אתגר הגיוס: המשקיעים מוונוס, היזמים באו ממאדים…

"כאשר היזמים מדברים על הזדמנות, המשקיעים שומעים הסתכנות". כך מתחילה ההרצאה המאלפת של יוחי סלונים המסבירה ליזמים כיצד הם צריכים להבין את המשקיעים, ולדבר בשפה שלהם

יוחי סלונים התארח במפגשים של פורום העסקים הירושלמי JBNF, והעניק תובנות מאלפות לסטארטאפיסטים מהבירה, כיצד עליהם להתנהל מול השוק. לסלונים ניסיון רב בתחום הזה, הוא היה ממייסדי חברת מרקיורי אינטראקטיב, שימש כסגן נשיא בחברת טקנומטיקס וניהל את חברת אידנטיפיי שנימכרה ל-BMC העולמית וייסד את תוכנית האצת הסטארטאפים FFWD.

בהרצאה המובאת למטה, הוא מסביר ליזמים מדוע כאשר הם מדברים על דבר אחד, כמו למשל הזדמנות, המשקיעים שומעים דבר אחר לגמרי: סיכון. ההרצאה מתארת מה חשוב למשקיעים, כיצד הם בוחנים חברות סטארטאפ ומה הם מצפים לשמוע לפני שהם נפרדים מהכסף.

צפייה נעימה!

ה-FBI חשף רשת סינית שניסתה לגנוב רכיבים צבאיים

באחד מהמקרים, הם ביקשו מסוכן סמוי שיגנוב עבורם רכיבים צבאיים של Xilinx ממחסן של הצי האמריקאי, ושיסתיר את הגניבה באמצעות רכיבים מזוייפים שהם יספקו

רכיבים אלקטרוניים מזוייפיםסוכנות הביון המרכזית אף.בי.איי (FBI) בארצות הברית, חשפה התארגנות סינית שעסקה בגניבת רכיבים אלקטרונים צבאיים, וניסתה במקביל להשתיל רכיבים מזוייפים במערכות צבאיות של צבא ארצות הברית.

משרד המשפטים בארצות הברית דיווח לפני כחודש על מעצרם של שלושה אזרחים סינים אשר ניסו לרכוש רכיבים אלקטרוניים צבאיים גנובים בעלי סיווג ביטחוני גבוה, ולהוציא אותם מהמדינה. החקירה התחילה בשנת 2012 כאשר האף.בי.איי התחיל לחקור את פעילותה של החברה הסינית HK Potential ואת ז'יאנג גואנז'ו יאן, בחשד למסחר ברכיבים משולבים מזוייפים.

משרד המשפטים האמריקאי לא מסר מה הקשר בין יאן לבין החברה הסינית, אולם דיווח שסוכן סמוי של האף.בי.איי התחזה ללקוח פוטנציאלי אשר רכש ממנו 45 מעבדים מזוייפים של אינטל "עבור מערכת צבאית אמריקאית המיועדת להתקנה בצוללות". בחודש יולי 2015 פנה יאן אל הסוכן הסמוי וביקש ממנו להשיג עבורו 22 רכיבים צבאיים מסווגים של Xilinx, והסכים לשלם 37,000 דולר עבור כל רכיב.

הסוכן הסמוי מסר ליאן שיש בעיה, מכיוון שהוא צריך לגנוב את הרכיבים ממחסן הנמצא בבסיס של הצי האמריקאי. הסוחר הסיני העלה רעיון כיצד להתמודד עם הבעיה: הוא יספק לסוכן הסמוי רכיבים מזוייפים של זיילינקס כדי להסתיר את גניבת הרכיבים האותנטיים. רכיבים שהוא הגדיר כ"רכיבים מזוייפים הנראים כמו רכיבים אמיתיים אבל לא מתאימים לשימוש". אמר ועשה" בנובמבר 2015 הוא מסר לסוכן את המשלוח הראשון של 8 רכיבים מזוייפים.

לפני כחודש, נפגש יאן עם הסוכן בלוויית עוד שני אזרחים סיניים, במטרה לקבל ממנו את הרכיבים האותנטיים הגנובים, ושלושתם נעצרו. ב-10 לדצמבר הוגש כתב האישום נגדם. השלושה מצויים במאסר עד תום ההליכים. הסעיפים שבהם השלושה הואשמו יכולים להתסכם בתקופות מאר ארוכות של 10 עד 20 שנה.

