אסטרוסקייל חנכה בישראל מעבדה רובוטית וחדר נקי למשימות חלל

15 נובמבר, 2022

אסטרוסקייל ישראל מפתחת לווייני שירות להארכת חייהם של לווייני תקשורת. "נוכל להאריך את חייהם של לווייני GEO במחיר סביר בעודם במסלול במקום לבזבז מאות מיליוני דולרים להחלפתם״. 

חברת אסטרוסקייל (Astroscale) היפנית, המפתחת לווייני-שירות לפינוי אשפת חלל והארכת חיי לוויינים, חנכה בתל אביב מעבדה חדשה הכוללת חדר נקי לתכנון מכני, ייצור והרכבה של מערכות חלל תקניות (תקן ISO 7). במקביל, חנכה החברה בסמוך גם מעבדה רובוטית לראייה ממוחשבת אשר תשמש לפיתוח ובדיקת אלגוריתמים למשימות איתור אובייקטים והיצמדות אליהם. אסטרוסקייל ישראל מעסיקה כיום כ-40 עובדים וצפויה להרחיב משמעותית את כוח האדם כחלק מאיוש המעבדות החדשות. 

אסטרוסקייל העולמית היא חברת סטארט-אפ יפנית שהוקמה ב-2013 ומפתחת לוויינים ורכבי-חלל לפינוי אשפת חלל – כמו חלקי טילים, חלקי לוויינים וחלקי ציוד שנשלח לחלל – אולם ממשיך להקיף את כדור הארץ ומסכן תוכניות חלל עתידיות. הלוויינים של החברה נצמדים אל הלוויין שיצא מכלל שירות באמצעות מגנטים ומסיטים אותו ממסלולו. בחודש מרץ 2021 שיגרה אסטרוסקייל לחלל לוויין ראשון לפינוי פסולת, ELSA-d, שנועד להדגים את יכולות הטכנולוגיה. החברה נערכת לספקת השירות לממשלות ולחברות חלל פרטיות החל מ-2025. הן מחויבות לפנות מן המסלול את הלוויינים שסיימו מחזור חייהם.

להאריך את חיי הלוויין

חברת אסטרוסקייל ישראל מתבססת על הצוות והקניין הרוחני של חברת Effective Space Solutions הישראלית, אשר נירכשה על-ידה לפני כשנתיים. אפקטיב ספייס הוקמה בשנת 2013 על-ידי אריה הלזבנד, שניהל בעבר את חטיבת החלל של התעשייה האווירית. כיום ממשיך הלזבנד להוביל את אסטרוסקייל ישראל בתפיד מנכ"ל.

אפקטיב ספייס פיתחה מיקרו-לוויין המספק שירותי הארכת חיים ללווייני תקשורת המצויים במסלול גיאו-סינכרוני בגובה של 36,000 ק”מ. הלוויין מיועד לגשת אל לוויין התקשורת בשלהי תקופת החיים שלו, ולבצע פעילות שתאריך את חייו, למשל אספקת דלק, תחזוקה או תיקון מסלול. הארכת אורך חיי הלווייין מייתרת במקרים רבים את הצורך לשגר לוויין חדש, ועל-ידי כך לחסוך למפעילים עשרות מיליוני דולרים לכל משימה. על בסיס הטכנולוגיה הזו, מבקשת כיום אסטרוסקייל העולמית להציע לממשלות וחברות חלל פרטיות גם שירותי הארכת חיי לוויינים, לצד פינוי פסולת חלל. 

התוצרים שיפותחו בשני המתקנים החדשים שנחנכו כעת, ישולבו בלווייני הארכת החיים של אסטרוסקייל. לדברי הלזבנד, החדר הנקי החדש משלים את התכנית והיכולת של החברה לתכנן, לפתח ולייצר מנגנונים לשימושים בחלל. ״אנו מתכוונים לייצר אצלנו שני מנגנונים בעלי חשיבות רבה המיועדים לשימוש בתוכנית לווייני השירות של אסטרוסקייל (LEXI), שמאפשרת להאריך את חייהם של לוויינים גיאוסינכרוניים במחיר סביר בעודם במסלול במקום לבזבז מאות מיליוני דולרים להחלפתם״. 

לדבריו, המעבדה הרובוטית לראייה ממוחשבת תאפשר למהנדסים בחברה נגישות גבוהה לסביבת בדיקות מתקדמת המדמה כיצד ייראו הלוויינים של לקוחות בתנאי חלל. ״המעבדה החדשה והחדר הנקי לייצור מערכות חלל, מאפשרים לנו לתכנן ולבנות אצלנו מנגנונים ומערכות המיועדים לשימוש בחלל. מעבר להפגנת היכולת הטכנולוגית והשימוש שייעשה במוצרים שפותחו ויוצרו בישראל בלווייני ניקוי החלל מהדור הבא, אנו נאפשר גם לחברות חלל אחרות גישה למתקנים שלנו ושימוש בהם לטובת פיתוח של התעשייה הישראלית כולה". 

צוות אסטרוסקייל ישראל בחדר הנקי

שירותי תמיכה לתעשיית החלל הפרטית

לדברי רון לופז, נשיא ומנהל אסטרוסקייל ארה״ב, לחברה הגלובלית יש תוכניות צמיחה שאפתניות ל-10 השנים הבאות, אשר כוללות בניית לווייני שירות לפינוי פסולת והחזרה לחיים של לוויינים תקולים. ״הפעילות בישראל תסייע לנו להרחיב גלובלית את ההיצע המסחרי שלנו בשנים הקרובות, ותתרום לחדשנות ולפוטנציאל הייצור שלנו״. לחברה יש כיום זרועות הפועלות באסיה (יפן), בריטניה, ארה"ב וישראל, כשהמטרה של שילובן הוא להפוך שירות מסחרי בחלל לחלק מההתנהלות השגרתית ב"תחזוקת החלל" עד 2030. "המשימה שלנו ושל שותפינו העסקיים בעולם היא להבטיח שהחלל יישאר בטוח ובר קיימא עבור הדורות הבאים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , רובוטיקה

פורסם בתגיות: אסטרוסקייל