אפליקציית ה-V2X הסלולרית Eye-Net תושק בינואר 2020

15 אוגוסט, 2019

החברה מנס-ציונה פיתחה ארכיטקטורת שרת/אבזר קצה ייחודית, המאפשרת לה לספק תקשורת V2X אמיתית על-גבי תשתיות סלולריות - אשר מייצרות התראות בזמן אמת על סכנת התנגשות או תאונה

בתמונה למעלה: טל לביא (מימין) ודרור אלבז. צילום: Techtime

בחודש ינואר 2020 תתחיל חברת Eye-Net מנס ציונה בהפצת תוסף (SDK) שיאפשר לחברות אינטרנט להוסיף ליישומים שלהן יכולת V2X, המקשרת ישירות בין כלי-רכב לבין כל משתמשי הסמארטפון. המערכת של החברה מספקת התראה בזמן אמת לכל נהג ולכל משתמש אחר בסמארטפון, אם זה נהג אחר, הולך רכב או רוכב אופניים, על סכנת התנגשות ביניהם.

התוסף עובד על כל המכשירים המבוססים על מערכות ההפעלה אנדרואיד ו-iOS של אפל, ואינו דורש שימוש במכשירים בעלי ביצועים יוצאי דופן. ההפצה תהיה במתכונת של White Label, כלומר בלא תשלום. ההחלטה על זמן היציאה לשוק התקבלה בעקבות ניסוי משתמשים רחב היקף שהחברה ביצעה בסוף חודש יולי בשיתוף עם חברה סלולרית ישראלית. במהלכו הותקנה האפליקציה בכ-8,550 מכשירי סמארטפון וביצועיה נבדקו לאורך מספר ימים.

המערכת עקבה אחר 35,000 שעות אדם בתנועה, וסיפקה התראות על מצבי סכנה בזמני השהייה נמוכים מ-140 מילי-שניות, הנחשבים לזמן אמת. לדברי מנהל התיפעול, דרור אלבז, בעידן הרכב החכם והרכב האוטונומי יש צורך בתקשורת אמיתית בין הרכב, האנשים והתשתיות, והפתרון הסלולרי של החברה מספק פתרון בעל שיעור חדירה גבוה – ומהיר. "הסמארטפון הפך לבעיה בדרכים – אנחנו רוצים להפוך אותו לפיתרון".

ארכיטקטורה חדשנית הנמצאת בשלבי רישום פטנט

הטכנולוגיה מבוססת על חישוב המיקום, המהירות וכיוון התנועה של כל סמארטפון במרחב, ואיתור שני מכשירים המצויים במסלול התנגשות, גם אם אינם רואים אחד את השני עקב מחסומים פיסיים ברחוב, או חוסר ערנות. הפתרון מאפשר להזהיר נהגים בפני רכב הנכנס לצומת עוד לפני שהם רואים אותו, להתריע על הולך רגל הנכנס למסלול הנסיעה, להזהיר הולכי רגל מפני רכב או אופנוע המסכנים אותם, ועוד. כל זאת, מבלי להתקין חומרה מיוחדת או תשתיות תקשורת ברכב, בכביש או אצל המשתמש.

הדגמת הטכנולוגיה במבחן מעשי:

 

עיבוד בקצות הרשת

המערכת מבוססת על קבלת דגימות GPS ממכשירי הקצה. הטכנולוג הראשי של החברה, טל לביא, סיפר ל-Techtime שהחברה הצליחה לבנות את המערכת בעקבות מספר פיתוחים חדשניים ברמת הארכיטקטורה, המצויים כיום בשלבי רישום פטנט. "כדי להשיג תגובה בזמן אמת ושמירה על עלות שימוש נמוכה ויכולת תמיכה במיליוני משתמשים, בנינו ארכיטקטורה שבה העיבוד נעשה רק באופן חלקי בענן, כאשר מרכיב מרכזי ממנו מתבצע במכשירי הקצה (סמארטפונים) עצמם.