מוריס פרה מחליף את קובי וורטמן בהנהלת אינסייטק

היו"ר ד"ר מוריס פרה מונה גם למנכ"ל אינסייטק במקום המייסד קובי וורטמן, שיהיה סגן היו"ר וינהל את האסטרטגיה מהדירקטוריון. בתוך כך החברה דיווחה על גיוס 22 מיליון דולר מהמשקיעים הקיימים

ד"ר מוריס פרה
ד"ר מוריס פרה

בסוף השבוע מונה ד"ר מוריס פרה למנכ"ל חברת אינסייטק (Insightec), במקומו של המייסד קובי וורטמן, שניהל את החברה מאז הקמתה בשנת 1999. וורטמן יצטרף לדירקטוריון וישמש כסגן היו"ר. במקביל, הוא ימשיך לעסוק באסטרטגיה של החברה ובהגדרת מפת הדרכים הטכנולוגית שלה.

קובי וורטמן
קובי וורטמן

עד למינוי, שימש ד"ר פרה כיו"ר החברה, ובעקבותיו הוא ישמש כיו"ר וכמנכ"ל. מיד לאחר החלפת המנכ"לים, מונה איל זדיקרוב לתפקיד מנהל הפעילות של החברה, תפקיד שבמסגרתו ינהל את הפעילות השוטפת ואת המחקר והפיתוח. במקביל לחילופי הגברי בהנהלה, החברה דיווחה על השלמת גיוס הון בהיקף של 22 מיליון דולר, שנעשה באמצעות השקעה על-ידי בעלי המניות הקיימים של החברה.

איל זדיקרוב
איל זדיקרוב

לפני שהצטרף לאינסייטק, שימש פרה כיו"ר חברת הרובוטיקה הרפואית MAKO Surgical Corp שהוא היה ממייסדיה, ושנמכרה בשנת 2013 ל-Stryker Corp תמורת 1.65 מיליארד דולר. לדבריו, חברת אינסייטק נמצאת בחזית הרפואה הלא פולשנית. "תפקידי יהיה להביא אותה להצלחה מסחרית".

איל זדיקרוב מעורב בפרוייקטי פיתוח טכנולוגיים מולטי דיסציפלינריים מזה כ-25 שנים. הוא הצטרף לחברה מיד עם הקמתה בשנת 1999, ובשנת 2001 מונה למנהל הפיתוח של מערכת  Exablate Neuro שקיבלה אישור שיווק באירופה (CE) בשנת 2012.

אולטראסאונד חלש חזק

מערכת המוח של אינסייטק מציעה טיפול לא פולשני וללא קרינה מייננת באמצעות טכנולוגיית אולטרסאונד ממוקד מונחה MRI, המטפל ברקמת מוח ללא צורך בפתיחת הגולגולת. היא מבוססת על טכנולוגיית ExAblate של החברה, לביצוע ניתוחים כירורגיים לא-פולשניים באמצעות קרינת אולטרא-סאונד ממוקדת. הטכנולוגיה מבוססת על היכולת של קרינת אולטרא-סאונד חלשה לעבור דרך רקמות הגוף בלא להשפיע עליהן. אולם כאשר מספר מקורות שונים ממוקדים בנקודה מסויימת, באותה נקודה קיימת רמת אנרגיה גבוהה הגורמת לחימום התאים ולהריסתם, בדומה למיקוד קרני השמש באמצעות עדשה.

חברת אינסייטק פועלת מטירת הכרמל ומעסיקה כ-150 עובדים, מתוכם כ-120 בישראל. בסוף 2014 היא גייסה 59 מיליון דולר לפי שווי של 200 מיליון דולר לפני הכסף. לפני שבוע היא חתמה על הסכמי הפצה חדשים המכניסים אות לשווקים של הודו, טורקיה, אוסטרליה וניו-זילנד.

