הצעת הרכש של 3D Systems מלמדת על עומק המשבר בשוק התלת-מימד

3 יוני, 2023

3D Systems מציעה לרכוש את מתחרתה העיקרית סטרטסיס, שרכשה מתחרה אחרת, דסקטופ מטאל, בזמן שננו-דיימנשן עדיין מנסה לזנב בסטרטסיס עם עוד הצעת רכש. האם זו הדרך של התעשייה להגיע סוף סוף לרווחיות?

[בתמונה למעלה: מנכ”ל סטרטסיס יואב זייף, ומדפסת H350 תעשייתית של החברה]

מאת יוחאי שויגר

שוק ההדפסה בתלת-מימד כמרקחה. שבוע לאחר שחברת סטרטסיס (Stratasys) הישראלית סיכמה על מיזוג עם חברת Desktop Metal האמריקאית, ובשעה שננו-דיימנשן טרם ויתרה על ניסיונה להשתלט על סטרטסיס והגישה הצעת רכש נוספת לפני מספר ימים – כעת מצטרפת לבזאר הטורקי יצרנית מדפסות התלת-מימד הגדולה בשוק, 3D Systems, שהגישה גם כן הצעה לרכישת סטרטסיס.

הצעת הרכש של 3D Systems, שהוגשה ביום חמישי, משלבת בין מזומן ומניות. אם תתקבל ההצעה, 3D Systems תשלם עבור כל מניה של סטרטסיס 7.5 דולר במזומן ועוד 1.25 מניות מונפקות חדשות של 3D Systems. מחיר הנעילה של מניית 3D Systems ביום שישי עמד על 9.28 דולר, לאחר שהשלימה עלייה של 15% במהלך השבוע. כלומר, לפי שעה הצעתה של 3D Systems משקפת ערך כולל של 19.4 דולר למניית סטרטסיס, פרמייה של 33% ביחס למחיר הנעילה של סטרטסיס ביום רביעי (14.5 דולר).

חברת 3D Systems מדרום-קרולינה, היא אחת השחקניות הגדולות והמובילות בתעשיית התלת-מימד. היא מספקת פלטפורמות הדפסה במגוון טכנולוגיות כמו SLA, SLS ו-FDM במתכת ופולימרים. היא פעילה מאוד בתעשיית השתלים הדנטליים והאורתופדיים, ומכוונת גם לתחומי הרפואה הרגנרטיבית והדפסת שתלים ביולוגיים, תחומים שהיא מזהה בהם פוטנציאל עתידי גדול ומשקיעה בהם רבות במיזמי פיתוח ושיתופי פעולה.

הכנסותיה לרבעון הראשון של 2023 הסתכמו ב-121.2 מיליון דולר, ירידה של 8.8% בהשוואה שנתית, בעיקר כתוצאה מחולשה בשוק הדנטלי על רקע האינפלציה בארצות הברית. החברה צופה ב-2023 הכנסות של 545-575 מיליון דולר, עם EBITDA של 2 מיליון דולר. בתחילת חודש מאי הודיעה 3D Systems על הסכם לרכישת חברת Wematter, המספקת פתרונות הדפסה בטכנולוגיית SLS. היא נסחרת בנסד"ק בשווי שוק של 1.2 מיליארד דולר, מעט יותר מסטרטסיס, שנסחרת בשווי של 1.1 מיליארד דולר.

במידה והצעת הרכש תתממש, ובמידה וסטרטסיס תשלים בעצמה את רכישת Desktop Metal – יהיה בכך איחוד כוחות של שלוש מחמש החברות הגדולות ביותר בתעשיית הייצור בתלת-מימד. הקונסולידציה הזו מבטאת גם את הקושי של החברות בתעשייה לצמוח, ובעיקר – להגיע לרווחיות, וזאת למרות ציפייה כי משבר הקורונה ובעיות שרשרת האספקה יגדילו את הביקוש לפתרונות הללו.

שלוש החברות סיימו את 2022 בהפסד נקי (במונחי GAAP): סטרטסיס סיימה את 2022 בהפסד של 29 מיליון דולר, 3D Systems רשמה הפסד של 122 מיליון דולר, ואילו דסקטופ מטאל ספגה הפסד נקי של 740 מיליון דולר (מתוכם 500 מיליון דולר בגין הכרה חד-פעמית). במבט קדימה, אף אחת מהחברות לא צופה צמיחה משמעותית בהכנסות ב-2023, וגם לא מעבר לרווחיות.

מאחר ששלוש החברות הללו, ובעיקר סטרטסיס ו-3D Systems, הינן מתחרות ישירות ועם טכנולוגיות משיקות, יש לראות האם המיזוגים הללו יעוררו הסתייגויות רגולטוריות, מאחר שהם עשויים לצמצם מאוד את מידת התחרותיות בשוק. שוק המניות הגיב, לפי שעה, בצורה חיובית להצעת הרכש של 3D Systems, כאשר גם סטרטסיס וגם 3D Systems סיימו שבוע מסחר חיובי בנסד"ק עם עלייה שבועית דו-ספרתית.

