ה-FAA ו-DHS בוחנות את פתרון סנטריקס להגנה בפני רחפנים

18 ספטמבר, 2023

המערכת מאזינה לתקשורת שבין הרחפן למפעיל ומנתחת את הפרוטוקול. המנכ"ל ל-Techtime: "המערכות הקיימות מיועדות להגנה אווירית, ולכן הן יקרות ומוגבלות"

שתי רשויות בארצות הברית, המשרד לביטחון המולדת (DHS) ורשות התעופה הפדרלית (FAA), בוחנות בימים אלה את מערכת ההגנה מפני רחפנים שפיתחה חברת סנטריקס (Sentrycs) התל-אביבית. ה-DHS בוחן את המערכת כדי להכשירה לשימוש על ידי גופי אכיפת חוק כמו משטרת גבולות ומשמר חופים, ואילו ה-FAA בודקת את המערכת כדי לוודא כי היא בטוחה לשימוש לצורך הגנה על שדות תעופה אזרחיים.

בשבוע שעבר, דיווחה סנטריקס כי ה-DHS ביצע בחודש שעבר באוקלהומה סדרת מבדקים שנועדו לבחון את יכולותיה של המערכת בהתמודדות מול נחילי רחפנים. לדברי סנטריקס, המערכת שלה הצליחה לזהות, לעקוב וליירט מספר רחפנים במקביל, שנעו בגבהים ובמהירויות שונות ברדיוס של 2.5 קילומטר, ולהבחין בין רחפנים מורשים לרחפנים בלתי מורשים. 

זיהוי ויירוט רחפנים באמצעות טכנולוגיית תקשורת

סנטריקס מביאה לתחום ההגנה מפני רחפנים טכנולוגיה מסוג אחר, במטרה להנגיש את המערכות הללו למרחב האזרחי והאורבני ולשימוש על ידי גופים לא צבאיים ובעלי אמצעים כלכליים מוגבלים. מנכ"ל סנטריקס, יואב זלצמן, אמר בשיחה עם Techtime כי המערכות הקיימות בשוק אינן אופטימליות להתמודדות מול רחפנים. "רוב מערכות ההגנה מפני רחפנים הקיימות בשוק מתבססות על מערכות הגנה אוויריות מפני טילים ומטוסים, ועל כן יש להן מגבלות בהתמודדות מול רחפנים.

"רחפן הוא ישות אווירית מאוד ייחודית ואינו דומה לטיל או מטוס. הוא קטן יותר, טס נמוך ולאט בתווך רווי 'רעש' המאפיין מרחב אורבני, ומצד שני יש לו יכולות תמרון גבוהות". בשונה ממערכות קיימות, המערכת של סנטריקס אינה מתבססת על מכ"ם או מערכות אלקטרו-אופטיות כאמצעי גילוי, ולא על שיבוש (jamming) או אמצעי הרסני אחר (hard kill) לצורך יירוט. היא כוללת מערכת בקרה, שאליה מחוברות מספר אנטנות שסורקות וקולטות את תשדורות ה-RF ברדיוס של מספר קילומטרים.

המערכת מתבססת על טכנולוגיית Protocol Analysis הלקוחה מעולמות רשתות התקשורת והסייבר. הטכנולוגיה מאפשרת ליירט ולפענח את תשדורות ה-RF בין המפעיל לרחפן ובבקר הטיסה של הרחפן – וכך ללמוד במדויק, על סמך התקשורת הפנימית של הרחפן, על מיקומו ומהירותו וכן את המספר הסידורי שלו. כך המערכת מזהה ועוקבת אחר הרחפן, ובמידה ומדובר ברחפן שאינו מורשה לטוס במרחב, המערכת מנתקת את התקשורת בין הרחפן למפעיל ו"משכנעת" את בקר הטיסה כי היא המפעיל האמיתי, מה שמאפשר לה לנווט את הרחפן ולהנחיתו בבטחה באזור ייעודי.

זלצמן: "יש מעט מאוד חברות בעולם אשר יודעות לעבוד עם הטכנולוגיה הזו. לא מתבצעת פריצה, זו אינה מערכת סייבר אלא מערכת תקשורת. המערכת היא אוטומטית ואוטונומית לחלוטין, ללא צורך במפעיל אנושי".

מניעת הברחות לבתי כלא ובין גבולות, הגנה על שדות תעופה ואירועים

בשונה ממערכות הגנה הנשענות על טכנולוגיות מהעולם הצבאי, שעלותן נאמדת בימיליוני דולרים ורק ממשלות וצבאות מסוגלים להצטייד בהן, המערכת של סנטריקס זולה באופן דרמטי ונגישה גם למשטרות, בתי כלא, שדות תעופה, הגנת תשתיות, אבטחת אירועים וכדומה.

במקביל ל-DHS, סנטריקס משתתפת בימים אלה גם בתוכנית של ה-FAA, שבה השתתפו גם רפאל ו-D-Fend הישראליות. הרשות בדקה את המערכת בחודשים האחרונים בשדה התעופה באטלנטיק סיטי, וצפויה בהמשך לבצע מבדקים נוספים בשדות תעופה גדולים יותר בארצות הברית. בשנת 2024 צפויה הרשות לפרסם רשימה של מערכות שעומדות בקריטריונים הבטיחותיים לפריסה בשדות תעופה אזרחיים.

זלצמן: "שדות תעופה בארצות הברית לא מוגנים כראוי. כיום, שדות תעופה מורשים להשתמש רק במערכות מאוד מוגבלות ובלתי מדויקות, מתוך חשש שמערכות מסוג זה ישבשו את תנועת המטוסים. הרשויות מנסות לקדם חקיקה כדי לאפשר שימוש במערכות יותר מתוחכמות ויעילות יותר. יש המון רחפנים סביב שדות תעופה, וזה סיכון מאוד גדול למטוסים."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רחפנים , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: DHS , FAA , יואב זלצמן , סנטריקס