לאחרונה החברה דיווחה שככל הנראה במהלך שנת 2016 היא תקבל מה-FDA אישור לשיווק בארה"ב של מערכת המוח לטיפול ברעד ראשוני המבוססת על הטכנולוגיה שלה, בעקבות החלטת ה-FDA לבצע הליך טיפול מואץ בבקשה.

דני לאובר החליט לפרוש מניהול מיזם הסיבים האופטיים

לאובר הודיע על הפרישה שבוע לאחר שאושרה התוכנית העיסקית שהוא הגיש לדירקטוריון של מיזם הסיבים האופטיים

המנכ"ל דני לאובר
המנכ"ל דני לאובר

דני לאובר, מנכ"ל חברת UNLIMITED, הודיע הבוקר לדירקטוריון החברה על כוונתו לפרוש מתפקידו, שאת לאחר שהוביל את UNLIMITED כמעט מיום הקמתה ולאחר שהביא לאישור התוכנית העסקית החדשה בשבוע שעבר. הוא הסביר את החלטתו ברצון לחזור לפעילות בינלאומית. לאובר ימשיך לשמש כמנכ"ל חברת ויה-אירופה ישראל, שהיא כיום בעלת השליטה ב-UNLIMITED.

כמי שהוביל את בניית התכנית העסקית, לאובר התחייב להמשיך לתמוך בחברה ולסייע בגיוס המשאבים הדרושים למימושה. דורון כהן, יו"ר דירקטוריון החברה, מסר שהוא מודה לדני לאובר על תרומתו הרבה לחברה, משלבי הקמתה ועד להשלמת התכנית העסקית החדשה".

חברת הסיבים האופטיים נמצאת בשליטת חברת ויה (30%), חברת החשמל (40%), ומספר קבוצות מקומיות קטנות. היא עוסקת בפריסת רשת סיבים אופטיים המבוססים על תשתית רשת הבקרה של חברת החשמל. מיומה הראשון הוטחה בחברה ביקורת על-כך שהיא בחרה בפיתרון טכנולוגי יקר מאוד, ועל-כך שהיא קשורה לחברת סיסקו (המספקת מימון לוויה), אשר אחראית על אספקת הציוד לניהול הרשת.

בשבוע שעבר פירסם הדמרקר כתבת תחקיר על מצבה של החברה, ומסר שהתטוכנית העיסקית החדשה מבוססת על האצה בתהליך פריסת הסיבים, מתוך הנחה שלאחר שהם יגיעו לבניינים, לקוחות הקצה וספקי התקשורת יצטרפו אל המיזם כדי לספ באמצעותו שירותים.

מהתחקיר עולה שהחברה הגיעה לקצב פריסה של כ-1,000 סך הכל ברבעון האחרון). התוכנית החדשה מציעה להגדיל את קצב הפרישה ל-1,000 בניינים ברבעון. נכון להיום, כ-2,000 בניינים מחוברים לתשתיות החברה. הבעייה היא שהתוכנית העיסקית דורשת השקעות גדולות, שככל הנראה לא כל בעלי המניות מסכימים להן.

 

התפרקה שותפות המל"טים של אלביט בברזיל

עקב המשבר הכלכלי בברזיל, אלביט יוצאת המחברה הברזילאית המשותפת Harpia, שהוקמה כדי לפתח מערכת מל"טים עבור צבא ברזיל

הפלטפורמה המוטסת של AVIBRAS שפותחה עבור תוכנית המל"טים הברזילאית
הפלטפורמה המוטסת של AVIBRAS שפותחה עבור תוכנית המל"טים הברזילאית

חברת אלביט מערכות (Elbit) יוצאת מהשותפות שלה בחברת Harpia Sistemas בברזיל שהוקמה במטרה לפתח מל"טים עבור השוק המקומי. חברת הארפיה הוקמה בשנת 2011 ועסקה בפיתוח טכנולוגיה עבור פרוייקט Brazilian Remotely Piloted Aircraft System. החברה היתה בבעלות משותפת של אלביט (40%) באמצעות החברה הבת המקומית שלה AEL, ביחד עם תאגיד התעשייה הביטחונית הברזילאי Embraer שהחזיק ב-51% מהחברה, ויצרנית החימוש Avibras שהחזיקה ב-9% מהמניות.

