ננו דיימנשן ו-Harris יבנו מגברי RF עבור תחנת החלל

30 מאי, 2019

בעקבות הצלחת הפרוייקט המקדמי ב-2018, שתי החברות יבנו מגבר RF באמצעות מדפסת תלת-מימד. הוא ישוגר לתחנת החלל הבינלאומית וביצועיו ייבדקו לאורך שנה. המטרה: שוק הננו-לוויינים

חברת ננו דיימנשן (Nano Dimension) וחברת Harris Corporation יפתחו רכיבי RF אשר יוטסו אל תחנת החלל הבינלאומית (ISS). שתי החברות קיבלו אישור למענקים ממשלתיים עבור הפרוייקט: חברת ננו דיימנשן קיבל 1.5 מיליון שקל מרשות החדשנות (40% מעלות הפרוייקט) והשאר ימומן באמצעות מענק שקיבלה האריס מארגון החלל של פלורידה (Space Florida Foundation). הרכיבים שיפותחו באמצעות מדפסת התלת-מימד של ננו דיימנשן, יוטסו לתחנת החלל הבינלאומית ומשם ישמשו ליצירת קשר עם תחנת המעקב הקרקעית של האריס.

מטרת הפרוייקט היא לבחון את השימוש בחומרים שיוצרו באמצעות מדפסתו תלת מימד בתעשיית החלל, ובמיוחד הפרוייקט יספק אנליזה שיטתית של חומרים שהודפסו בתלת מימד עבור מערכות חלל, ובמיוחד עבור מערכות תקשורת בננו-לוויינים. במסגרת הפרוייקט, שתי החברות יבצעו אופטימיזציה לתהליך הדפסת התלת מימד של רכיבי RF ויבנו מערכת אשר תשוגר לתחנת החלל הבינלאומית וביצועיה ייבדקו לאורך שנה שלמה שבה היא תקיף את כדור הארץ במסלול הקפה נמוך.

תהליך ייצור אלטרנטיבי

הפרוייקט הוא תוצאה של פרוייקט הדגמה קודם שהושלם על-ידי שתי החברות בחודש נובמבר 2018. במסגרת הפרוייקט הן ייצרו אב-טיפוס של מגבר RF מתפקד בגודל של 101 מ"מ על 38 מ"מ ובעובי של 3 מ"מ (בתמונה למעלה), באמצעות מדפסת DragonFly 2020 של ננו-דיימנשן . תהליך הייצור נמשך 10 שעות בלבד, וכלל בנייה של המצע ושל המוליכים החשמליים באמצעות המדפסת. לאחר מכן נותר למפתחים לחבר ידנית את הרכיבים האלקטרוניים למעגל מודפס.

תהליך הפיתוח של מעגלי RF בשיטות ייצור קונבנציונליות הינו לרוב ארוך, מורכב ורב-שלבי. כדי להגיע לביצועים מיטביים של המעגל, יש צורך לתכנן את עיצוב המעגל, לייצר אב-טיפוס ולבדוק את ביצועיו, ולאחר מכן לשפר את התכנון האלקטרוני ולחזור על כל התהליך עד להשגת הביצועים האופטימליים. היכולת לייצר אב-טיפוס במעבדה (In-House) ללא צורך בקבלן חיצוני, מקצר ומוזיל משמעותית את תהליך הפיתוח.

בבדיקת הביצועים התברר שלא היו הבדלים בהפסדי הכניסה והיציאה בין טכנולוגיית התלת-מימד ובין שיטת הייצור הסטנדרטית. גם הבדלי ההגבר היו מזעריים: פחות מ-1dB בטווח התדרים עד 4.7GHz, ופחות מ-1.3dB בכל התדרים שעד 6GHz.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות , ייצור וקבלנות משנה

פורסם בתגיות: RF , הדפסת תלת-מימד