אלקטריאון עונה לפוסט המקומם של דייב ג'ונס

11 דצמבר, 2023

בפוסט אכזרי ועוקצני, טען הבלוג הפופולרי EEVblog, שהכביש החשמלי של אלקטריאון הישראלית הוא "הונאה" וחסר הגיון טכנולוגי וציבורי. התשובה של החברה מעמידה דברים על דיוקם - ומסתבר שהוא היה רחוק מלדייק...

בתמונה למעלה: דייב ג'ונס האוסטרלי משתלח באלקטריאון בשפתו העסיסית וחסרת הרחמים

אחד מהבלוגרים הפופולריים ביותר בעולם, דייב ג'ונס האוסטרלי אשר מפעיל את הבלוג ואת הפורום EEVblog, גילה את חברת אלקטריאון (electreon) הישראלית ונכנס בה בכל הכוח בסגנונו הבוטה וחסר הרחמים. דייב תאר בקצרה את רעיון הכביש החשמלי של חברת אלקטריאון, אשר מבצע טעינה אלחוטית של סוללות הרכב החשמלי, והגדיר אותו כ"רעיון חסר תועלת" במקרה הטוב או פשוט כ"הונאה המאפשרת לפוליטיקאים להצטייר כמגיני איכות הסביבה". לראייה, הוא הביא את החלטתה של עיריית דטרויט להשקיע בתשתית כבישים אלחוטיים בהיקף של 250 מיליון דולר.

דייב ג'ונס בנה לעצמו מוניטין של מבקר טכנולוגיה המשתמש בסלנג אוסטרלי צבעוני ואינו מהסס להגדיר מוצרים שהוא מבקר כ"זבל", "רמאות", או "הנה מוצר סיני זול ומיותר". אבל מכיוון שהוא אחד מהבלוגרים הפופולריים ביותר בתעשיית האלקטרוניקה, והערוץ שלו נהנה מכ-930,000 מנויים ומצפייה של כמה עשרות אלפי מנויים בכל אייטם, הפנינו את תשומת ליבה של חברת אלקטריאון אל הסרטון שעוסק בה תחת הכותרת: Wireless Freakin' EV Charging Roads! A $250M Boondoggle.

חלק מהמנויים הנאמנים חשו לא בנוח

לפני שנביא את התגובה שאלקטריאון מסרה ל-Techtime, כדאי לציין שחלק מהמנויים הקבועים של ג'ונס הביעו ביקורת על רמת האייטם. לרוב, הסרטונים שלו הם מאוד טכניים, כוללים בדיקות שהוא מבצע במעבדה, השוואת דפי נתונים ואפילו ניסויים שהוא מראה את תוצאותיהם בזמן אמת. הפעם הוא דיבר באופן כללי מאוד, וחזר מספר פעמים על הרעיון שאלקטריאון מצליחה למכור לפוליטיקאים רעיון שאין לו יתרון טכנולוגי רק משום שהוא מתאים לסוג מסויים של כלכלת בחירות. כצפוי, רוב הקוראים הצטרפו לאווירת הביקורת שהוא יצר, אולם חלק הביעו אכזבה מכך שהוא לא מספק מידע טכני ובוחר במטרה "שיווקית" ולא טכנית.

יחד עם זאת, חשוב להבין מה היו הטענות שלו, ומהי התשובה של אלקטריאון. ביחס להצעת החוק הפדרלית למימון פרוייקטים ומחקר של טעינה אלחוטית בהיקף כולל של 250 מיליון דולר, עונה אלקטריאון: "בבלוג משתמע כי אלקטריאון כבר זכתה בכסף כי הוא שולם לה עבור הפרוייקט שלה בארה"ב. הדבר אינו נכון. החוק נמצא בתהליך חקיקה, והינו חוק כללי לקידום כלל הטכנולוגיה האלחוטית, ואינו מוגבל לטכנולוגיה של אלקטריאון".

משאית מבחן על כביש חשמלי של אלקטריאון בשוודיה
משאית מבחן על כביש חשמלי של אלקטריאון בשוודיה

לגבי הטענה שאין היתכנות להתקין טעינה אלחוטית בכל מקום ובכל הכבישים: "אנחנו מסכימים עם הטענה הזאת, ואכן אין ברצוננו לבנות כבישים חשמליים בכל הכבישים בארץ או בעולם. אנחנו חוקרים את הצירים והכבישים לעומק ובוחרים בצירים אסטרטגיים כמו כבישי BRT/נתצ"ים (תחבורה ציבורית מהירה לאוטובוסים) המשמשים כנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית. בתל אביב למשל, ניתן לטעון כ-1,000 אוטובוסים על-ידי פריסה של מספר ק"מ על כביש ומספר עמדות טעינה ססטית במסופי יום".

בתגובה לספק שהוא הטיל ביכולת להקטין את הסוללה: "קהל היעד של החברה הינם ציים עם נתיבי נסיעה קבועים. במידה ונחשמל כבישים אסטרטגיים בו נוסע הצי על בסיס קבוע, הוכחנו בפרויקטים קודמים כי ניתן להקטין את גודל הסוללה בעד 90%. הבלוגר גם טוען כי לצורך הקטנת גודל הסוללה באוטובוס חשמלי יש להישען על טעינה עילית באמצעות כבלים. זוהי שיטת חשמול יקרה, מסורבלת וחשופה לפגעי מזג האוויר. טעינה אלחוטית הינה זולה יותר וגמישה – כל רכב חשמלי יכול להיטען באמצעותה מבלי לסגור את הנתיבים בפני כלי-רכב אחרים.