הסכם פירוק החברה כולל מנגנון לשימור הטכנולוגיות שפותחו בה, שבמהלכו הועברו אנשי מפתח טכניים בחברה לפרוייקטים אחרים, והשותפות הסכימו להמשיך בשיתוף הפעולה במתכונת חדשה, ולהמשיך לעבוד ביחד גם בעתיד.

מאחורי ההחלטה עומד המבר הכלכלי בברזיל, המתמודדת כיום עם משבר כלכלי ופוליטי עמוק, שהביא גם לקיצוץ בתקציבי הביטחון שלה. חברת אלביט הגדירה את ברזיל כשוק יעד אסבטרטגי לפני כ-6 שנים כאשר התמונה היתה שונה לחלוטין: המדינה נהנתה מיציבות פוליטית, עלייה בתפוקה הלאומית והפגינה יכולת התמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי של השנים 2007-2009.

בשנת 2009 הפכה ברזיל לקניינית ביטחונית עצומה: ותקציב הביטחון שלה הסתכם ביותר מ-27 מיליארד דולר וכלל התחחייבות להקצאה של יותר מ-10 מיליארד דולר בשנה עבור מודרניזציה של הצבא. בעקבות זאת נכנסה אלביט למדינה ובשנת 2010 היא רכשה שתי חברות מתחום התעופה בברזיל: Ares Aeroespecial e Defesa ו- Periscopio Equipamentos Optronicos, והעמיקה את שתיוף הפעולה שלה עם טמבראר, הנחשבת לאחת מיצרניות המטוסים הגדולות בעולם.

השוק הברזילאי העניק לאלביט חוזים בהיקפים של מאות מיליוני דולרים, בהם הסכמים להשבחת מטוסי ה-F-5 של חיל האוויר הברזילאי, אספקת מאות צריחי ירי אוטומטיים לצבא ברזיל, ואפילו סיפקה את המל"ט הרמס 900 אשר איבטח את משחקי גביע העולם בכדורגל 2014, שנערכו בברזיל.

הוסר המכשול האחרון למיזוג בין מלאנוקס ואיזיצ'יפ

קרן רייג'ינג קפיטל שהתנגדה למיזוג והצליחה לעכב אותו – שינתה את דעתה והודיעה אתמול שתתמוך באישור עיסקת איזיצ'יפ-מלאנוקס, במהלך אסיפת בעלי המניות של איזיצ'יפ שתתקיים ב-19 בינואר

איל וולדמן (מימין) ואלי פרוכטר מודיעים על עיסקת המיזוג
איל וולדמן (מימין) ואלי פרוכטר מודיעים על עיסקת המיזוג

קרן הגידור האקטיבית רייג'ינג קפיטל (Raging Capital Management) נסוגה מהתנגדותה לעיסקת המיזוג בין מלאנוקס (Mellanox) לבין איזיצ'יפ (EZChip). בעקבות החלטתה של המשקיעה הגדולה ביותר בחברה אשר מחזיקה בכ-8% ממניותה, העיסקה צפויה כמעט בוודאות לקבל את אישור אסיפת בעלי המניות באסיפה המיוחדת שתתקיים ב-19 בינואר.

EZCHIP-TECHTIMEכזכור, בסוף חודש ספטמבר 2015 נחתם הסכם מיזוג בין מלאנוקס (Mellanox) ואיזיצ’יפ (EZchip), שלפיו תרכוש מלאנוקס את כל מניות איזיצ’יפ במחיר מזומן של 25.5 דולר למנייה. היקף העיסקה נאמד בכ-811 מיליון דולר. בפועל מדובר בכ-620 מיליון דולר, מכיוון שבקופת איזיצ'יפ מצויים כ-190 מיליון דולר.

העיסקה אושרה על-ידי הדירקטוריונים של שתי החברות, אולם לפני שהגיעה אל הצבעת בעלי המניות (שתוכננה ל-12 בנובמבר) יצאה נגדה קרן Raging Capital בטענה שהעיסקה לא מבטאת את שווייה האמיתי של איזיצ'יפ.

