכולות הקוגניטיביות.

בשיחה עם Techtime הסביר מנכ"ל החברה ומייסד-שותף, אור רצקין: "זו חווייה לא פשוטה, ולעיתים טראומטית. מחקרים הראו שתקשורת, ליווי ותמיכה יכולים למתן את התופעה ולהפחית את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית או נפשית ארוכת טווח. המטרה שלנו היתה לספק את הפתרון הטכנולוגי שיאפשר את התקשורת של המאושפז עם הצוות הרפואי והמשפחה. היכולת לתקשר היא בעלת ערך הומאני. זה מפחית את החרדה ומעצים ומשנה לטובה את כל חוויית האשפוז."

לאפשר תקשורת גם כשיכולת הדיבור נעלמת

חברת EyeConnect הוקמה ב-2016 על ידי המנכ"ל אור רצקין, איתי קורנברג ושי ראשוני, שסבל מ-ALS והלך לעולמו לפני כשלוש שנים. החברה קמה מתוך הפעילות של עמותת "פרס לחיים", המסייעת לחולי ALS. "החברה צמחה מתוך פעילות התנדבותית. למייסדי החברה יש זיקה משפחתית למחלות ניוון שרירים. חולים בניוון שרירים מאבדים בהדרגה את היכולת הפיזית לדבר, אך היכולת הקוגניטיבית נשמרת. האביזר שלנו עוזר לגשר על הפער הזה."

האביזר שפיתחה EyeControl, המולבש על הראש, מתבסס על מצלמת אינפרא-אדום אשר עוקבת אחר תנועת העיניים, גם בחושך מוחלט, ועל אלגוריתמים של בינה מלאכותית אשר מתרגמים את תנועות העיניים להיגדים קוליים המושמעים ברמקול. פתרונות חלופיים, כדוגמת המערכת שבאמצעותה תקשר הפיזיקאי סטיבן הוקינג, מחייבים שימוש במסך מחשב וגם מחייבים תהליך מסורבל של כיול, ועל כן אינם ניידים. "המטרה שלנו היתה לפתח מכשיר שיאפשר תקשורת ניידת. גם כשהמטופל מתעורר באמצע הלילה ורוצה לקרוא לעזרה ממיטתו, מבלי להזדקק למחשב. האביזר שלנו גם מאפשר תקשורת פנים אל פנים, בלי מסך באמצע."  .

על בסיס הקונספט הבסיסי פיתחה EyeConnect גרסה לסביבה הביתית, שמיועדת כאמור בעיקר לחולי ALS, וגרסה למאושפזים בבתי חולים, אשר מאפשרת למאושפז לתקשר עם הצוות הרפואי ומשפחתו."הפיתוח הראשוני היה עבור הסביבה הביתית, אך גילינו שגם בבתי חולים יש צורך ממשי בפתרון כזה. התאמנו את חוויית המשתמש לסביבת בית החולים, שבה יש פחות זמן לתרגל וללמוד את השימוש במכשיר.

האביזר מאושר לשימוש על ידי ה-FDA, ה-CE ומשרד הבריאות בישראל. בישראל, ארצות הברית ובריטניה יש גם שיפוי ביטוחי ציבורי. EyeControl מעסיקה כ-25 עובדים וגייסה עד היום כ-15 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , בינה מלאכותית , חדשות , מכשור רפואי

פורסם בתגיות: ALS , EyeControl , אור רצקין , דליריום