חולשות אבטחה מסכנות מאות-אלפי בקרים תעשייתיים בארץ ובעולם

10 ספטמבר, 2020

חברת קלארוטי התל אביבית חשפה חולשה ב-CodeMeter, שהוא מנגנון רישוי תוכנות הבקרים הנפוץ ביותר בתעשייה. מנהל מחלקת המחקר, אמיר פרמינגר: "המצב בתעשייה רע מאוד. הבקרים פשוט לא מאובטחים"

בתמונה למעלה: אמיר פרמינגר, סמנכ"ל המחקר של קלארוטי. צילום:קרן מזור

מחלקת המחקר של חברת קלארוטי (Claroty) הישראלית חשפה חולשות אבטחה קריטיות באחת מהתוכנות הנפוצות בעולם המותקנת במערכות בקרה תעשייתיות (Industrial Control Systems- ICS). מדובר בתוכנת CodeMeter של חברת Wibu-Systems AG. התוכנה נועדה להגן על יצרני תוכנה מפני הונאה, הפצה פיראטית וביצוע מניפולציה בקוד קנייני. בין השאר, היא מבצעת הצפנה של התוכנות בבקר התעשייתי, כדי להגן עליו מפני התעסקות לא מורשית, הנדסה לאחור, פיראטיות ועוד.

התוכנה נמצאת במכונות ייצור ובמערכות בקרה קריטיות, שבהן היא מותקנת כרכיב צד שלישי בתוך התוכנה של היצרן המקורי. החוקרים שרון בריזינוב וטל קרן מצוות המחקר של קלארוטי, גילו את החולשות והעריכו שעשרות חברות ישראליות נחשפו לחולשות אבטחה האלה, מאחר והן עושות שימוש במערכות ICS שבהן מותקן CodeMeter. החולשות שהתגלו מאפשרות לעקוף את החתימות הדיגיטליות המגינות על המוצר ולשנות רישיונות קיימים או לזייף רישיונות תקפים.

איטיות מחרידה

רישיונות מזויפים אלה יכולים לשמש לביצוע תקיפות נוספות: משתילים אותם באתר הנמצא בשליטת התוקף ומפתים קורבנות להיכנס אליו באמצעות הנדסה חברתית. על-ידי כך "מזהמים" את המחשב שלהם, והוא מעביר את הזיהום הלאה, אל מתקן הייצור או הבקרה שמולו הוא עובד. כדי לסייע ללקוחות לדעת האם הם חשופים לפגיעות, קלארוטי העלתה לרשת כלי מקוון המספק חיווי מיידי אם ה-CodeMeter ברשות המשתמשים אכן פגיע. לביצוע הבדיקה הקליקו כאן: CodeMeter Vulnerability Tester.

כמקובל בתחום האבטחת הסייבר, הממצאים הועברו מיד לחברת Wibu-Systems, אולם שלא כמקובל בתעשייה, התגובה של יצרנית התוכנה היתה איטית להחריד: היא קיבלה את המידע בחודש פברואר 2019, ורק באוגוסט 2020 היא שחררה גרסת תוכנה (CodeMeter v7.10) הכוללת את כל התיקונים הנחוצים. גם בחברת קלארוטי הרימו גבות בתדהמה לנוכח האיטיות הזאת.

צילום מסך של חוקרי קלארוטי, המראה ניצול של אחת מהחולשות שהתגלו בתוכנת CodeMeter
צילום מסך של חוקרי קלארוטי, המראה ניצול של אחת מהחולשות שהתגלו בתוכנת CodeMeter

בראיון ל-Techtime הסביר סמנכ"ל המחקר של קלארוטי, אמיר פרמינגר, שרמת האבטחה של בקרים תעשייתיים היא ירודה ביותר, עד-כדי לא קיימת במקרים רבים. פרמינגר: "המצב בתעשייה רע מאוד. אנחנו מבצעים מחקרים רבים לאיתור חולשות, אבל במקרים רבים מתאר התקיפה כלל לא זקוק לזיהוי של חולשה, מכיוון שהבקרים פשוט לא מאובטחים". הבעיה, הוא מסביר, נובעת משתי סיבות מרכזיות: ההיסטוריה של תחום הבקרים התעשייתיים והמודעות הנמוכה של המשתמשים בתעשיית הייצור והבקרה.

הבקרים לא תוכננו לאינטרנט, אבל התחברו אליה

"הבקרים המיתכנתים התפתחו כמערכות פשוטות שהיו מקושרות אל המכונות או אל מרכזי פיקוד מקומיים בערוצים ייעודיים, כמו למשל ערוץ התקשורת הטורית RS-232 או בערוצים קנייניים של היצרנים. מכיוון שאלה מערכות סגורות שאינן מתחברות לרשת, ומכיוון שחלק גדול מהן מבוסס על מיקרו-בקרים פשוטים, לא הותקנו בהן אמצעי הגנה בסיסיים ביותר כמו למשל דרישת ססמא או הצפנת מידע. בשנים האחרונות התעשייה מאמצת את פרוטוקול האינטרנט (IP) כערוץ התקשורת המרכזי לכל היישומים, וכאן נוצרה בעיה חדשה: מערכות שאין להן תשתיות הגנה הולמות המקושרות אל תשתית האינטרנט".

לכך יש להוסיף מרכיבים נוספים: בקרים רבים מופיעים כשהם כבר משולבים בתוך המערכות ולכן המשתמשים לא תמיד מודעים לקיומם, לאופן שבו יש יש לטפל בהם ולעתים אפילו לעצם העובדה שהם מקושרים. "רוב הבקרים מהדור החדש מחוברים לרשת IP, אולם או שאין בהם אפילו דרישה להתקנת ססמא או שהמפעילים לא מודעים לצורך בהתקנת ססמא. קל מאוד לחדור אליהם, להפעיל את תוכנת הבקרה הנדסית ולהשיג שליטה בבקר המותקף".

כיצד אתם מספקים פתרון לבעיה הזו?

"אחד מהפתרונות שלנו, Continuous Threat Detection למשל, מבוסס על כך שאנחנו מקבלים מהלקוח את כל הנתונים העוברים במתג שלו. אנחנו מנתחים אותם ומזהים את כל הפרוטוקולים של ספקי הציוד השונים. המערכת מבצעת מיפוי מלא של כל רשתות הבקרה, כולל זיהוי הרכיבים ואיזה גרסאות תוכנה מותקנות בהן. בשלב הבא אנחנו משווים את הממצאים אל בסיס הנתונים שלנו ומזהים מה הן החולשות של כל אחד מהרכיבים וממליצים על אמצעי ההגנה הדרוש.

"לאחר מכן אנחנו מבצעים מעקב אחר התנועה ברשת של הלקוח, מנתחים אותה ומזהים פעילות לא שגרתית או לא צפויה של הבקר (Anomaly Detection), אשר מלמדת על פגיעה בו". חברת קלארוטי הוקמה בשנת 2015 באמצעות קבוצת Team8 שהוקמה על-ידי יוצאי 8200. עד היום היא גייסה כ-100 מיליון דולר ומעסיקה כיום כ-180 עובדים בעולם, יותר ממחציתם במרכז הפיתוח בתל אביב. בין המשקיעים האסטרטגיים בחברה, יצרני מכונות ומערכות בקרה תעשייתיות דוגמת סימנס, שניידר אלקטריק ורוקוול.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחת סייבר , בקרה וציוד תעשייתי , חדשות

פורסם בתגיות: Claroty , בקרים תעשייתיים , סייבר , קלארוטי