הקרן דרשה לבטל את העיסקה ובמסגרת המאבק מול הקרן, נחתם הסכם מחודש עם מלאנוקס המאפשר לאיזיצ'יפ לצאת לתהליך של Go-shop שיימשך 30 יום, כדי לנסות ולאתר עיסקה טובה יותר. התהליך הזה הסתיים במחצית דצמבר 2015 בלא תוצאות:

חברת איזיצ'יפ פנתה ל-31 חברות הנחשבות רוכשות פוטנציאליות שלה, ואף אחת מהן לא הגישה הצעה נגדית להצעת מלאנוקס. הקרן ניסתה להאשים את מייסד ומנכ"ל איזיצ'יפ בכך שחיבל התהליך ה-Go-shop, אולם לא הצליחה להוכיח את זה.

כעת היא הגיעה למסקנה שהמאבק הסתיים. אתמול היא פירסמה הודעה על החלטתה לתמוך בעיסקת המיזוג. היא הסבירה: "כפי שהקרן התבטאה בפעמים קודמות, אנחנו מאמינים שיש לאיזיצ'יפ טכנולוגיה מובילה והיא ממוצבת במקום טוב שיאפשר להפיק יתרונות ממגמת ה-NFV/SDN בתעשייה, ואנחנו מאמינים שהיא שווה יותר מאשר מחיר מנייה של 25.5 דולרים (מחיר הבסיס לעיסקת המיזוג).

"בעקבות מאמצינו עודכן ההסכם עם מלאנוקס והתאפשר ביצוע תהליך ה-Go-shop, אולם ללא תוצאה עדיפה. לאור המצב הנוכחי, אנחנו מאמינים שהאופציה הטובה ביותר של בעלי המניות של איזיצ'יפ היא לאשר את העיסקה עם מלאנוקס. אנחנו רוצים להודות לעובדי חברת איזיצ'יפ, אשר הצליחו לבנות חברה מדהימה. אתם צריכים להיות גאים בעצמכם".

רקע נוסף על עיסקת איזיצ'יפ-מלאנוקס: האם הכל בגלל סיסקו?

עובדי פריסקייל לשעבר משלמים את מחיר המיזוגים בתעשייה

סגירת מרכז הפיתוח בהרצליה קשורה להחלטת NXP לחסוך 500 מיליון דולר בעקבות רכישת פריסקייל. לא מן הנמנע שבעוד שנה או שנתיים תחליט NXP לפתוח בארץ מרכז פיתוח למעבדים בתחום הרכב

הצבת הלוגו של NXP במרכז הפיתוח בהרצליה
הצבת הלוגו של NXP במרכז הפיתוח בהרצליה

הוא תוצאה של "ההחלטה של חברת NXP לסגור את מרכז הפיתוח הישראלי של חברת פריסקייל לשעבר, שאותה היא רכשה לפני חודש ב-11.6 מיליארד דולר, לא היתה צעד מפתיע ברמה העולמית, אבל היא אבן דרך בתעשיה הישראלית. מיד לאחר החתימה על הסכם המיזוג, הודיעה NXP ש"הסינרגיה בין שתי החברות תביא לה חיסכון שנתי של 500 מיליון דולר". המושג סינרגיה בשפת רואי החשבון, פירושו בעיקר ביטול מחלקות ופיטורי עובדים. שאר הפעילות העסקית של NXP בישראל, הכוללת מכירה, שיווק ותמיכה טכנית, ממשיכה כרגיל.

רמז לגורל מרכז הפיתוח בהרצליה ניתן היה לקבל בעיסקה שחמקה מעיני הציבור ובוצעה ממש במקביל לרכישת פריסקייל: חברת NXP מכרה את חטיבת ה-RF שלה לקרן ההשקעות הסינית הממשלתית JAC Capital תמורת 1.8 מיליארד דולר, כולל כל 2,000 עובדי החטיבה.

