אלביט תסייע ליפן לבנות תעשייה צבאית מודרנית

16 מרץ, 2023

חתמה על מזכר הבנות אסטרטגי עם NAS ו-Itochu Aviation להעברת יידע טכנולוגי ליפן, לצורך ייצור מקומי עבור הצבא היפני. לנוכח האיומים של סין וצפון קוריאה, יפן מתקשה לצייד את צבאה המיושן בנשק מודרני

חברת אלביט (Elbit) חתמה על מזכר הבנות עם שתי חברות ביטחוניות יפניות, לשיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הייצור והפיתוח של מערכות צבאיות מתקדמות עבור הצבא היפני. ההסכם נחתם עם חברת Nippon Aircraft Supply ועם חברת Itochu Aviation. במסגרת שיתוף הפעולה, אלביט תספק לקבוצה ידע טכנולוגי ומרכיבי ליבה של מערכות ביטחוניות מתוצרתה, כאשר חברת NAS תייצר את המערכות השלמות ביפן ותבצע אינטגרציה בהתאם לדרישות צבא יפן, וחברת Itochu תפעל מול משרד ההגנה היפני וצבא יפן ותעניק סיוע לוגיסטי בדומה לזה שהיא מעניקה למערכות הביטחוניות מתוצרת בואינג, רייתאון ולוקהיד מרטין.

נשיא חברת Nippon Aircraft Supply, אוסמו מצושיטה, אמר שבמסגרת ההסכם, החברה תספק שירותי ייצור, שילוב, בדיקות ותחזוקה "של המערכות הקרביות המתקדמות ביותר של אלביט". מנהל חטיבת התעופה והביטחון בחברת Itochu Aviation, מאסאהירו טאקיטה, שהפעילות תתמקד בעיקר בתחום המערכות הקרביות האוטונומיות והתקשורת. "יש לאלביט את הגמישות הדרושה לבניית תשתיות מקומיות המותאמות לצורכי משרד ההגנה היפני".

מנהל העסקים הבינלאומיים של אלביט, רן קריל, הסביר שהחברה תבצע העברה של טכנולוגיות ותתמוך בייצור מקומי של המערכות. למרות שדרום-מזרח אסיה אחראית לכמעט רבע ממכירות אלביט, עד היום היא לא דיווחה על עסקאות חשובות ביפן. למעשה, אלביט נכנסת לשוק עם פוטנציאל עצום בזכות צורך דחוף של משרד ההגנה היפני, הנמצא במשבר התחמשות בלתי צפוי.

ליפן אין תעשייה ביטחונית המתאימה לצרכיה הדחופים

בעקבות המלחמה באוקראינה, הנסיונות של סין לספח לעצמה את ים סין וסכנת פלישה סינית לטאיוואן, הכריזה יפן על תוכנית חומש בהיקף של 315 מיליארד דולר לייצור מערכות צבאיות מתקדמות לצורכי הצבא היפני. אלא שהיא מתקשה לתרגם את התקציב לפרוייקטי פיתוח וייצור: מאז סיום מלחמת העולם השנייה מתמקדת התעשייה היפנית בייצור אזרחי לא בייצור צבאי. גם חברות המייצרות ציוד צבאי, כמו למשל טושיבה, מיצובישי או Daikin Industries הן לא חברות ביטחוניות קלאסיות שעיקר עיסוקן הוא במערכות נשק. עיקר פעילותן הוא אזרחי ורק חלק קטן ממנו מיועד לצורכי הצבא היפני.

השבוע דיווחה סוכנות רויטרס שבכירים במשרד ההגנה היפני נפגשו עם חברות יפניות וניסו לשכנע אותן להגדיל את היקף הייצור הביטחוני, אולם נתקלו בהסתייגות. תאגידי התעשייה הגדולים חוששים מכניסה להשקעות כבדות בשוק לא-רווחי שיתפוגג עם השלמת הצרכים של צבא יפן. גם רעיון של משרד ההגנה, שלפיו הוא יבטיח שולי רווח של 15% ליצרניות היפניות והשתתפות מדינה בהקמת מתקני הייצור, נתקל בספקנות ולא דוחף את התעשייה היפנית לתחום הביטחוני.

אלביט תסייע לסגור את הפער היפני

להערכת מכון קרנגי למחקרים בינלאומיים, הפערים בין היכולת הצבאית של יפן לבין היכולת הצבאית של היריבות סין וצפון קוריאה, הם עצומים. "בעקבות עשרות שנים של חוסר-השקעה, הציוד בצבא היפני מיושו וחסרים לו מאגרי תחמושת וכוח אדם. כדי להדביק את הפער מול סין וצפון קוריאה, יפן צריכה להצטייד במערכות מודרניות יקרות רבות. כיום חסרה לה יכולת תקיפה ארוכת טווח, מערכות הגנה אווירית אפקטיביות, טילים ומערכות לוחמה ימית, אמצעי לוחמה אמפיבית ויכולת תובלה בים ובאוויר.

"היא תיאלץ לבצע השקעה גדולה מאוד בלוחמת סייבר, הצטיידות בלוויינים, ארגון מחדש של הצבא מסביב למטות רב-זרועיים, ובנייה מחדש של התעשייה הביטחונית היפנית". הסייפא של הניתוח מעניין מאוד, ומסביר את עסקת אלביט: "יידרשו שנים רבות להשלמת המהלך הזה, ותוצאותיו יתחילו להיות מורגשות רק בעוד חמש שנים, לכל המוקדם". זהו הפער שאלביט והשותפות שלה מציעות לסגור עבור משרד ההגנה היפני: הבאה של טכנולוגיות ישראליות מתקדמות ובשלות שכבר הוכחו בקרב, וייצור מיידי במפעלים ביפן, שלא להמתין שהענקיות היפניות, הגדולות והאיטיות, יתחילו להיכנס אל השוק הזה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט , יפן , תעופה וביטחון