דיווח: טסלה מתעניינת בסוללות של StoreDot

20 אוגוסט, 2023

הסוללות של החברה עברו בהצלחה מבחנים אצל 15 יצרניות רכב גלובליות. חלק החליט לעבור לשלב הבדיקות הבא - מבחנים בקטגוריית B-Sample. מגבשת אסטרטגיית ייצור אצל קבלני משנה באירופה, בארה"ב ובאסיה

חברת סטורדוט (Storedot) מהרצליה אשר פיתחה סוללות טעינה מהירה לרכב חשמלי, נערכת להקמת תשתית ייצור עולמית לאחר שהסוללות נבדקו ב-2022 על-ידי 15 יצרניות רכב בעולם. אחת מהחברות הללו היא ככל הנראה טסלה. לפני כשלושה שבועות דיווח העיתון USA Today שטסלה בודקת את טכנולוגיית הטעינה המהירה (eXtreme Fast Charging – XFC) של סטורדוט, כדי להתגבר על בעיית חרדת הטווח (range anxiety) אשר מאיטה את קצב החדירה של רכב חשמלי לשוק.

מנכ"ל סטורדוט, ד"ר דורון מאיירסדורף, סירב להתייחס לידיעה, אולם מסר ל-Techtime שתהליך הטמעת טכנולוגיות חדשות מול חברות הרכב לקוח מספר שנים. מאיירסדורף: "ההזמנות שיש לנו מיצרניות רכב הן עבור  דוגמאות נוספות בכמות גדולה יותר. אנחנו עוברים כעת משלב A-Sample אל שלב B-Sample, אבל זה עדיין לא נחשב לייצור המוני. לפיכך לא צפויות לחברה הכנסות משמעותיות לפני 2025-2026. זהו התהליך הארוך שמוכתב לספקים בעולם הרכב. אנחנו בהחלט מתקדמים עם מספר יצרנים מובילים, ומקווים שנוכל לפרסם בקרוב מי הם השותפים שלנו".

תהליך הסמכה קשיח

בתעשיית הרכב קיימים שלבים נוקשים ומוגדרים שכל מערכת צריכה לעבור אותם לפני שהיא נכנסת אל קווי הייצור. השלב הראשון הוא A-Sample, הנחשב לשלב ההערכה הראשוני, ובו נבדקות היכולות ברמת אבטיפוס של המערכת. לאחר שהיא עוברת בהצלחה את השלב הזה, מתחיל שלב B-Sample שבו נבדקות כל תכונות המערכת כשהיא מותקנת בתוך כלי-רכב. לאחר מכן היא צריכה לעבור שני שלבים נוספים: שלב C-Sample (נבדקים יכולתה לעמוד בכל הדרישות המיוחדות של היצרן ונבדק גם ציוד הייצור של המערכת), ושלב D-Sample שזהו למעשה ניסוי הפיילוט הסופי, שיקבע את גורלה לשבט או לחסד.

פריצת הדרך העסקית הראשונה בתחום הרכב התבצעה בשנת 2022, שבה הושלמו בהצלחה הבדיקות הראשוניות שהתבצעו אצל 15 יצרני מכוניות חשמליות. החברה דיווחה שהמבחנים הוכיחו שהסוללות מגיעות לצפיפות אנרגיה של 300Wh/kg, ומאפשרות לבצע 1,000 טעינות בקצב של 4C (כלומר כמעט 10 דקות עד לקבלת טעינה מלאה), שאליו טסלה חותרת. במקביל, השקיעו בה יצרניות רכב כמו דיימלר, וולוו, Polestar (שבבעלות וולוו) ו-Ola Electric ההודית. בעקבות ההתפתחויות האלה החברה דיווחה על גיבוש אסטרטגיית ייצור המוני באמצעות קבלני משנה בארה"ב, באירופה ובאסיה. לא מן הנמנע שמדובר בייצור במפעלי הסוללות הגדולים שמקימות יצרניות רכב דוגמת וולוו ודיימלר.

מעבר לסוללות מצב-מוצק

כיום החברה ממשיכה במאמצי הפיתוח בישראל ובארה"ב, מתוך מטרה להגיע בשנת 2024 לייצור אבטיפוס של סוללת רכב המאפשרת נסיעה של 100 מייל בתוך 5 דקות טעינה (100in5). מפת הדרכים של החברה כוללת הצגת סוללת 100in3 בשנת 2028 והצגת סוללת 100in2 בשנת 2032. טכנולוגיית FlashBattery של החברה מבוססת על שימוש בגבישים חדשים בשם Nanodots בגודל של 2 ננומטר כל אחד, שיש להם תכונות מיוחדות, ובמיוחד קיבוליות אנרגיה גבוהה. בסוללות של החברה, הוחלף הנוזל האלקטרוליטי (שדרכו עוברים היונים בתהליך הטעינה והפריקה בין שתי האלקטרודות) בנוזל המכיל Nanodots.

אלא שכדי להתקדם לשלב הבא היא מתכננת לאמץ טכנולוגיה חדשה של סוללות מצב-מוצק (Solid State). בסוללות אלה עשוי האלקטרוליט מחומר מוצק ולא נוזלי. לדבר הזה יש חשיבות בטיחותית חשובה: כיום האלקטרוליט בסוללות ליתיום-יון מצוי בדרך-כלל במצב של תמיסה או ג’ל, שיש בהם סכנת התנדפות גאזים, דליפות, דליקה ואפילו פיצוץ (בטמפרטורות גבוהות). סוללות מצב-מוצק מיועדות לספק מענה לבעיות האלה, אולם פיתוחן צריך להתגבר על מספר בעיות, בהן פיתוח חומר מוצק שהוא גם יציב ובעל מוליכות גבוהה, ואינו נוטה להיסדק ולהישבר בקלות.

האזינו לשיחה עם דן קורפס, מנהל המוצר והנדסת מערכת בחברת סטורדוט, מתוך תוכנית מס' 40 בפודקאסט שלנו, שעלתה בספטמבר 2021:

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אנרגיה וסביבה , חדשות

פורסם בתגיות: סוללות , סטורדוט , רכב חשמלי