NXPמרכז הפיתוח הישראלי של פריסקייל לשעבר הוא המרכז הזר הוותיק ביותר בישראל, שניפתח לפני כ-35 שנה במסגרת מוטורולה סמיקונדקטורס שממנה יצאה פריסקייל. המרכז התמחה בפיתוח מעבדי DSP חזקים במיוחד, מעבדי תקשורת ומעבדי יישומים ממשפחת i.MX של החברה. בעבר, הוא היה מרכז הפיתוח הגדול ביותר בישראל והעסיק כ-600 עובדים בהרצליה ובעומר. אלא שאחרי המשבר של 2008 נסגר המרכז בעומר ופריסקייל המשיכה להעסיק כ-450 עובדים בהרצליה. בשנת 2012 צימצמה פריסקייל במחצית את פעולת המרכז, ופיטרה כ-200 עובדים, רובם ממחלקת DSP וWireless Infrastructure, שחלק גדול מהם הצטרף בקבוצה לחברת מארוול ישראל.

יש לאן ללכת

כעת, כפי שנודע ל-Techtime, נמצאת NXP במגעים עם חברות אחרות בישראל כדי לאפשר קליטה של 200 העובדים שנותרו במסגרות מאורגנות, ולא להשאיר כל עובד למצוא עבודה בעצמו. מדובר בניסיון קשה מאוד, מכיוון שהמרכז צריך להיסגר בתוך מספר חודשים, וזה מצמצם את מרחב המשא ומתן. אלא אם כן יגיעו המנהלים בארץ למצב שבו יש תחרות על העובדים בין מספר חברות או מרכזי פיתוח שבבים מתחרים.

מהנסיון בעולם, אנשי פיתוח בתעשיית השבבים לא נשארים זמן רב ללא עבודה. קיימים בארץ מספר מרכזי פיתוח גדולים שיכולים להיות מעוניינים באנשי הפיתוח המפוטרים. אחת מהן היא חברת ברודקום, המפעילה בארץ תשתית מו"פ גדולה מאוד, אלא שהיא נמצאת כיום בתהליכי מיזוג עם חברת אוואגו. יכול להיות שהשלמת המיזוג הזה תביא לפיטורים בברודקום ישראל. מכל מקום, קשה להאמין שבמצב הזה ברודקום תקלוט עובדים חדשים.

מנגד, קיימת פעילות פיתוח של אפל בישראל ואפל הכריזה מספר פעמים על רצונה להרחיב את מרכז הפיתוח בארץ. מארוול יכולה לסייע שנית וגם אינטל הפועלת בתחום קרוב מאוד לפעילות מרכז הפיתוח שניסגר, עשוייה להיות מעוניינת בחלק מהעובדים. בהקשר הזה אפשר להזכיר את חברת אנפורנה הפועלת במסגרת אמזון ומפתחת מעבדי תקשורת למרכזי נתונים. כאן יש התאמה מאוד גדולה בין היכולות של עובדי פריסקייל לשעבר לבין צורכי החברה הקולטת.

מתי NXP תשנה את דעתה?

אופציות נוספות קשורות לחברות ישראליות. המיזוג המתקדם בין מלאנוקס ואיזיצ'יפ מביא ליצירת חברה ישראלית גדולה מאוד בעלת התמחות בתחום מעבדי התקשורת. היא עשויה להיות מעסיקה פוטנציאלית של העובדים. קיימות כמובן גם חברות קטנות יותר, כמו אלטייר, ואלנס, סיליקום, DSPG ו-CEVA, אשר פעילות המו"פ שלהן נמצאת בהתרחבות, והזמינות של מומחי מעבדים היא מתנה משמיים עבורן.

כלומר, יש מקום גדול מאוד לתקווה שהעובדים ייקלטו בתעשייה המקומית. מנגד, יש לזכור שהפיטורים הם תוצאה ממיזוג ענקים, שהתבצע כחלק מגל רחב היקף של מיזוגים ורכישות בתעשיית השבבים העולמית. מהסיכום של Techtime (השנה ששינה את פני התעשייה) עולה שבשנת 2015 בלבד בוצעו עיסקות מיזוג ורכישה גדולות בהיקף של כ-132 מיליארד דולר. וזה רק הסיכום של העיסקאות הגדולות ביותר בהיקף של חצי מיליארד דולר ומעלה, מבלי לחשב את עשרות העיסקאות הקטנות יותר.

במידה ורוב העובדים ייקלטו בתעשייה המקומית, זו תהיה אפילו ברכה: הם יפיצו ידע שפותח בפריסקייל העולמית ושעשוי לקדם את הרכיבים המתוכננים בישראל.

