ספקיות התקשורת מנסות לשנות את הד.נ.א שלהן כדי להתמודד עם הדור החמישי

18 יולי, 2023

המעבר לדור החמישי מציב אתגרים טכנולוגיים ועסקיים עבור ספקיות התקשורת. בכיר בחברת ג'וניפר בכנס בישראל: "הן צריכות לשנות את ארכיטקטורת הרשת היום, כדי להיות מוכנים לעתיד."

בשנה האחרונה מקיימת ג'וניפר נטוורקס (Juniper Networks) שורה של כנסים מקצועיים בישראל, אשר מתמקדים בשלושת הוורטיקלים הראשיים של החברה בשוק הטלקום: המגזר הארגוני, עולם הענן ומרכזי הנתונים וספקיות התקשורת. ספקיות התקשורת (ISPs) הן תחום הפעילות המסורתי של ג'וניפר, אף ששני הוורטיקלים האחרים צומחים בשנים האחרונות בקצב מהיר יותר. עם זאת, לאור השינויים המשמעותיים בעולם ספקיות התקשורת, ברמה העסקית והטכנלוגית כאחד, ובייחוד לאור החדירה של הדור החמישי, תחום זה מציב כיום את האתגרים הגדולים ביותר.

לפני מספר שבועות ערכה ג'וניפר כנס מקצועי במלון שרתון בתל אביב, שאירח שורה של בעלי תפקידים בכירים בפעילותה של ג'וניפר באירופה. הכנס עסק באתגרים הטכנולוגיים של ספקיות התקשורת עם המעבר לדור החמישי ועל רקע המגמות בעולמות הענן ומרכזי הנתונים. איציק מלכה [בתמונה], מנהל המכירות האזורי של ג'וניפר בישראל, הסביר את החשיבות של הכנס. "המטרה היתה לקיים כנס מקצועי נטו, שיביא ידע, ממהנדסים למהנדסים, ללא שיווק. הבאנו דוברים מקצועיים מאירופה, כדי שיוכלו להעביר מניסיונם המקצועי לקהל המקומי."

השינוי הטקטוני של הדור החמישי

ההתפתחות ההדרגתית מהדור הרביעי אל הדור החמישי מביאה עימו שינוי יסודי בארכיטקטורה של הרשת, שמתבטא במעבר לרשתות מבוזרות יותר, שמיועדות לתמוך לא רק בצרכנים אנושיים, כי אם גם באינספור אביזרי IoT הפרוסים בכל עבר וביישומים קריטיים כמו עיר חכמה ונהיגה אוטונומית, שמחייבים שיהוי אפסי ואמינות גבוהה.

מי שאמונות על הטרנספורמציה הזו, ברמת התשתית, כמו גם ברמה העסקית והתפעולית, הן ספקיות התקשורת. כעת, נדרשות ספקיות התקשורת להתאים את עצמן לטכנולוגיה ולמודלים החדשים. ג'וניפר מספקת ציוד לרשתות כמו נתבים ומתגים, וכן פתרונות תוכנה לניהול ואבטחה של רשתות מבוססות תוכנה (SD-WAN).

בשיחה עם Techtime הסביר סטפנו אנדרוצ'י, האחראי בג'וניפר על תחום ספקיות התקשורת במדינות דרום אירופה, כי האתגרים העסקיים והטכנולוגיים שזורים זה בזה. "מצד אחד, רשתות התקשורת בעידן הדור החמישי נהיות מורכבות יותר ברמה התפעולית והטכנית, ומנגד, ספקיות התקשורת מתמודדות עם בעיה של הון אנושי מיומן שעוזב אותן לטובת חברות טכנולוגיה בתחום הענן.  כיצד אנחנו יכולים לעזור להן להתמודד עם האתגר? באמצעות אוטומציה. אוטומציה של תפעול הרשת תאפשר להן לחסוך בכוח אדם ולהפנות כוח אדם לטובת פיתוח שירותים חדשים על בסיס הדור החמישי."

מתוך כנס חדשנות של ג'וניפר שהתקיים באחרונה בישראל. באדיבות: ג'וניפר ישראל

כאמור, שוק הליבה המסורתי של ג'וניפר מהיווסדה הוא שוק ספקיות התקשורת. ואולם, בשנים האחרונות מנוע הצמיחה המרכזי של החברה הוא השוק הארגוני. הצמיחה של החברה בשוק זה מתבססת על פתרונות חדשים, מבוססי AI, שהחברה מציעה לניהול הרשת הארגונית. אימוץ מהפכת ה-AI בג'וניפר מתבסס על רכישת חברת Mist לפני מספר שנים. השימוש ב-AI מאפשר לחברה להציע מודל של "רשת אוטונומית", שבה ניטור הרשת, אבטחת השירות ותיקון הבעיות נעשה באופן אוטומטי על בסיס טכנולוגיות של AI.

בעולם ספקיות התקשורת האתגר מורכב יותר מאשר בעולם הארגוני, וזאת מאחר שהרשתות מורכבות יותר. אנדרוצ'י: "הרשתות מורכבות ומבוזרות יותר וכוללות הרבה יותר תשתית, ציוד ונכסים. על כן, גם פתרונות האוטומציה מבוזרים יותר. כל חלק, בין אם זה ניטור, אבטחת איכות וכדומה, מצריך פתרון אוטומציה ייעודי. האוטומציה מושגת שכבה אחר שכבה."

סט הפתרונות של ג'וניפר בתחום זה נקרא Paragon. פתרונות אלה מתבססים על קונספט של ניהול מוכוון מטרה (intent), שנועד להחליף את הניהול הידני של הרשת. מערכות מוכוונות מטרה מאפשרות להגדיר את היעדים התפעוליים של הרשת, וכל השאר מתבצע אוטומטית. החלק המרכזי בפתרון טמון ביכולת להבין מה מתחולל ברשת התקשורת. המערכת למעשה מקבלת את הפרמטרים של הרשת, שהוגדרו על-ידי המשתמש, ומתרגמת אותם למערך של קישורים בין המתגים לבין השרתים במרכז התקשורת – וכך מתאפשרת רמה יותר גבוהה של אוטומציה גם ברשת גדולה ומבוזרת. 

אנדורצ'י מסביר כי אימוץ הפתרונות החדשים יאפשר לספקיות התקשורת לחזק את מעמדן בעולם הטלקום המשתנה. "בדור החמישי, האינטליגנציה עוברת לקצה. ואולם, ספקיות תקשורת רבות עדיין מנהלות את הרשת שלהן בארכיטקטורה ריכוזית. הן צריכות לאמץ ארכיטקטורה גמישה יותר, כדי להשיג יתרון תחרותי. הן צריכות לשנות זאת היום, כדי להיות מוכנים לשינויים של העתיד."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דור חמישי , חדשות , תקשורת

פורסם בתגיות: ג'וניפר , דור חמישי