ננו-דיימנשן לא אמרה נואש

מי שמנסה להשתחל למועדון הגדולות של התעשייה היא ננו-דיימנשן, וזאת באמצעות השתלטות על סטרטסיס. למרות שסטרטסיס כבר דחתה על הסף שלוש הצעות רכש קודמות, ננו-דיימנשן פרסמה בשבוע שעבר, ממש במקביל להודעה על הסכם המיזוג בין סטרטסיס ל-Desktop Metal, הצעת רכש נוספת לבעלי המניות של סטרטסיס. בהצעות הקודמות, ביקשה ננו-דיימנשן לבצע רכישה מלאה, של כלל הון המניות. בהצעה הנוכחית מסתפקת החברה ברכישת השליטה. במסגרת ההצעה המחודשת, ננו-דיימנשן מעוניינת לרכוש 38.8%-40.8% ממניות סטרטסיס במחיר של 18 דולר למנייה. כיום מחזיקה ננו-דיימנשן כ-14.2% ממניות סטרטסיס, ואם תצליח לבצע את הרכש תגדל אחזקתה ל-53%-55% – כלומר, היא תהפוך לבעלת השליטה.

עם זאת, לאחר העלייה החדה בערך מנייתה של 3D Systems, הצעתה של ננו-דיימנשן משקפת שווי נמוך יותר לפי שעה ביחס להצעה של 3D Systems, ובמידה ומנייתה של 3D Systems תמשיך במומנטום החיובי הפער בין ההצעות רק יילך ויגדל. בכל מקרה, לניסיון הרכש מצד ננו-דיימנשן אין היגיון עסקי רב. ננו-דיימנשן וסטרטסיס הן אמנם שתי חברות בתעשיית התלת-מימד, אך בשני ורטיקלים שונים לחלוטין ללא כל קשר טכנולוגי או עסקי. ננו-דיימנשן עוסקת בהדפסת רכיבים אלקטרוניים, כדוגמת מעגלים מודפסים, ואילו סטרטסיס עוסקת בהדפסה סדרתית בפולימרים ומתכת למגוון תעשיות.

נראה כי הרעיון לרכישת סטרטסיס כלל לא היה עולה בדעתה של ננו-דיימנשן, לולא גייסה מהמשקיעים הון עתק, בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, וכעת הדרך היחידה שבה החברה יכולה להחזיר ערך למשקיעיה היא באמצעות רכישת חברה גדולה ומבוססת כמו סטרטסיס.

נקודת האור בדו"ח האחרון של סטרטסיס

לעומת זאת, סינרגיה בין סטרטסיס ל-3D Systems הינה הרבה יותר הגיונית מבחינה עסקית וטכנולוגית. מדובר בשתי מתחרות ישירות, אשר מציעות טכנולוגיות דומות ופועלות בשווקים דומים, כמו השוק הדנטלי והאורתופדי, רפואה מותאמת אישית, תעשיית הרכב והתעופה וכדומה. מיזוג ביניהן עשוי לאפשר מצד אחד יעילות סינרגטית בכוח האדם והוצאות שיווק ומכירות, ומאידך להתבסס כחברה הגדולה ביותר מבחינת נתח השוק, כמעט ללא מתחרים.

ואולם, המפתח של תעשיית התלת-מימד להגעה לרווחיות נעוץ באימוץ גובר של מדפסות לצורך ייצור סדרתי של חלקים סופיים. בתעשייה מדברים על כך כבר מספר שנים, אך לפי שעה רק בתעשיות ספורות, כמו השוק הדנטלי ותעשיית הרכב, החלו להשתמש בצורה משמעותית יותר במדפסות לצורך ייצור. ייתכן כי עדיין יש פערים טכנולוגיים, בכל הנוגע למהירות ההדפסה וטיב התוצר הסופי, שמעכבים את המגמה.

שימוש גובר במדפסות לייצור יגדיל את ההכנסות החוזרות של החברות הללו מכל לקוח, כתוצאה ממכירת חומרי הדפסה, "דיו", דבר שיגדיל משמעותית את שולי הרווח ויסייע לחברות להגיע לרווחיות. נראה כי מי שמובילה בתחום זה היא סטרטסיס, שבדו"ח האחרון, לרבעון הרביעי, דיווחה על הכנסות שיא ממכירת דיו, כ-60.5 מיליון דולר, יותר משליש מכלל ההכנסות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות , מיזוגים ורכישות

פורסם בתגיות: 3D Systems , סטרטסיס