הרמן ישראל מפתחת פתרון לרכב מוגדר-תוכנה

28 נובמבר, 2023

מתכננת לנצל את מעמדה המוביל בתחום עדכוני התוכנה לרכב, ולהוסיף לפלטפורמת ה-OTA גם חבילה של יישומים ותוכנות, מרמת התחזוקה המונעת ועד מערכות הבידור והמידע ואפילו הקמת App Stores למכוניות

בתמונה למעלה: מנכ"לית הרמן ישראל, מיכל גבע. צילום: Techtime

חברת הרמן ישראל (Harman) נכנסת לתחום החדש של מכוניות מוגדרות תוכנה (Software-Defined Vehicle – SDV) ומפתחת סדרה חדשה של פתרונות תוכנה עבור כלי-רכב עתידיים. החברה שהפכה למובילה עולמית בתחום של עידכוני תוכנה בכלי רכב Over The Air – OTA על בסיס הטכנולוגיה של Red Bend הישראלית, החליטה לנצל את מעמדה בתחום הזה ולהגדיל את הנדל"ן הממונע שלה (Footprint) בתחום התוכנות לרכב העתידי החכם, כולל מכוניות אוטונומיות ומכוניות חשמליות. "המשימה שלנו היא לאפשר ליצרניות הרכב להתאים את התוכנות שלהן לדרישות העולם המודרני", סיפרה ל-Techtime מנכ"לית הרמן ישראל ומנהלת קו מוצרי OTA בהרמן העולמית, מיכל גבע.

מאחורי התפישה של רכב מוגדר-תוכנה עומדת ההבנה שכיום ההבדלים בין המכוניות הם לא בביצועים המכניים הגולמיים, אלא בחוויית המשתמש אשר נקבעת על-ידי התוכנות המצויות ברכב. המטרה היא לאפשר לבדל מכוניות על פי גרסת התוכנה שלהן ולא על פי החומרה. כך למשל, כבר היום ההבדל בין רכישת מכונית טסלה עם סוללה לטווח ארוך או עם סוללה לטווח קצר יותר – אינו בסוללה עצמה (היא זהה בשתי המכוניות) – אלא בתוכנה המותקנת בהן. כאשר הלקוח רוצה לשדרג את ביצועי הרכב שלו, הוא אינו צריך ללכת למוסך – אלא לשלם תמורת עדכון תוכנה.

פולקסווגן בחברה בתשתית HARMAN Ignite Store

כך הדבר גם לגבי הביצועים של המערכות האחרות ברכב, דוגמת מערכות המידע והבידור, לוח המחוונים, מערכות הבקרה על הנהיגה האוטונומית, שירותי ערך מוסף כמו ניטור עירנות הנהג ועוד. במסגרת הזאת, הרמן ישראל פיתחה את פלטפורמת HARMAN Ignite Store, אשר מאפשרת לפתח יישומי App Store עבור כלי רכב, וריכזה את פרוייקט חנות היישומים המקוונת של קבוצת פולקסווגן, אשר נחשפה בתערוכת MWC בברצלונה בחודש מרץ השנה. המערכת תיכנס לשוק בשנת 2024, בתחילה בדגמים של אאודי ולאחר מכן בכל שאר דגמי הקבוצה. בנוסף לתוכנות וליישומים הייחודיים של פולקסווגן, הפלטפורמה מעניקה גישה גם ליישומי צד שלישי, אשר הופכים את הרכב למקור הכנסות נוסף עבור היצרנית.

הדגמה של חנות אפליקציות ברכב שנבנתה באמצעות HARMAN Ignite Store
הדגמה של חנות אפליקציות ברכב שנבנתה באמצעות HARMAN Ignite Store

אלא שהחזון של המפתחים הישראלים הוא גדול בהרבה: "אחת מהמטרות שלנו היא להביא חדשנות אל הרכב בצורה מהירה יותר, ולהוסיף לו תכונות ושירותים. היום קשה מאוד להכניס תוכנה לרכב ולבדוק אותה. זהו תחום שזקוק לפתרון חדש. כל נושא התוכנה ובדיקות התוכנה ברכב צריך לעבור קפיצת מדרגה. התוכנה יכולה לספק שירותים כמו תחזוקה מונעת והתאמת התחזוקה למצבו הייחודי של כל רכב, ניהול מערכות ה-ADAS, ניטור עירנות הנהג, ניהול חכם של השימוש בסוללה וטעינת הסוללה ועוד". בין השאר, היא מבצעת פרוייקט תחזוקה מונעת מבוסס OTA בשיתוף עם  proteanTecs התל אביבית.

