כיצד אומרים בסינית "לוויין תקשורת ישראלי מתקדם"? חלל תקשורת נמכרת לקבוצת Xinwei הסינית

25 אוגוסט, 2016

הסינים ישלמו 285 מיליון דולר בלבד, תמורת חברה שבקופתה מצויים 153 מיליון דולר. העיסקה נחתמה ימים ספורים לפני שיגור הלוויין עמוס 6, שתוכנן ויוצר בתעשייה האווירית בעלות של כ-200 מיליון דולר

הסינים ישלמו 285 מיליון דולר בלבד, תמורת חברה שבקופתה מצויים 153 מיליון דולר. העיסקה נחתמה ימים ספורים לפני שיגור הלוויין עמוס 6, שתוכנן ויוצר בתעשייה האווירית בעלות של כ-200 מיליון דולר

בדיקת אנטנות בלוויין עמוס 6 במתקני התעשייה האווירית
בדיקת אנטנות בלוויין עמוס 6 במתקני התעשייה האווירית

חברת חלל תקשורת (Spacecom) חתמה על הסכם מיזוג עם חברת Luxembourg Space Telecommunications הנמצאת בבעלות חברת התקשורת הסינית Beijing Xinwei Technology Group תמורת 285 מיליון דולר. בקופת החברה מצוי הון עצמי בהיקף של כ-158 מיליון דולר, כך שהמחיר נטו שבו החברה נמכרת הוא כ-135 מיליון דולר בלבד.

עם השלמת המיזוג, תמחקנה מניות חלל מהמסחר בבורסה בתל-אביב והיא תהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של הרוכשת. אגרות החוב שהנפיקה החברה לציבור ימשיכו להיסחר בבורסה, ובהתאם תמשיך החברה להיות "תאגיד מדווח". העיסקה תלויה בקבלת אישורים רגולטוריים ובאישור אסיפת בעלי המניות של חלל.

קבוצת Xinwei היא קבוצת תקשורת סינית המספקת פתרונות לספקי טלקום. היא פעילה בתחומי התקשורת הסלולרית, מכירת ציוד, שיתוף פעולה טכני ובתחום לווייני התקשורת. היא נסחרת בבורסה של שנחאי לפי שווי שוק של כ-7.6 מיליארד דולר.

שובל הנזקים של עמוס 5

חברת חלל תקשורת נמצאת בשליטת קבוצת יורוקום ועוסקת במתן שרותי תקשורת לוויינית באמצעות לווייני עמוס 2, עמוס 3 ועמוס 4 הנמצאים בבעלותה. הלוויין החדש עמוס 6 מיועד להחליף את הלוויין עמוס 2, אשר יסיים את שירותו המסחרי בראשון לנובמבר השנה.

בשנה האחרונה סובלת החברה מירידה גדולה במכירות. במחצית הראשונה של 2016 הסתכמו מכירותיה בכ-33.8 מיליון דולר בהשוואה ליותר מ-54 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה במכירות היא בעיקר תוצאה של התקלה בלוויין עמוס 5, אשר תוכנן ויוצר ברוסיה, ויצא מכלל שימוש לאחר השיגור. הכשל המוחלט של הלוויין גרם לחברה הוצאות מוגדלות ולהפסדים של כ-19 מיליון דולר מכירות במחצית 2016.

בימים הקרובים ישוגר עמוס 6

העיסקה נחתמה ימים ספורים לפני שיגור הלוויין עמוס 6 (Amos) מתוצרת התעשייה האווירית, אשר שיגורו מתוכנן לשבוע בראשון של ספטמבר 2016. הלוויין ישוגר מאתר השיגור שבקייפ קנוורל בפלורידה, ארה"ב. לאחר השיגור ימשיך בדרכו לנקודת המסלול המיועדת (ארבע מעלות מערב) במשך כ-11 ימים נוספים. במהלך מספר שבועות לאחר השיגור תבוצע סדרת בדיקות מקיפה לבדיקת תקינות המערכות ולהכינו לפעילות המסחרית.

עמוס-6 הוא אחד מהלוויינים הכבדים ביותר של ישראל, ומשקלו צפוי להיות כ-5.5 טון. התעשייה האווירית זכתה בפרוייקט לאחר תחרות עזה מול חברת ISS הרוסית, אשר ייצרה את הלוויין עמוס-5 ונמצאת בבעלות ממשלת רוסיה.

האם ממשלת ישראל תתמוך בעיסקה?

כעת צריך לראות האם הרגולטור בישראל יאשר את ביצוע העיסקה. למדינת ישראל יש השקעות רבות בחברת חלל תקשורת, שנועדו לקדם את תעשיית החלל בישראל, לייצר ידע בייצור לווייני תקשורת ולסיוע לתעשייה האווירית השימור יכולת החלל שלה. התפישה בישראל היתה שלתוכנית לווייני עמוס של חשיבות לאומית, ולכן גם סוכנות החלל הישראלית היתה מעורבת בהקמת הקונסוציום שסיפק את המימון לייצור.

כבר מהשיגור של הלוויין עמוס 1 סיפקו לווייני עמוס שירותי תקשורת למשרד הביטחון והוא היה מעורב בדיונים ובתוכניות המימון של הלוויינים. בין השאר, התעשייה האווירית התחייבה לתת לחברת חלל הלוואה של 47 מיליון דולר למימון הייצור של הלוויין עמוס 6, שהיקפו הכולל נאמד ביותר מ-200 מיליון דולר.

כעת, יש לראות האם ישראל תוותר בקלות על נתח מרכזי בתעשיית החלל המקומית, או שמא היא תדרוש התחייבות להמשך ייצור הלוויינים בארץ.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעשייה ישראלית