לא אמבראר הברזילאית: הרוכש החשאי של מניות אירונאוטיקס הוא אהרן גובר פרנקל

1 ינואר, 2019

המשקיעים בתל-אביב, שהיו בטוחים שהרוכש הוא תאגיד תעופה ענק מברזיל, הקפיצו את מחיר המנייה ב-25% בתוך דקות ספורות

בתמונה למעלה: המל"ט הטקטי אורביטר 2 של חברת אירונאוטיקס

עיסקת הרכישה החשאית שבה השתלט משקיע זר על חלק גדול ממניות חברת אירונאוטיקס (Aeronautics) יצרה בלבול עצום בימים האחרונים. בתחילה נראה היה שמדובר בחברת אמבראר הברזילאית, מכיוון שבדיווח לבורסה נרשם הקונה בקוד ERJ – 145 NUA, שזה קוד המסחר שלה בבורסה בניו יורק וגם שם הדגם של אחד ממטוסי המנהלים שהיא מייצרת. צירוף המקרים הנדיר הזה היטעה את כל שוק ההון וערוצי המידע הכלכליים: המשקיעים בתל-אביב, שהיו בטוחים שהרוכש הוא תאגיד תעופה ענק מברזיל, הקפיצו את מחיר המנייה ב-25% בתוך דקות ספורות.

לפני רגעים מספר (יום ג' בצהריים) פיזרה אירונאוטיקס את הערפל ופירסמה עידכון לבורסה שבו היא הבהירה שמדובר בחברה הנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי אהרון גובר פרנקל. מסתבר שהוא זה שקנה את מניות הפניקס בשבוע שעבר במחיר פרימיום של 25% וכיום הוא מחזיק, לאחר סדרת עסקאות רכש שקטות ועסקה גדולה נוספת שבוצעה אתמול, ב-17.35% מהמניות של חברת אירונאוטיקס (15.93% בדילול מלא). בכך הוא הפך לבעל המניות הגדול ביותר בחברה, לאחר קרן KCPS המחזיקה בכ-12.5%, קרן בראשית (12.5%), וקרן ויולה (10.9%).

מתווך-על של תעשיית התעופה

גובר פרנקל הוא איש עסקים ישראלי המוכר למעטים. בכתבת תחקיר עליו שפורסמה בכלכליסט בשנת 2015 הוא תואר כ"אחד המתווכים העסקיים המשפיעים ביותר באזור חבר המדינות הרוסי". הוא בנה מעמד של דמות המחברת בין יצרני מטוסים במערב, דוגמת בואינג, גולף־סטרים, איירבאס וססנה, לממשלות במזרח אירופה ואסיה. במקביל, הוא מבצע תיווך בין חברות ביטחוניות ישראליות לשווקים מתפתחים במזרח אירופה ומרכז אסיה.

במסגרת תביעה שהתנהלה נגדו בבית המשפט המחוזי לפני ארבע שנים, הוא העיד על מהות עסקיו: "אני מנהל חברה להשקעות, שב־25 השנים האחרונות עוסקת בשיווק ומכירה ומימון של מטוסים, בעיקר אזרחיים, עבור חברות ידועות גדולות בעולם. התחום שלי הוא מכירה, שיווק במזרח אירופה, מרכז אירופה, ומה שנקרא ברית המועצות לשעבר. זה תחום עיסוקי העיקרי (…) יש לי בשוליים מספר השקעות, כיוון שכל תעשיית ה־Aerospace בעולם, לא חשוב אם זה בואינג או תעשייה אווירית או גולף־סטרים, משווקים מטוסי נוסעים, מטוסי מנהלים, ולפעמים מרכיבים עליהם מטוסים למשימות מיוחדות וככה הלאה. זאת אומרת, הם נוגעים גם בצד הלא אזרחי, בשוליים…". (הציטוט הובא על-ידי כלכליסט). כשנשאל בבית המשפט אם הוא עוסק במסחר בתחום הנשק ענה פרנקל: "אני לא עוסק בנשק. לא מוכר נשק. אני משקיע פיננסי, לא משווק ולא מוכר. לא עסקתי בשיווק של הדברים האלה".

מאבק שליטה ומלחמת מחירים

פירוש הדבר שיכול להיות שאהרון גובר מבצע השקעה פיננסית נועזת ולא מנסה להשתלט על החברה. ההשקעה הזאת נעשית בתיזמון יוצא דופן: אתמול מסרה אירונאוטיקס שהיא מנהלת החברה מגעים עם גורם אסטרטגי להכנסתו כשותף לפעילות החברה, ובמקביל מקיימת מגעים עם גורם נוסף לבחינת מתווים למכירת כלל מניות החברה. המסקנה היא שמאחורי הקלעים מתנהל מאבק שליטה על החברה בין שתי מתמודדות שונות. עדיין לא ברור מי מנסה לרכוש את אירונאוטיקס, אולם יש לציין שבחודש אוגוסט 2018 הגישו חברת רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו הצעת רכש של כל מניות החברה לפי שווי כולל של 430 מיליון שקל.

העיתון כלכליסט דיווח היום שהתעשייה האווירית הצטרפה לתחרות על אירונאוטיקס, ושמנהלי התעשייה האווירית קיימו כמה פגישות בנושא עם בעלי מניות של החברה, והם דורשים 850 מיליון שקל תמורת החברה. מדובר בפרמייה של כ־80% מעל שווי השוק של החברה. מבחינת אהרון גובר פרנקל, אלא התפתחויות טובות מאוד: מאבק בין שני גורמים שונים על שליטה בחברה הופך מטבעו למלחמת מחירים – וסיכוי גדול שהוא יפיק רווח גדול ובזמן קצר מסדרת הרכישות החשאיות שביצע בימים האחרונים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית