אורכית מתכננת לתבוע את Hudson Bay על ביטול עיסקת הפטנטים

6 מרץ, 2014

החברה האמריקאית התחייבה לרכוש פטנטים ומניות של Orckit בהיקף כולל של כ-8 מיליון דולר. מחקר חדש קובע שחברות דוגמת Hudson גרמו ב-2011 לנזקים של 29 מיליארד דולר בארה"ב

המנכ"ל יצחק תמיר התחייב להקדיש את כל הזמן הנידרש במסגרת הליכים משפטיים שיתקיימו מול Hudson Bay ו-Networks3 

צילום הלוגו של האדסון במשרדיה בניו-יורק. החברה מעידה על עצמה שהיא "מפעילה אסטרטגיות בעלות יעילות מוחלטת"
צילום הלוגו של האדסון במשרדיה בניו-יורק. החברה מעידה שהיא "מפעילה אסטרטגיות בעלות יעילות מוחלטת"

חברת אורכית (Orckit) מתכננת הליך משפטי נגד חברת Hudson Bay Management והחברה הבת שלה Networks3, בעקבות החלטתן לבטל באופן חד-צדדי את עיסקת הרכישה של פורטפוליו הפטנטים של אורכית.

כך עולה ממסמך הפשרה בין אורכית לבין הרמטיק, המשמשת כנאמן של מחזיקי אגרות החוב של החברה, שהוגש השבוע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. מדובר בפשרה בסכסוך המתקיים בין החברה לבין בעלי אגרות החוב, עקב אי-עמידתה של החברה בתשלומים. ההסדר החדש כולל את מינויו של רו"ח שי ניסן כמומחה לבחינת ההסדר שיוצע ומינוי של רו"ח יואב כפיר כדירקטור. במידה ושני הצדדים יגיעו להסכם, כפיר ימונה ליו"ר החברה.

גלגל ההצלה טובע

יצחק תמיר
יצחק תמיר

אלא שמעבר למאבק הישיר על עתידה של החברה והחזר החובות למשקיעים, כולל מסמך הפשרה גם התייחסות ישירה להתמוטטות העיסקה עם חברת Hudson Bay Capital Management האמריקאית.

מדובר בעיסקה שהיתה אמורה להציל את חברת אורכית ולהזרים אליה את ההון הדרוש להמשך פעילותה וביצוע התשלומים לבעלי אגרות החוב. בחודש מרץ 2013 נחתם הסכם בין אורכית לבין Hudson Bay ו-Networks3 שבבעלותה.

על-פי ההסכם הן היו מיועדות לרכוש את תיק הפטנטים של אורכית תמורת 5 מיליון דולר, ולבצע השקעה נוספת בחברה תמורת מניות בהיקף של כ-3 מיליון דולרים נוספים, ושותפות של אורכית ב-Networks3.

אולם בחודש אוגוסט הודיעה חברת Networks3 שהיא מבטלת את העיסקה. הטענה הרשמית היתה שהמדען הראשי במשרד התמ"ת (היום משרד הכלכלה) לא אישר את העיסקה. אורכית טענה בתגובה שהיא קיבלה אישור מהמדען והביטול אינו מוצדק.

כעת נראה שאורכית נערכת למאבק משפטי על העיסקה. במסמך הפשרה שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב מופיע סעיף שלפיו מתחייב המנכ"ל ומנהל הכספים של אורכית, יצחק תמיר, "להעמיד את זמנו ומרצו לטובת החברה, ככל שיידרש, בקשר עם ניהול הליכים משפטיים שיינקטו כלפי Hudson Bay ו-Networks3 או כל מי מטעמם".

ראוי לציין שמהלך משפטי נגד Hudson Bay צפוי להיות קשה וממושך, שכן מדובר בחברה שההתמחות שלה היא ניהול הליכים משפטיים. אחד מתחומי הפעילות של החברה, המנוהל על-ידי המייסד השותף יואב רות, מוגדר על-ידה כ"הפקת רווח מפטנטים". במסגרת זאת היא הקימה את חברת Networks, שהתאגדה בדלאוור ועוסקת ברכישת קניין רוחני של חברות טכנולוגיות לצורך גביית תמלוגים מחברות אחרות המפירות את זכויות הקניין הרוחני.

הכלכלה הצומחת של תביעות הפטנטים

הנוהל העיסקי הזה נחשב למאוד לא-פופולרי בתעשייה. שכן מדובר בחברות המשתמשות בחוקי הקניין הרוחני כמקור להשגת רווח באמצעות תביעות משפטיות או איום בתביעות משפטיות, ולא כדי להגן על רעיונות חדשניים שהן פיתחו. החברות האלה קיבלו את כינוי הגנאי "הטרולים של הפטנטים" (Patents Trolls).

למעשה, מדובר בתופעה שהשלכותיה הכלכליות מתחילות להיות מורגשות, ומטרידות בקנה מידה רחב. בחודש יולי 2013 פירסם צוות חוקרים מאוניברסיטת בוסטון מחקר העוקב אחר התופעה ומאפיין את פעילות התביעות של חברות הקניין הרוחני.

מהדו"ח עולה שבשנת 2011 הסתכמו העלויות והנזקים של התביעות הללו למשל האמריקאי ביותר מ-29 מיליארד דולר. מדובר בעלייה חדשה בהשוואה לעלויות של כ-11 מיליארד דולר ב-2007 וכ-6.5 מיליארד דולר ב-2005.

הקלק כאן לקבלת הדו"ח המלא: Direct Costs of NPE Disputes

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , קניין רוחני , תעשייה ישראלית , תקשורת