כיצד עוברים מעדכוני תוכנה לרכב מוגדר-תוכנה

נקודת המוצא לאסטרטגיה החדשה היא מעמדה של הרמן ישראל בתחום עידכוני התוכנה ברכב. גבע: "אנחנו כבר מחוברים אל הרכב, ויש לנו צינור שדרכו אנחנו יכולים לספק מוצרים חדשים". חברת הרמן ישראל הוקמה על בסיס ארבע רכישות: חברת Ionroad ב-2013, חברת Red Bend ב-2015, חברת Towersec ב-2016 וחברת CAARESYS מנתניה בשנת 2022. כיום היא פועלת כחטיבת רווח עצמאית שמוצרי הליבה שלה מבוססים על טכנולוגיית ה-OTA של Red Bend, שממנה הגיעה גבע.

"כיום אנחנו החברה מספר 1 בעולם בשוק ה-OTA העולמי. התוכנות שלנו מוטמעות בכ-90 מיליון כלי-רכב המייצגים כ-30% משוק ה-OTA. יש לנו הסכמים עם 25 יצרני רכב גדולים, וכעת אנחנו נמצאים בשלבי חתימת הסכם עם יצרן גדול נוסף. החוזים שיש לנו איתם בנויים לעמידה ביעדים שלהם של התקנת המערכת בכ-600 מיליון כלי-רכב.

"במכונית ממוצעת יש כיום כ-100 מחשבים נפרדים. המערכת שלנו מוטמעת במכונית ואחראית על ביצוע עידכונים של כל המחשבים האלה, החל מהמחוונים, מערכות התצוגה העלית, הבקרים, מערכות הבידור והמידע, מערכות התקשורת ועוד. העידכון מתבצע בצורה חכמה כאשר אנחנו מעדכנים רק את השינויים בתוכנה, אם היו, כדי לוודא תהליך קצר ובטוח. במידה ויש הפרעה כלשהי בתהליך, המערכת יודעת לחזור אל המצב המתפקד האחרון".

מדובר במערכת קריטית עבור היצרנים (OEMs), מדוע הם נשענים על ספק חיצוני ולא מייצרים אותה בעצמה?

"גם במערכות חיוניות עבורם, הם לא מייצרים את כל התוכנות. למשל, הם רוכשים את מערכות ההפעלה. חברות ה-OEM מתמקדות ברמת חוויית המשתמש במכונית כי זהו הגורם המבדל אותן בשוק, ולכן הוא בעל חשיבות עסקית קריטית. מערכת ה-OTA אינה גלויה לעיני המשתמש ולכן היא לא משמשת כגורם מבדל. בנוסף, קיימת בעיית המומחיות. יש יצרניות שהחליטו לפתח OTA ולעומתן יצרניות אחרות שהחליטו לרכוש OTA. יש לנו לקוחות שהחליטו לבצע את הפיתוח בעצמם, גילו שהבעיה הרבה יותר גדולה ממה שהם חשבו, ואז הגיעו אלינו. עדיין לא נתקלנו במקרה הפוך".

היום אתם מעסיקים כ-250 עובדים. מהי חשיבותכם להרמן?

"ההבדל המרכזי בין חברת תוכנה לחברת חומרה הוא מתח הרווחים. בעולם של טיר-1 שבו הרמן פועלת, מתח הרווחים נמצא בירידה מכיוון שהשוק הופך להיות שוק של קומודיטי. כדי להעלות את הריווחיות שלהן, חברות הטיר-1 צריכות להוסיף מרכיבי תוכנה למוצרים. מההיבט הזה ברור שאנחנו מאוד חשובים להרמן, מכיוון שיש לנו יכולת להשיג ריווחיות משמעותית. הדבר גם מתאים לאסטרטגיה של חטיבת הרכב בהרמן, אשר בחרה להתמקד בחוויית הנסיעה והשהות בתוך הרכב".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , רכב אוטונומי , תוכנה ותכנון אלקטרוני

פורסם בתגיות: OTA , הרמן , עדכון תוכנה