סולאראדג' מחפשת אתר למפעל ייצור בארה"ב

8 נובמבר, 2022

בשלב הראשון המפעל החדש יתמקד בייצור ממירים ומייעלי הספק לפנלים סולריים. דיווחה על צמיחה של 59% במכירות ברבעון השלישי. מתחרה מול יצרני רכב חשמלי על רכישת חומרי גלם עבור מפעל ייצור הסוללות בקוריאה

ברבעון השלישי של 2022 צמחו מכירות סולאראדג' (SolarEdge) בכ-59% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-837 מיליון דולר. הצמיחה החזקה ביותר היתה בשוק האירופי, שבו צמחו המכירות בכ-90%, ובמיוחד בגרמניה (השוק האירופי הגדול ביותר של החברה) שבה צמחו המכירות ב-125%. בסך הכל, בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו המכירות בכ-2.22 מיליארד דולר – בהשוואה לכ-1.41 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. התוצאות השפיעו מיידית על המנייה, שעלתה לאחר שעות המסחר ביותר מ-10% למחיר של כ-233 דולר. החברה נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של כ-11.76 מיליארד דולר.

בשיחת הוועידה עם משקיעים לאחר פרסום הדו"חות רמז המנכ"ל צבי לנדו, שיש למלחמה באוקראינה השפעה על החברה: "במהלך הרבעון הענקנו עדיפות לאספקת מערכות לאירופה, לאור החורף המאתגר הצפוי בה השנה. אנחנו צופים שהצמיחה באירופה תימשך גם ב-2023. הצלחנו להגדיל את קיבולת הייצור שלנו, למרות הקשיים שחווינו בסין ובווייטנאם בתחילת השנה בעקבות מגיפת הקורונה, בהם השבתת המפעל הסיני למשך שלושה שבועות במהלך הרבעון השני. אולם הדרישה למוצרים שלנו עדיין גבוהה יותר מכושר הייצור שלנו. אנחנו מנסים להדביק את הפער באמצעות הרחבת המפעל במקסיקו ובאתרים אחרים".

המתנה לפרסום תקנות המיסוי החדשות בארה"ב

הגדלת קיבולת הייצור של המפעל במקסיקו צימצמה את התלות בייצור הסיני: שיעור המערכות שמקורן בסין (שהמס עליהן גבוה בגלל מלחמת הסחר) בשוק האמריקאי צפוי לרדת מ-31% ברבעון האחרון, לכ-24% ברבעון הבא. להערכתו, עד סוף השנה ייוצרו במקסיקו רוב המערכות הביתיות שיימכרו בארה"ב. בחודש אוגוסט 2022 חתם הנשיא ביידן על חוק המאבק באינפלציה (The Inflation Reduction Act) המעודד שימוש באנרגיות מתחדשות באמצעות תמריצי מס גם לארגונים וגם לאנשים פרטיים.

לנדו אמר שבעקבות קבלת החוק ועלייה בדרישה בשוק האמריקאי, החברה מתכננת להקים תשתית ייצור בארצות הברית במהלך שנת 2023. "אנחנו נמצאים כעת בשלבי תכנון מתקדמים ותהליך איתור המיקום שבו יוקם המפעל. ההחלטה הסופית תתקבל לאחר פרסום תקנות המס הקשורות לחוק החדש, אשר נמצאות כעת בהכנה בארה"ב. מכל מקום, בשלב הראשון אין כוונה לייצר סוללות בארה"ב, אלא להקים מפעל לייצור ממירים ואופטימייזרים בלבד.

התייעלות לוגיסטית

חברת סולאראדג' מייצרת מערכות לשיפור נצילות האנרגיה הסולארית: ממירים (Inverters) שתפקידם להמיר את זרם החשמל הישר (DC) שמייצר הפאנל הסולארי לזרם חילופין (AC) שניתן לנתב אל רשת החשמל ואל מכשירים, ומייעלי הספק (optimizers) המיועדים לשפר את נצילות הפאנלים הסולאריים ודואגים לכך שיפעלו בתוך עקומת העבודה האופטימלית. בנוסף, היא מייצרת סוללות לאגירת חשמל במפעל Sella-2 בקוריאה, ומקיימת פעילות מצומצמת באיטליה של ייצור מערכות הינע לרכב חשמלי.

סמנכ"ל הכספים, רונן פאייר, הסביר שהמפעל שיוקם מיועד לספק את כל צורכי השוק האמריקאי. כלומר, לייצר את כל המוצרים הנמכרים בארה"ב. הוא גם רמז שיש רצון לייצר בו בעתיד גם סוללות עבור השוק האמריקאי: "מכיוון שהמוצרים שלנו גדולים וכבדים, במיוחד כאשר מדובר בסוללות, אנחנו מעוניינים להפעיל מתקני ייצור סמוך לשווקים המרכזיים שלנו". לקירבה לשוק יתרונות פיננסיים ולוגיסטיים גדולים: המוצרים המיוצרים במקסיקו מגיעים ללקוחות במשאית בתוך 10 ימים – במקום באונייה בתוך 90 יום.

התמקדות בעסקי הליבה המסורתיים

היקף ייצור הסוללות נמצא בעלייה, והחברה סיפקה ברבעון האחרון סוללות בקיבולת כוללת של כ-320.7MWh. לדברי לנדו, בתחום הזה מוגבלת קיבולת הייצור בעיקר בגלל בעיות בשרשרת האספקה, מכיוון שסולאראדג' מתמודדת על חומרי הגלם בעיקר מול יצרניות הרכב החשמלי. סולאראדג' נמצאת בתהליך התמקדות בשוק הליבה המסורתי שלה. במהלך הרבעון האחרון היא סגרה חלק מפעילות מערכות האל-פסק (UPS), שאליה היא נכנסה במאי 2018 לאחר רכישת חברת גמאטרוניק הירושלמית, וחלק מפעילות מערכות ההינע לרכב חשמלי (חטיבת E-mobility) שאליה היא נכנסה בעקבות רכישת חברת S.M.R.E האיטלקית בשנת 2019.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: SolarEdge