תקן MIPI הראשון לעולם הרכב מתבסס על ואלנס

24 ספטמבר, 2020

ארגון MIPI מאגד כ-330 חברות אלקטרוניקה ושבבים. התקן החדש מסדיר את התקשורת בין מערכות הרכב ומבטיח תאימות בין היצרנים. סמנכ"לית השיווק ל-Techtime: "זהו הישג משמעותי עבורנו ופוטנציאל עסקי גדול"

ארגון התקינה הבינלאומי MIPI, הכולל את השמות הבולטים בתעשיית האלקטרוניקה והשבבים, פירסם מפרט חדש בשם  MIPI A-PHY v1.0, אשר מסדיר לראשונה את ממשק התקשורת שבין החיישנים והצגים ברכב לבין יחידות המחשוב. התקן מיועד להבטיח את הביצועים של מערכות הבטיחות, המידע והבידור ברכב. ארגון MIPI מתמקד בתקינה בתחום המובייל. זהו התקן הראשון שהוא מפרסם לשוק הרכב לאור החשיבות הקריטית של תעבורת הנתונים בין המערכות בתוך הרכב ומחוץ לרכב.

המפרט מספק בסיס משותף לחברות שבבים, יצרניות מצלמות וחיישנים, חברות תוכנה ויצרניות רכב לפיתוח פתרונות משולבים בסטנדרט אחיד. התקן החדש מתבסס במלואו על הטכנולוגיה של חברת ואלנס (Valens) הישראלית, שהיתה שותפה לקבוצת העבודה המצומצמת שגיבשה את התקן. הקבוצה כללה כתריסר חברות, שנבחרו מתוך כ-330 החברות בארגון. בין החברות הבולטות בקבוצה: אינטל, סוני, טקטרוניקס, ST, און-סמי ועוד.

16 ג'יגה-ביט לשנייה לאורך 15 מטר

סמנכ"לית השיווק של ואלנס, דנה זליצקי (משתתפת מטעם החברה באחת מתת-הקבוצות ב-MIPI), הסבירה ל-Techtime שהתקן החדש הינו בעל משמעות גדולה עבור MIPI ועבור התעשייה כולה. "הוא יהיה בסיס לעוד הרבה תקנים נוספים שהארגון בתחום הרכב. ארגון MIPI שולט בעולם המובייל, והם רוצים כעת משקל דומה בעולם הרכב. המטרה היא לייצר אוסף של פתרונות לכל פרוטוקולי התקשורת בסביבת הרכב. כעת יש קבוצות עבודה שכבר עובדות על תקנים נוספים".

תקן A-PHY מגדיר ארכיטקטורה לתקשורת א-סימטרית מהירה ומהימנה בין מערכות הרכב על-גבי כבל יחיד. לאור דרישות הבטיחות והביצועים בעולם הרכב, המפרט מחייב שהתקשורת תהיה בעלת שיעור שגיאות אפסי (10-19 לחבילת תקשורת), עמידות גבוהה בפני הפרעות אלקטרומגנטיות (EMC), וקצב תעבורת נתונים של 2-16 ג'יגה-ביט לשנייה (Gbps) לאורך של עד 15 מטר. המטרה היא להגיע בעתיד לקצב העברת נתונים של 48Gbps.

זליצקי: "התקן הזה יסייע לפשט את הארכיטקטורה הפנימית של הרכב. במקום שיהיה צורך ברכיבי המרה בין חומרה של יצרנים שונים, היצרנים יוכלו במהלך הפיתוח לבצע אינטגרציה של המפרט לתוך המוצר, ולהבטיח תאימות מול כל המוצרים האחרים".

המוצר הראשון בשוק שתואם את התקן

למעשה, המפרט משקף במדויק את הטכנולוגיה שפיתחה ואלנס. שבבי התקשורת של החברה מאפשרים להעביר תכני וידאו ואודיו לא דחוסים, ונתונים בפורמטים ובפרוטוקולים שונים כמו USB ואיתרנט, במהירות אולטרה מהירה ועל-גבי צמד חוטי נחושת (UTP) פשוטים למרחק של עד 15 מטר. הדבר פותר בעיות חומרה מרכזיות במכונית, כמו משקלה הרב של הכבילה ברכב וההפרעות האלקטרו-מגנטיות העשויות לפגוע באיכות האות.

זליצקי: "זהו הישג מאוד משמעותי עבורנו, וגם פוטנציאל עסקי גדול. כל התעשייה מסתכלת על MIPI, כי זה התקן הראשון שנותן פתרון לממשק בין ההרכב לבין החיישנים והמצלמות המצויות בו". התקן גם תואם למשפחת שבבי הדור הבא של ואלנס, VA7000, הצפויה לצאת לשוק בשנת 2021 ולספק תקשורת פנים-רכבית לא דחוסה בקצב של עד 16Gbps.

שבבי VA7000 גם מיועדים לקשר בין מערכות החישה כמו מצלמות, LiDAR ומכ"ם, לבין יחידות המחשוב ברכב. "התקן מעניק לנו יתרון משמעותי בשוק. התעשייה יודעת שהמוצר הראשון בשוק התואם לתקן יהיה שלנו. כעת אנחנו ממוקדים בעמידה בלוחות הזמנים (execution), כדי להוציא את השבבים בשוק במהירות, ובבניית אקוסיסטם של חברות בתעשייה, כמו יצרניות מצלמות וצגים, התומכות בתקן החדש".

S-Class של דיימלר כוללים את השבב הקודם של ואלנס

חברת ואלנס הוקמה בשנת 2006 על-ידי קבוצה של יזמים יוצאי חברת מיסטיקום, ומעסיקה כ-350 עובדים, רובם בהוד השרון והשאר בארצות הברית, גרמניה ובמזרח אסיה. הטכנולוגיה פותחה במקור לשוק הביתי, אולם בינואר 2016 החברה ביצעה תפנית עסקית והחליטה להתאים את הטכנולוגיה שלה לצורכי התקשורת בתוך הרכב.

בסוף 2016 הכריזה ואלנס על שיתוף פעולה עם דיימלר, שבחרה בשבב הקודם שלה, VA6000, לאספקת תשתית התקשורת של מערכות הבידור והטלמטיקה במכוניות שלה. דגמי 2021 S-Class, שהושקו לפני מספר שבועות, כבר כוללים את השבבים של ואלנס.

האזינו לשיחה עם סמנכ"לית השיווק של ואלנס, דנה זליצקי, מתוך תוכנית הפודקאסט שלנו שעלתה בנובמבר 2019:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , סמיקונדקטורס , רכב אוטונומי

פורסם בתגיות: MIPI , דנה זליצקי , ואלנס