ראוי לזכור שחברת NXP לא מכירה את השוק הישראלי מזווית הפיתוח הטכנולוגי שלו, ועסקה עד היום רק בשיווק ומכירת רכיבים לתעשייה המקומית. לא מן הנמנע שבעוד שנה או שנתיים תכריז NXP על הקמת מרכז פיתוח חדש בארץ. הדבר אפילו מתבקש: לאחר החתימה על עיסקת המיזוג הסביר מנכ"ל NXP שאחד מיעדי המיזוג הוא לחזק את מעמדה של החברה בתחום הרכב, ובישראל קיימת תעשיית שבבים מאוד מפותחת הממוקדת בתעשיית הרכב. ראו את מוביל-איי, אוטו-טוקס, CEVA ועוד.

אנחנו מברכים את NXP העולמית על החלטתה העתידית להקים מרכז פיתוח בישראל…

Valens גייסה 20 מיליון דולר ונכנסת לשוק הרכב

יצרנית השבבים ואלנס מהוד השרון תתאים את טכנולוגיית התקשורת HDBaseT לשימוש ברשת התקשורת הפנימית ברכב, בשיתוף פעולה עם דיימלר וג'נרל מוטורס

שבב התקשורת של ואלנס. הטכנולוגיה הישראלית הפכה לתקן של IEEE
שבב התקשורת של ואלנס. הטכנולוגיה הישראלית הפכה לתקן של IEEE

יצרנית שבבי התקשורת הישראלית ואלנס (Valens Semiconductor) מבצעת מהלך מפתיע ונכנסת לשוק הרכב. החברה הכריזה על המהלך החדש במפגש של ארגון HDBaseT הבינלאומי, שאותו הקימה בשנת 2010 ביחד עם יצרניות אלקטרוניקה גדולות, אשר התקיים בתערוכת CES 2016 בלאס וגאס. הכניסה לשוק החדש תתבצע בהשקעה של כ-20 מיליון דולר, שאותם החברה גייסה לאחרונה מהמשקיעים הקיימים שלה.

מנכ"ל ואלנס, דרור ירושלמי
מנכ"ל ואלנס, דרור ירושלמי

בעקבות הכניסה לפעילות החדשה, צפויה ולנס להגדיל את פעילות הפיתוח שלה ולגייס ב-2016 עשרות עובדים חדשים למרכז הפיתוח שלה בישראל.

כיום מעסיקה החברה מהוד השרות כ-170 עובדים. ביחד עם הודעת החברה על המהלך החדש, הודיעו שתי יצרניות הרכב הגדולות, דיימלר (Daimler AG) וג'נרל מוטורס (General Motors) וכן ספקית הטכנולוגיות לתחום הרכב דלפי (Delphi), על הצטרפותן  לארגון HDBaseT המובל על-ידי ואלנס, כשותפות תורמות ויוזמות.

הטכנולוגיה שהפכה לתקן IEEE

חברת ואלנס המציאה את טכנולוגיית HDBaseT, המאפשרת להפיץ שידורי תקשורת ומולטימדיה באיכות גבוהה (HD) בתוך הבית או המבנה הארגוני באמצעות כבלי תקשורת זולים עד לטווח של 100 מטר. הטכנולוגיה חוסכת את הצורך להשתמש בטכנולוגיות דחיסה או בתשתיות יקרות. הפתרון מבוסס על שימוש בשבב משדר ובשבב מקלט המאפשרים העברה בכבל יחיד של כל מקורות המידע: אבזרים צרכניים, מחשבים ומכשירי טלוויזיה, מערכות אודיו-וידאו, תקשורת אינטרנט ועוד. כולל העברת כוח בכבלים בהספק של עד 100Watts.

החברה הוקמה בשנת 2006 על-ידי קבוצה של יזמים יוצאי מיסטיקום, ומעסיקה כיום כ-170 עובדים. הטכנולוגיה שלה שימשה להגדרת מיפרט HDBaseT אשר מקודם בתעשייה על-ידי ארגון HDBaseT Alliance שהחברה הקימה ביחד עם סמסונג, LG וסוני. כיום חברות בארגון כ-150 חברות המקבלות ממנו הסמכת HDBaseT. בחודש מרץ השנה קיבל המיפרט של החברה מחמאה יוצאת דופן, כאשר ארגון IEEE החליט לאמץ אותו בשלמותו ולהגדיר אותו כתקן סטנדרטי של הארגון הבינלאומי, בשם IEEE 1911.

