"זו ההתפתחות החשובה ביותר בעולם התעופה מאז מנוע הסילון"

12 אוקטובר, 2022

לאחר טיסת המבחן הראשונה של המטוס החשמלי "אליס", המנכ"ל וה-CTO של Eviation בשיחה עם Techtime: "המטוס יכול לשרת אלפי קווי תעופה ולחבר בין קהילות קטנות"

לאחר שהשלימה לפני כשבועיים טיסת מבחן ראשונה, והיסטורית, עם מטוס הנוסעים החשמלי "אליס" (Alice), נערכת חברת אוויאיישן (Eviation) להתקדם בתהליכי רישוי המטוס, הכנת תשתית הייצור וההרכבה ואספקת ציי המטוסים ללקוחות הראשונים, שכבר הזמינו מהחברה כ-140 מטוסי נוסעים ומטען. בחברה מתכוונים כעת לייצר עוד שלושה מטוסי "אליס" שיישמשו בשנים הקרובות לביצוע טיסות המבחן הנדרשות, מתוך מטרה להתחיל בטיסות מסחריות ב-2027.

טיסת המבחן הראשונה של "אליס" המריאה ב-28 בספטמבר מנמל התעופה הבינלאומי של מחוז גרנט (MWH) בוושינגטון. המטוס המריא לגובה של כ-3,500 רגל וטס במשך כ-8 דקות לפני שנחת חזרה. זו היתה פעם ראשונה שבה העניקה רשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA), אישור לביצוע טיסת ניסוי של מטוס נוסעים חשמלי לחלוטין.

"ידענו שאנחנו חוזים בהיסטוריה"

שניים מהאנשים שנכחו במעמד היו מנכ"ל החברה גרגורי דייוויס, שמונה לתפקידו לפני חצי שנה במקומו של המייסד עומר בר-יוחאי, והטכנולוג הראשי (CTO) ליאור זיוון, שעקב אחר נתוני הטיסה מחדר הבקרה. בשיחה עם Techtime סיפרו השניים על ההתרגשות בטיסת הבכורה ועל הדרך שעוד נותרה עד שמטוסי החברה ימלאו את השמיים.

דייוויס: "המטוס 'אליס' מייצג את ההתפתחות הגדולה ביותר בעולם התעופה הממונעת מאז המעבר ממנוע בוכנה למנוע סילון. זו היתה תחושה מדהימה לראות את המטוס ממריא וחוזר לבסיסו לאחר השלמת המשימה. כולם במקום ידעו שהם חוזים בהיסטוריה". זיוון: "אנחנו יודעים את החשיבות של מה שאנחנו עושים, הן מבחינה סביבתית והן מבחינת התרומה שיש לכך לחיבור בין קהילות. אנחנו רואים לנגד עינינו את עתיד התעופה. זו חוויה של פעם בחיים".

להחיות מחדש את שוק הטיסות האזוריות

המטוס "אליס" מונע באמצעות שני מנועים חשמליים ואינו פולט פחמן. הוא יכול לשאת עד 9 נוסעים למרחק של עד 1,000 ק”מ במהירות של כ-450 קמ”ש, ומיועד לשרת את שוק הטיסות האזוריות והקצרות. מדובר בקווי תעופה למרחקים של כמה מאות קילומטרים, שבדרך כלל מחברים בין ערים בתוך אותה מדינה. בארצות הברית, למשל, מדובר בטיסה בין מיאמי לאורלנדו או בין דאלאס ליוסטון. גם טיסה מתל אביב לאילת נחשבת לטיסה אזורית.

מבט אל אחד משלושת המנועים החשמליים המניעים את המטוס "אליס"
מבט אל אחד משני המנועים החשמליים המניעים את המטוס "אליס"

הטיסות הללו מתבצעות בדרך כלל על-ידי מטוסים קטנים הממריאים ונוחתים בשדות תעופה קטנים. בשנים האחרונות יורד בהתמדה נפח הטיסות האזוריות, בעיקר בשל העלויות התפעוליות הגבוהות שלהן. לדברי דייוויס, המטוס החשמלי של אוויאיישן יכול להחיות מחדש את השוק הזה. "המפתח לעתיד שוק הטיסות האזוריות הוא הפחתת עלויות וסביבתיות. בשני העשורים האחרונים התעופה האזורית מתמעטת משנה לשנה, וישנו מעבר לטיסות גדולות יותר בין שדות תעופה גדולים יותר.

