פריסימוס פיתחה קו הרכבה אוטומטי לכבלי קונקטורים

30 נובמבר, 2023

קיבלה את פרס החדשנות של תערוכת Productronica. הקו המודולרי מייצר את הכבל בשלמותו, כולל חיבורו למחברי USB-C ואיתרנט, ובודק כל כבל בנפרד. החלה במכירות ב-2021. בשנת 2024 תציע מודל "ייצור כשירות"

בתמונה: טל פכטר (משמאל), מקבל את פרס פרודוקטרוניקה 2024 מידי מנהל איגוד הכבילה והרתמות בגרמניה, סבסטיאן גלץ

חברת פריסימוס טכנולוגיות (Frisimos) מקדימה-צורן קיבלה את פרס החדשנות היוקרתי של תערוכת productronica 2024 שהתקיימה בחודש הקודם במינכן, עבור פיתוח פיתחה קו ייצור רובוטי מודולרי להרכבה אוטומטית לחלוטין של כבלי תקשורת אל המחברים. קו הייצור של החברה בנוי בשלב הזה מ-20 מודולים נפרדים, אשר כל אחד מבצע פעולה נפרדת וביחד הם משלימים את כל תהליך ההרכבה והבדיקה של כל כבל. מייסד משותף ומנכ"ל החברה, טל פכטר, סיפר ל-Techtime שבהשוואה להרכבה ידנית של הכבלים המתבצעת היום בעולם, הקו האוטומטי יעיל יותר בכמה סדרי גודל, ואפילו זול יותר מההרכבה הידנית.

פכטר: "עובדת מנוסה מרכיבה 8-9 מוצרים בשעה, שאחד מהם הוא פסול. הרובוט שלנו מרכיב 180 כבלים בשעה בתפוקה של 99.5%: כלומר אנחנו פוסלים מוצר אחד לכל 200 מוצרים שהורכבו. מעבר ליתרונות האיכות והמהירות, אנחנו גם זולים יותר: אם אתה מריץ את הקו 4-5 שנים, הייצור בו יותר זול מהעובד הכי זול בהודו". החברה הוקמה בשנת 2013 על-ידי המנכ"ל טל פכטר, הטכנולוג הראשי חנן בן רון, ואלכס קורנהאוזר ז"ל, ששימש בעבר כמנכ"ל מפעל אינטל בישראל. כיום היא מעסיקה כ-30 עובדים.

רובוט גמיש ורגיש כמו עובד אנושי

מאז הקמתה החברה גייסה כ-10 מיליון דולר והחלה בפיתוח קו הייצור בסיוע תמיכה של רשות החדשנות. בין המשקיעים הגדולים בחברה: חברת דרור מערכות, קיבוץ יוטבתה, קבוצת יבנה ויצרנית הכבלים הגרמנית Metzner. החברה פיתחה מגוון טכנולוגיות של רובוטיקה מיניאטורית המאפשרות לקווי ההרכבה לתפקד בגמישות וברגישות של האדם. בהן: טכנולוגיית חיתוך לייזר המאפשרות להסיר את הסיכוך הדקיק המגן על הגידים של כבלי תקשורת מסוג M8/ M12, Ethernet ואפילו USB-C, מכשיר להסרת בידודים בכל עובי, ממיין רובוטי זעיר המאתר את הגידים הנפרדים, מסדר אותם במסרק ומכניס אותם למחבר, ועוד.

פכטר: "כיום ההרכבה של כבלי המחברים מתבצעת ידנית, והדבר מייצר תוהו ובוהו. כשאתה מסתכל על כבל USB-C למשל, אתה לא יודע איזה גרסה מכרו לך, וכמה חוטים יש בכבל. אין בתחום הזה אוטומציה מלבד בתהליכים בודדים. יש למשל מכונות המבצעות חיתוך לפי מידה, אבל ליד כל אחת מהן צריך להיות מפעיל אנושי. אחת מהסיבות ששוק הכבלים בעולם לא פיתח תהליכי ייצור אוטומטיים נעוצה בכך שזהו שוק של High Mix Low Volume".

הטכנולוגיה משנה את המודל העסקי של היצרנים

"התמודדנו עם הבעיה הזאת באמצעות פתרון מודולרי: רובוטים שונים מבצעים מטלות שונות. ניתן להרכיב מהם קווי ייצור שונים בהתאם לצורך, לארגן אותם מחדש כאשר הצורך משתנה, לשלב בקו מודולים מצד שלישי ולהתאים את הקו במהירות לדרישות המוצר – כלומר לבצע קסטומיזציה לצורכי הלקוח. בתוך הקו שלנו יש תחנת בדיקה המוודאת שכל הכבלים המיוצרים עומדים בתקן. זהו דבר שלא נעשה בקווים ידניים, ומעלה את הכבלים היוצאים מהקו שלנו בשרשרת הערך".

כיצד אתם פועלים מבחינת ייצור, מכירות ומודל עסקי?

"הפיתוח נעשה אצלנו. יש לנו סדנת ייצור משוכללת וצוות הכולל מהנדסי מכונות, מהנדסי תוכנה, אלגוריתמאים ואנשי רובוטיקה. הייצור וההרכבה של המודולים מתבצעים אצל קבלני משנה בישראל. התחלנו במכירות ב-2021, בעיקר ללקוחות גדולים בגרמניה דוגמת פיניקס קונטקט אשר מרכיבה מאות מיליוני כבלים בשנה. לאחר מכן התרחבנו גם לאיטליה ולישראל. אנחנו מוכרים את הציוד ליצרני הכבלים. כיום אנחנו מפתחים שני מודלים נוספים סביב הרעיון של ייצור כשירות: החכרת ציוד ותשלום לפי שימוש.

"המודלים האלה יגיעו לשוק בשנת 2024. הם מתאימים ליצרניות שהן עדיין חברות קטנות, ומעדיפות לצמוח בהתאם לגידול במכירות. במקביל, אנחנו ממשיכים בפיתוח מודולים חדשים נוספים. קו ייצור ממוצע כולל 6-14 מודולים, שמתוכם יש 6 מודולי ליבה אוניברסליים ולצידם מודולים נוספים המותאמים לסוג הכבל. בזכות המבנה המודולרי אנחנו יכולים להתאים כל מודול לצרכים של הלקוח, לשינויים בתקן או לכניסה לתחומים נוספים, כמו כבילה אופטית למשל".

אתה יכול לספר על הפרס שקיבלתם בתערוכת פרודוקטרוניקה?

"זכינו בקטגוריית החברה החדשנית בתעשיית הכבלים והרתמות. זה היה ארוע מרגש מאוד. יש לנו עובדים הנמצאים עכשיו במילואים ובתערוכה קיבלנו הרבה מאוד חיזוקים. האנשים שם שמחו מאוד שבימים כאלה דווקא הישראלים היו אלה שזכו בפרס. ההשתתפות בתערוכה והפרס פתחו לנו הרבה מאוד דלתות ובעקבותיה אנחנו נמצאים בקשר עם עשרות לקוחות פוטנציאליים. אני יכול לומר שאין חברה גדולה בעולם בתחום שאינה נמצאת אצלנו עכשיו בתהליך כזה או אחר של בדיקה או רכישה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בקרה וציוד תעשייתי , חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: פריסימוס