הטכנולוגיה עומדת בכל התקנים הנדרשים

"הבלוגר מעלה טענה כי אלקטריאון פועלת כחברה פרטית ולכן יש סכנה שיושקעו כספי ציבור ללא פיקוח, תקינה או סטנדרטים בינלאומיים. ההיפך הוא הנכון, אלקטריאון לוקחת חלק פעיל ומוביל בארגוני התקינה הבינלאומיים כמו SAE, שהוא ארגון התקינה הבינלאומי העוסק בגיבוש תקנים לעולמות הרכב. אלקטריאון שותפה לצוות משימה בנושא טעינה אלחוטית, SAE J2954, אשר כולל נציגי יצרניות רכב, ספקיות מערכות (Tier-1) וספקיות של טכנולוגיות לטעינה אלחוטית. רק בחודש  האחרון הוכרה שיטת המיצוב (alighnment) של אלקטריאון בין הסליל בכביש לסליל ברכב, כחלק מתקן בינלאומי.

"להלן פירוט של תקינה נוספת בה יש לאלקטריאון נוכחות: IEC – הוועדה הבינלאומית להנדסת חשמל (IEC) היא גוף תקינה בינלאומי הפועל לקידום ההתפתחות והשימוש ההרמוני של המדע והטכנולוגיה האלקטרו-טכנולוגיות. אלקטריאון היא חלק מצוות עבודה לפיתוח ויישום תקנים בינלאומיים שיאפשרו תאימות להעברת כוח אלחוטי דינמית לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי תנועה. אנחנו גם מרושיינים לתקני ISO 5474-4 (לכלי רכב קלים) ו-ISO 5474-6 (לכלי רכב כבדים), IEC 61980-4 (העברת כוח אלחוטית בהספק גבוה), IEC 61980-5 (העברת כוח אלחוטית דינמית; נקראה בעבר IEC 63243), IEC 61980-6 (ספציפי להעברת כוח אלחוטית דינמית בתדר MF; נקראה בעבר IEC 63381) ופעילים בקידום תקן interopapability בינלאומי.

מבט אל תשתית הטעינה האלחוטית של אלקטריאון במקטע של כביש חשמלי
מבט אל תשתית הטעינה האלחוטית של אלקטריאון במקטע של כביש חשמלי

אירופה מאמינה בכביש אלחוטי

"הבלוגר טוען שאין היתכנות לכבישים חשמליים באופן מקיף ברחבי ערים. אבל בפועל קיימות תוכניות אסטרטגיות של צרפת לחשמל 9,000 ק"מ של כביש עד 2035, של שוודיה לחשמל 2,000 ק"מ עד 2030 ושל גרמניה לחשמל 4,000 ק"מ עד 2030. התוכניות האלה הינן תוצאה של מחקר מקיף של אותן מדינות, כך למשל מחקר של ממשלת צרפת הגיע למסקנה שמערכות כביש חשמלי יכולות להפחית ב-82% את פליטת ה-CO2 הנובעת כיום מתחבורת משא כבד מבוסס דיזל. ללא כביש חשמלי, משאיות חשמליות כבדות יצטרכו להתבסס על סוללות-ענק ולהשתמש בתחנות טעינה בהספק גבוה. המחקר אף מציע תוכנית לפריסת מערכות כביש חשמלי באורך כ-5,000 ק"מ עד לשנת 2030".

ג'ונס העלה טענות נוספות, למשל שאין שום יתרון לטכנולוגיה עבור כלי-רכב פרטיים, שמדובר בטכנולוגיה בעלת יעילות אנרגטית נמוכה מאוד ושמערכות הטעינה האלחוטית לא עומדות בדרישות בטיחות בסיסיות. התשובה של אלקטריאון: "החברה פועלת בשיתוף עם טויוטה וחברת Tier 1 של דנסו על פיתוח ערכת טעינה אלחוטית למכוניות חשמליות הנמצאות בשוק (Aftermarket Kit). במסגרת השותפות אנו גם מפתחים פתרון טעינה אלחוטית אשר ישולב בתוך המכוניות החשמליות החדשות של טויוטה (Built-in) במסגרת תהליך הייצור הסדרתי שלהן.

"בנושא יעילות העברת האנרגיה, אלקטריאון מראה יעילות של 92%-93% בטעינה סטטית ו-85%-87% בטעינה דינמית בכבישים ציבוריים. בתחום בטיחות הכביש, המערכת שלנו עברה בדיקות בטיחות קפדניות ועומדת בתקנות הבטיחות והסטנדרטים הקיימים, כגון: IEC, SAE, ICNIRP, and CE. כמו כן, בדיקות עומס וסיבולת שנערכו על-ידי מכון המחקר לתחבורה וכבישים השוודי בסוף שנת 2022, אימתו שטכנולוגיית הטעינה האלחוטית של אלקטראיון אינה פוגעת בחיי הכביש או באיכותו".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אנרגיה וסביבה , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלקטריאון , כביש חשמלי , רכב חשמלי