אימג'סאט מפתחת לוויין הדגמה להצללת כדוה"א

7 יוני, 2023

מפותח ביחד עם הטכניון ומרכז טכנולוגיות החלל של איחוד האמירויות. ידגים הצבת מפרש הצללה בין כדור הארץ והשמש במרחק של 150 מיליון קילומטר מפני השמש. המטרה: שיגור מדגים בתוך 3-4 שנים

חברת אימג’סאט (ImageSat International – ISI) מאור יהודה נכנסת לפרוייקט פיתוח של לוויין הדגמה שנועד להתמודד עם בעיית התחממות האקלים. הלוויין יבדוק את ההיתכנות של הצבת מפרשי הצללה בין השמש ובין כדור הארץ, אשר עשויים להוריד את הטמפרטורה הממוצעת בכ-1.5 מעלות צלסיוס. הפרוייקט יתבצע בשיתוף פעולה עם מכון אשר לחקר החלל בטכניון בראשות פרופ׳ יורם רוזן, ועם המרכז לטכנולוגיות חלל של איחוד האמירויות (NSSTC) הפועל מאוניברסיטת איחוד האמירויות (UAE University). לאחרונה נחתם הסכם שיתוף הפעולה לביצוע הפרוייקט, וכעת השותפים נמצאים בתהליך גיוס שותפים נוספים.

הטכנולוג הראשי של חברת אימג'סאט, דורון שטרמן, סיפר ל-Techtime שהמטרה היא לשגר את לוויין ההדגמה בתוך 3-4 שנים. היקף הפרוייקט צפוי להסתכם בכמה עשרות מיליוני דולרים. במסגרת זאת החברה תפתח לוויין במשקל של כמה מאות ק"ג, אשר יוצב בנקודה קבועה במרחק של 1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ. במיקום הזה הוא יפרוש יריעה רחבה שנועדה לעצור חלק מקרינת השמש המגיעה אל כדור הארץ. מדובר ברעיון שהועלה במכון אשר בטכניון.

שמשייה בחלל

המטרה היא למקם את הלוויין בנקודת Lagrange הראשונה שבין כדור הארץ והשמש. נקודות לגרנג' מאופיינות בשיווי משקל גרביטציוני המאפשר לשמור על מיקום קבוע ביחס לשמש ולכדור הארץ. הנקודה הראשונה נמצאת במרחק של 1.5 מיליון קילומטר מכדור הארץ ובמרחק של 150 מיליון קילומטר מהשמש. שטרמן: "נקודת לגרנג' הראשונה אינה יציבה, ולכן יהיה צורך בהשקעת אנרגיה כדי לשמור את הלוויין במקומו. הרעיון שלנו הוא שנבצע את הדבר באמצעות שליטה במפרש עצמו, אשר הטייה שלו תאפשר לנו לנוע מסביב לנקודת לגרנג' (ברמת דיוק של 12,500 ק"מ).

"כדי שהרעיון יהיה יעיל, יש צורך במפרש מאוד גדול, או שהמערכת תהיה מורכבת מהרבה לוויינים בעלי מפרשים קטנים. אנחנו בוחנים שיטות פריסה שונות ושיטות הצללה שונות. אחד מהרעיונות שאנחנו בוחנים, למשל, הוא שימוש בתכונות האלקטרומגנטיות של החומר כדי לשלוט על כמות הקרינה העוברת דרך המפרש, ועל-ידי כך שליטה ברמת ההצללה. הלוויין המדגים יאפשר לנו לבחון טכנולוגיות שליטה במפרש, לימוד התכונות האופטיות, ייצוב הלוויין באמצעים פאסיביים ועוד".

חברה בתהליך שינוי אסטרטגי

הלוויין יגיע למיקומו בהדרגה: "כיום אין טילים המגיעים ישירות לנקודה הזאת, אבל יש משגרים המסוגלים להכניס את הלוויין למסלול הקפה אליפטי אשר יאפשר לו לטפס בהדרגה אל אתר היעד, בדומה לאופן שבו מגיעים כיום אל הירח". לדבריו, אחד מהיעדים של פרוייקט ההדגמה הוא בירור הסוגיות הרגולטוריות הבינלאומיות. "כיום אין רגולציה האומרת שאסור לשנות את הטמפרטורה של כדור הארץ. אבל ברור לנו שתהיה חייבת להיכתב רגולציה כזו, ושפרוייקט בסדר גודל משמעותי יצטרך להתבצע באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי רחב-היקף".

חברת אימג'סאט מוכרת בעיקר כספקית פתרונות מודיעין מהחלל, המבוססים בעיקר על לווייני התצפית ממשפחת Eros מתוצרת התעשייה האווירית. בחמש השנים האחרונות החברה נכנסה לתחום הפיתוח והייצור של לוויינים מתוצרתה, דוגמת הלוויין Knight, הנחשב לאחד מהלוויינים הצבאיים הזעירים הראשונים בתעשייה. הוא שוקל 180 ק"ג בלבד ומצלם רצועות סריקה ברוחב של 4 קילומטר וברזולציה של 50 ס"מ באור יום (אורך גל 400-670 ננומטר) ובלילה בתדרי SWIR (אורך גל 900-1700 ננומטר). החברה גם פיתחה את הלוויין Runner, אשר נבנה על-ידי חברת Tyvak האמריקאית. הוא מספק תמונות ברזולוציה של 70 ס"מ באורכי גל של 400-670 ננומטר. רצועת הסריקה שלו היא ברוחב של 5.6 ק"מ, והוא שוקל 86 ק"ג בלבד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , חלל

פורסם בתגיות: אימג'סאט , אקלים , חלל , לוויינים