רפאל במו"מ לעסקת-ענק בהיקף של כמיליארד שקל

3 אוגוסט, 2023

צפויה להגיע למימוש ב-2023. בנוסף, קיימת אפשרות שתרכוש את מניות אביחי סטולרו באירונאוטיקס תמורת כ-474 מיליון שקל. רפאל החליטה להגדיל את משקל ההזמנות מחו"ל

בתמונה למעלה: מל"ט טקטי של חברת אירונאוטיקס. האם רפאל תרכוש את המניות של אביחי סטולרו?

חברת רפאל (Rafael) מתחילה בתהליך רכישות ומיזוגים בקצב מוגבר, כדי לממש אסטרטגיה עסקית הממוקדת בהרחבת תחומי הפעילות ושינוי תמהיל ההכנסות באופן המגדיל את היקף ההזמנות מחו"ל. במסגרת הזאת היא נכנסה למשא ומתן על רכישת חברה גדולה בהיקף של כמיליארד שקל, אשר צפויה להתבצע במהלך שנת 2023. הפרטים האלה מופיעים בדו"ח של חברת מעלות, שבו היא אישררה את דירוג האשראי הנוכחי של החברה (lAAA/ilA-1+).

עסקת הענק הזו היא רק מרכיב אחד בתוכנית ההשקעות של רפאל לשנתיים הבאות: מעלות מעריכה שבמהלך 2023 תבצע רפאל רכישות נוספות בהיקף של כ-500 מיליון שקל, וככל הנראה גם תשלים את רכישת הבעלות המלאה בחברת אירונאוטיקס. במחצית השנייה של 2023 תיכנס לתוקפה אופציית מכר בהיקף של 473.8 מיליון שקל שרפאל עשוייה לממש. מעלות לא חושפת את זהות האופציה, אולם אפשר להעריך שמדובר ככל הנראה ברכישת המניות של אביחי סטולרו בחברת אירונאוטיקס (Aeronautics).

בספטמבר 2021 רכשו רפאל וסטולרו את קבוצת אירונאוטיקס, כאשר חלקה של רפאל בעיסקה הסתכם בכ-421 מיליון שקל, שהעניקו לה 50% מאירונאוטיקס, ושליטה בחברת קונטרופ, שהיתה בבעלות שווה ומשותפת של רפאל ואירונאוטיקס. במרץ 2021 עודכן ההסכם בין השותפות, ורפאל קיבלה שליטה מעשית באירונאוטיקס. בעקבות זאת אוחדו מכירות הקבוצה בתוך התוצאות השנתיות של רפאל. מדו"ח מבקר המדינה עולה שבשנת 2021 הסתכמו המכירות של אירונאוטיקס וקונטרופ בכ-560 מיליון שקל (שהיו כ-5.6% ממכירות רפאל).

פרוייקטי הרכש הגדולים מסכנים את דירוג האשראי של רפאל

חברת רפאל היא חברה ממשלתית המעסיקה כ-8,000 עובדים. בשנים 2020-2021 החברה סבלה מירידה במכירות, אולם המלחמה באוקראינה שינתה את המצב, מכיוון שהיא הביאה לגידול חד בתקציבי הביטחון בעולם. כיום מסתכם צבר ההזמנות של רפאל ביותר מ-35 מיליארד שקל, ומייצג שלוש שנות פעילות. המכירות השנתיות ב-2023 צפויות להיות יותר מ-12 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-11.6 מיליארד שקל ב-2022), וכמעט 13 מיליארד שקל בשנת 2024.

בשנים האחרונות תזרים המזומנים החופשי של החברה היה שלילי, אולם החל מ-2021 היא רושמת תזרים חיובי בהיקף של כמיליארד שקל בשנה. מעלות רומזת שבמידה ורפאל תבצע את עיסקת הענק של מיליארד השקלים – הדבר עשוי להשפיע לרעה על דירוג האשראי שלה. אחת מהבעיות המקשות על רפאל היא העיתוי הבלתי צפוי של תשלומים מלקוחות גדולים, בפרט ממדינת ישראל, אשר אחראית לכ-50% ממכירותיה.

להערכת מעלות, אי-היציבות המשטרית לא צפויה להשפיע על רפאל בטווח הקצר: החברה צפויה להמשיך ולצמוח בזכות העלייה בתקציבי הביטחון בעולם כתוצאה ממלחמת רוסיה-אוקראינה. לדבר יש השפעה על האסטרטגיה הנוכחית של החברה. בתשובה לדו"ח האחרון של מבקר המדינה, החברה הסבירה שהיא ממוקדת בהרחבת תמהיל המוצרים והמדינות, במטרהלהגיע עד שנת 2025 למצב שבו כ-60% מהכנסותיה מגיעות מחו"ל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: רפאל