"עלויות הטיסה של 'אליס' נמוכות ב-90% מהעלויות של מטוס סילון מקביל. המטוס אינו מייצר זיהום אוויר והוא שקט יותר. תעופה חשמלית תבצע טרנספורמציה ברמה הסביבתית והכלכלית. היא תניע אנשים ממקום למקום ותחבר בין קהילות באופן נקי ונוח יותר. זה יעזור למלא שוק שהתרוקן בשנים האחרונות ולהשמיש מחדש שדות תעופה קטנים שכיום עומדים שוממים".

מבט אל תא הנוסעים בתוך "אליס"
מבט אל תא הנוסעים בתוך "אליס"

מטוס אלקטרוני במלואו

"אליס" הוא מטוס חשמלי לחלוטין, ואפילו מערכות הבקרה והשליטה של הטייס הינן אלקטרוניות לחלוטין (fly-by-wire). בשעה שבמטוס ידני הטייס שולט באקטואטורים המפעילים את מערכות המטוס השונות באופן מכני-הידראולי, במטוס אלקטרוני נשלטות כל מערכות המטוס, לרבות ההגאים, המנועים וגלגלי הנחיתה, באמצעות פקודות אלקטרוניות. כיום ניתן למצוא מערכות fly-by-wire בעיקר במטוסים מסחריים גדולים כמו בואינג 777, 787 ואירבאס A340 ו-A350. אליס הוא מטוס הנוסעים הקטן (קטגוריית part 23 של ה-FAA: משקל נמוך מ-8.5 טון ופחות מ-19 נוסעים) הראשון בתעשייה המנוהל כולו באופן אלקטרוני.

לדברי זיוון, מדובר בציון דרך שאינו נופל בחשיבותו מההנעה החשמלית. "ב-fly-by-wire הטייס אינו שולט ידנית בבקרי הטיסה אלא דרך מחשב. היתרון בכך הוא שזה מאפשר להכניס שיפורי בטיחות והגנה מפני טעויות אנוש, ולהפוך את ההטסה לקלה ובטוחה יותר, כמו למשל בתנאי מזג אוויר קשים". אוויאיישן פיתחה את מערכת הבקרה והשליטה של "אליס" בשיתוף פעולה עם חברות מובילות בענף התעופה כמו Honeywell, פארקר לורד (Parker Lord) ו-Curtiss-Wright. "פיתוח המערכת היה מאמץ משותף. זוהי מערכת מורכבת מאוד המערבת מערכות רבות במטוס".

קיבולת הסוללה אינה מגבילה את טווח הטיסה?

"הסוללות כיום מאפשרות לנו לבצע טיסות מסחריות מעיר לעיר. כבר כיום מדובר באלפי קווי תעופה ש'אליס' יכול לשרת. ככל שהטכנולוגיה תתקדם, מספר הקווים הפוטנציאליים יילך ויגדל. אני מאמין שההתפתחות בעולם הסוללות בשנים הקרובות יאפשר לנו להגיע לטווחי טיסה גדולים יותר במהירויות גבוהות יותר".

עד היום החברה קיבלה מכתבי כוונות מלקוחות לרכישת קרוב ל-140 מטוסי נוסעים ומטוסי מטען. באפריל 2022 הודיעה חברת התעופה האזורית האמריקאית Cape Air ממסצ’וסטס על רצונה לרכוש 75 מטוסים, ולפני מספר שבועות דיווחה אוויאיישן על קבלת מכתב כוונות מחברת GlobalX ממיאמי, המעוניינת לרכוש 50 מטוסים חשמליים מדגם אליס.

נציגים בכירים מהחברות הללו גם נכחו בטיסת הבכורה ופרסמו תגובות נרגשות. דייוויס: "יש לנו לקוחות מדהימים, שהם גם שותפים לדרך. 'אליס' הוא מרכיב מהותי באסטרטגיה הסביבתית ארוכת הטווח שלהם. Cape Air, למשל, שואפת להגיע למצב שבו כל המטוסים שלהם יהיו ללא פליטת גזים לאטמוספירה. הדגם הנוכחי של 'אליס' יכול לשרת כ-80% מקווי התעופה שלהם".

האזינו לשיחה שהתקיימה ביוני 2019 עם רועי גנצרסקי, לשעבר יו"ר אוויאיישן  (מתוך תוכנית מס' 12 בפודקאסט שלנו):

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אוויאיישן , מטוס חשמלי