"בניגוד לגישה הקונבנציונלית ביישומי אינטרנט (ווייז מבצעת את החישוב בענן), לנו יש שכבה דקה בענן כאשר רוב החישוב מתבצע בסמארטפון. על-ידי כך נוצרת רשת מבוזרת של חיישנים (הסמארטפונים). בתצורה הזאת, כל מכשיר מדווח על מיקומו לענן, שאוסף את הדיווחים ומפזר אותם למשתמשים בצורה יעילה. כל סמארטפון משמש למעשה כיחידת עיבוד המחשבת את ההסתברות בכל רגע, ורק אם יש הסתברות לתאונה – נוצרת התראה".

כיצד אתם מתמודדים עם בעיית הפרטיות?

לביא: "המערכת אנונימית לחלוטין. אין רישום, אין פרופיילינג. אני לא יודע לקשר בין האדם לבין הטלפון, אין איסוף מידע על המשתמשים".

מהו "תא" המקבל מידע על המשתמשים האחרים?

"הגודל של התא תלוי בפרמטרים שונים. למשל המהירות והכיוון. אם שני כלי-רכב נוסעים אחד מול השני אבל בנתיבים מנוגדים, הם לא מייצרים סיכון ואינם מקבלים דיווח הדדי. אם הם נוסעים באותה דרך ומתרחקים אחד מהשני – הם לא מקבלים דיווח הדדי. אבל אם הם נעים במסלולים החוצים אחד את השני, הם נחשבים לחלק מתא שטח רלוונטי. האופטימיזציה ברמת השרת מאוד חשובה, כדי לא לייצר התראות שווא ולחסוך בעוצמת עיבוד. החיווי שהמשתמש מקבל תלוי בבחירתו, כמו קול, רטט, וידאו או אפילו אור".

אתם לא מחסלים את הסוללה של המשתמשים?

"המערכת יודעת לזהות מצבים לא מסוכנים הדורשים מעט חישובים, ומצבים מסוכנים הדורשים חישובים רבים. כך למשל, כשהמערכת מזהה שהסמארטפון נמצא במשרד אין בכלל צריכת הספק, וכשהיא מזהה שהמשתמש מצוי בנסיעה, הצריכה היא בערך 2.5% מההספק של הסוללה לשעה. באופן ממוצע, לאורך היום, האלגוריתמיקה הזאת מאפשרת לנו להגיע לרמת צריכה של פחות מ-1% מההספק של הסוללה".

האלגוריתם של החברה גם מתמודד עם החסרונות של רשתות ה-GPS, המאפשרות לבצע דגימת מיקום רק פעם אחת בשנייה ולקבל תוצאות ברזולוציה של 3-5 מטרים. כאן הפתרון מבוסס על שימוש באלגוריתמים לחיזוי מיקום עתידי.

על סף הפריצה לשוק

חברת Eye-Net הוקמה לפני שנתיים כפרוייקט בתוך חברת Foresight המפתחת פתרונות חישה והתראה לכלי-רכב אוטונומיים. בחודש מאי 2018 היא הפכה לחברה עצמאית בבעלות Foresight, ומעסיקה כיום 12 עובדים. עד היום הושקעו כ-3 מיליון דולר בפיתוח הטכנולוגיה. היום, כאשר הטכנולוגיה נמצאת בשלבי ההכנה האחרונים לקראת השקה עולמית, החברה נמצאת בתהליך של גיוס הון ממשקיעים אסטרטגיים. המטרה היא לגייס כ-3 מיליון דולר שיאפשרו להפעיל את החברה לפחות לאורך 18 החודשים הקריטיים הניצבים בפניה, שבהם היא תפיץ את ערכת הפיתוח והאפליקציה, כדי להגיע לרמת שימוש מאסיבית.

לדברי, דרור אלבז, החברה מבצעת אופטימיזציה של המערכת בעקבות קבלת נתוני הניסוי שבוצע בחודש שעבר, אולם התמונה הכללית שהיא שהמערכת מוכנה לשימוש: "אספנו דגימות לאורך נסיעות באורך של 754,000  קילומטר, קלטנו 34 מיליון נקודות GPS, ועקבנו אחר 35,000 אלף שעות של אובייקטים בתנועה. 68 ג'יגה של אינפורציה. ה-Uptime היה מאה אחוז, בלי נפילות. איתרנו באגים ותקלות ב-1.48%מהמכשירים, זה נמוך מאוד. במהלך הניסוי הפקנו 5 התראות, שככל הידוע לנו היו התראות אמת".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , טאבלט וסמארטפון , תעשייה ישראלית , תקשורת