רשות החשמל קבעה לראשונה תעריף לחשמל מגלי הים

24 אוגוסט, 2022

התעריף נקבע עבור תחנת הכוח מגלי הים של חברת אקו ווייב בנמל יפו, שצפויה להתחבר בקרוב לרשת החשמל הארצית. התחנה מיועדת לספק קיבולת של 100 קילו-וואט, ובעתיד עשויה להתרחב ל-20 מגה-וואט

חברת אקו ווייב פאואר (Eco Wave Power) עשתה צעד נוסף בדרך לחיבור תחנת הכוח שלה בנמל יפו לרשת החשמל העירונית. אתמול דיווחה החברה כי רשות החשמל של ישראל
קבעה את התעריף שתקבל אקו ווייב עבור החשמל שהיא תזרים מתחנת הכוח בנמל יפו אל רשת החשמל. מדובר במשוכה הרגולטורית האחרונה בדרך לחיבור תחנת הכוח לרשת החשמל, ובאקו ווייב מדווחים כי חברת החשמל כבר החלה בתהליך.

התעריף שקבעה רשות החשמל (החלטה 63605) מגלם את רכיב הייצור ותוספת פרמיה הנועדה לעודד ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ופחות מזהמות. בחודש שעבר דיווחה אקו ווייב כי החלה לבצע מבדקים בתנאי אמת לתחנת הכוח כדי לבדוק את תקינות המערכות המכניות וההידראוליות, והורידה לראשונה אל תוך המים את המצופים המניעים את הבוכנות באמצעות כוח גלי הים.

תחנת הכוח ביפו הוקמה ב-2015 כתחנת הדגמה לטכנולוגיית הפקת החשמל מגלי הים של החברה. היא זכתה למעמד של "מתקן חלוץ" מהמדען הראשי. שדרוגו של המתקן לתחנת-כוח מסחרית התבצע בשיתוף פעולה ומימון משותף של חברת הארנרגיה האירופית EDF ומשרד האנרגיה הישראלי.

תחנת הכוח ביפו מיועדת לספק בשלב ראשון קיבולת של 100 קילו-וואט ולשמש את רשת החשמל של העיר תל אביב-יפו. בעבר הצהירה אקו ווייב כי המטרה היא להרחיב בסופו של דבר את התחנה לכל אורך שוברי-הגלים של עיריית תל-אביב-יפו ולהגיע לקיבולת של 20 מגה-וואט. קיבולת כזו יכולה לספק כמחצית מתצרוכת החשמל של העירייה.

אקו ווייב, שהוקמה ב-2011, פיתחה מודל טכנולוגי של תחנות זולות ופשוטות לאורך החוף (On-Shore) המשתמשות בתנועת הגלים לצורך הפקת חשמל. המערכות של אקו ווייב מבוססות על מצופים המוצבים בצמוד למזח או אל קו החוף. הגלים מייצרים תנועת עלייה וירידה של המצופים המומרת לתנועה של נוזל הידראולי בבוכנה, המפעילה גנרטור הנמצא על החוף מחוץ למים. המערכת כוללת גם מנגנון להגנה מפני סופות, אשר נועל את המצופים ומצמידם למזח כשהגלים חזקים מדי ועלולים לפגוע בציוד.

ב-2017 הקימה החברה בגיברלטר את תחנת הכוח המסחרית הראשונה המחוברת לרשת החשמל המקומית. בימים אלה מעבירה החברה את תחנת הכוח מגיברלטר לנמל לוס-אנג'לס. החברה מעורבת בשורה של מיזמים להקמת תחנות כוח על בסיס הטכנולוגיה שלה בפורטוגל, איטליה, מקסיקו, ספרד, בריטניה, סין ועוד. צבר הפרויקטים של החברה משקף קיבולת של 327.7 מגה-וואט. החברה נסחרת בנסד”ק והיא נסחרת לפי שווי שוק נוכחי של 27 מיליון דולר. ההפסד הנקי של החברה ב-2021 הסתכם ב-1.8 מיליון דולר. היא מעסיקה כ-15 עובדים. 

האזינו לשיחה עם אינה ברוורמן מתוך תוכנית הפודקאסט שלנו ששודרה בספטמבר 2019:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , קלינטק

פורסם בתגיות: EWP , אינה ברוורמן , אקו ווייב פאואר