חברת החשמל מרחיבה את פריסת הפתרון של פריזמה פוטוניקס

15 ינואר, 2023

מסוגל לזהות תקלות וסיכונים בטיחותיים ברשת החשמל באמצעות ניתוח אותות המשודרים בסיבים האופטיים. חברת החשמל תפרוס את הפתרון בסיבים באורך של 1,000 ק"מ

חברת החשמל מרחיבה את פריסת השימוש בפתרון הניטור של פריזמה פוטוניקס ברשת החשמל הארצית. חברת פריזמה פוטוניקס (Prisma Photonics) התל אביבית פיתחה פתרון ניטור, מבוסס סיבים אופטיים, עבור תשתיות המתפרסות על פני מרחקים גדולים כדוגמת, צינורות נפט וגז, מסילות רכבת, גבולות – וקווי חשמל, וזאת באמצעות ניתוח שינויים זעירים במאפייני האות האופטי, הנובעים מהסביבה החיצונית, מסיקה על אירועים חיצוניים המתרחשים בקרבת הסיב.

בספטמבר 2021 הכריזו חברת החשמל ופריזמה על פיילוט משותף, שבמסגרתו נפרס פתרון הניטור של פריזמה על פני 100 קילומטר של קווי מתח גבוה. כעת, הכריזו החברות על הרחבה משמעותית של פריסת הפתרון לכ-1,000 קילומטרים, המהווים כחמישית מכלל רשת החשמל.

הפתרון הייעודי של פריזמה עבור רשתות חשמל, PrismaPower, מסוגל לזהות אירועים בטיחותיים ותחזוקתיים לאורך קווי החשמל כדוגמת ניסיונות חבלה בציוד, אנשים שמטפסים על עמודי חשמל, שיבושים נקודתיים באספקת החשמל, מעגלים מקצרים ואפילו תנאי מזג אוויר המסכנים את קווי המתח כמו רוח חזקה או פגיעות ברק בקרבת מקום. מאחר שקווי המתח משולבים בסיבים אופטיים, חברת החשמל לא נדרשה לבצע התקנה פיזית כלשהי לצורך יישום הפתרון.

מקור לייזר אחד במקום הרבה חיישנים נפרדים

פריזמה פוטוניקס, שהוקמה ב-2017, פיתחה את טכנולוגיית Hyper-Scan Fiber Sensing, אשר מבוססת על מקור לייזר המשגר פולסים קצרים ומהירים אל תוך הסיב האופטי, מודולטורים וגלאים. הם מנצלים את אפקט Raman אשר מייצר אותות חוזרים בתדר שונה מתדרי המקור, בהתאם לזעזועים מכניים המתחוללים לאורך הסיב. במקום להתקין אלפי חיישנים לאורך הקו המוגן, החברה משתמשת בסיב תקשורת אופטית סטנדרטי שברוב המקרים כבר קיים לאורך הקו או במתקן, לצורכי תקשורת.

הטכנולוגיה של פריזמה פוטוניקס מתבססת על תופעה פיזיקלית, שבה, כתוצאה מזיהומים זעירים בסיב, חלק קטן מהפוטונים המרכיבים את קרן האור העוברת בתוך הסיב מתפזרים, וחלק זעיר מהם חוזר לאחור. הודות לכך, ניתן להשתמש בסיב כמעין חיישן אקטיבי וגלאי. מניתוח החזר האור ניתן ללמוד, ברמה התיאורטית, על מה שקורה מחוץ לסיב, במובן מסוים בדומה לאופן שבו פועל מכ”ם. הבעיה היא שעוצמת ההחזר הינה קלושה, לא יותר ממאית המיליארדית מעוצמת אות המקור, ועל כן מאוד קשה להבדיל בין רעש לאות ולבנות על סמך המידע הזה תמונה ברורה של הנעשה בחוץ.

הסיב מנטר את סביבתו

כאשר החברה מנטרת קו גז או נפט, בכל 100 ק”מ של סיב אופטי, היא מתקינה מערכת שידור וגילוי (Optical Interrogator Unit), המקושרת אל מחשב המצוי בחדר התקשורת הקיים של הלקוח, שם המידע מנותח באמצעות תוכנת עיבוד המבוססת על אלגוריתמים מתימטיים ועל בינה מלאכותית. ההתראות מועברות משם אל ממשק ניהול הנמצא בדרך-כלל בחדר הבקרה המרכזי של הלקוח. המערכת מזהה ארוע (למשל דליפת נפט) ואת מיקומו לאורך צינור הנפט ברזולוציה של מטרים. המערכת גם מזהה פעילויות הנמצאות בסביבת הסיב, כמו תנועת כלי-רכב, חפירה ועוד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחה , אלקטרואופטיקה , חדשות

פורסם בתגיות: חברת החשמל , סיב אופטי , פריזמה פוטוניקס