אתגרי התקשורת של HDBaseT ברשת הממונעת
אתגרי התקשורת של HDBaseT ברשת הממונעת

פירוש כניסתה לשוק הרכב, הוא שהטכנולוגיה שלה (השבב והתוכנה) תותאם לדרישות החדשות להשתלב במערכות הבידור והמידע (Infotainment) ובמערכות העזר לנהג (ADAS), כמו בטיחות, התרעה ונהיגה אוטונומית בכלי רכב. ככל הנראה המטרה היא לצמצם את מספר הכבלים בתוך הרכב, שכיום מגיע משקלם הממוצע ליותר מ-150 ק"ג. מערכות HDBaseT ממונעות, יידרשו לעמוד בקצב העברת נתונים של 6Gbps על-גבי כבל UTP  בודד באורך של כ-15 מטר. בנוסף, הן יספקו הפצה מהירה ללא דחיסה של תכני אודיו-וידאו, איתרנט, אותות בקרה, USB וחשמל באמצעות כבילה פשוטה, חסכונית ואמינה.

לדברי המנכ"ל דרור ירושלמי אמר ששוק הרכב הוא שוק יעד בעל פוטנציאל משמעותי. "אנו שמחים לבשר על ההיענות של שחקניות מפתח בתעשייה העולמית שישתפו איתנו פעולה בהובלת הדור הבא של מערכות Infotainment ו-ADAS". ארכיטקטית הנדסת מערכות חשמל וטכנולוגיית מערכות בג'נרל מוטורס, נטלי וינקובסקי, אמרה שהחברה מצפה לתרום לקידום החזון של HDBaseT בתעשיית הרכב.

הרעיון של ואלנס: כבל אחד לכל המערכות
הרעיון של ואלנס: כבל אחד לכל המערכות

ד"ר יאן באואר מחברת דיימלר AG הסביר שהחזון של החברה הוא לספק ללקוחות את התשתיות הטובות ביותר. "HDBaseT היא הטכנולוגיה שיכולה לסייע בקידום חזון הזה". מנהל ההנדסה בחברת דלפי, מרקוס קרקהוף, אמר שכספק טכנולוגי מוביל לתחום הרכב, "אנו רואים עצמנו שותף טבעי לארגון HDBaseT ומצפים להמשיך להתפתח יחד עמו בתחום הרכב".

התערוכה מספקת לחברה מעמד נוסף: ירושלמי יקבל ב-CES את פרס Emmy היוקרתי עבור תרומת טכנולוגית HDBaseT לשיפור איכות הצפייה בטלוויזיה. הפרס מוענק לחברות שהשפיעו באופן מהותי על הדרך שבה אנו צופים בטלוויזיה.

מארוול חשפה שבבי ARMADA 3700 לארכיטקטורת MoChi

משפחת השבבים החדשה מיועדת למערכות אחסון מדיה, נתבים וציוד Wi-Fi. חלקים מרכזיים ממנה פותחו במארוול ישראל

MARVELL-SEMICONDUCTOR

חברת מארוול (Marvell) חשפה היום בתערוכת CES שבב משולב (SoC) חדש מדגם ARMADA 3700, המיועד לשימוש במערכות אחסון מדיה הקשורות לרשת (NAS), אחסון בסביבת מובייל, אחסון מבוזר בסביבת ענן המשלב שבבי SSD וכונני דיסקים קשיחים, נתבי Wi-Fi ועוד. משפחת השבבים החדשה, שמרכיבים מרכזיים בה פותחו על-ידי מארוול ישראל, מבוססת על ארכיטקטורת MoChi של מארוול, המבוססת על שילוב מודולים שונים במקום יצירת רכיב אחד גדול מאוד הכולל את כל הפונקציות.

שבב ARMADA 3700 מאופיין בצריכת זרם נמוכה של 1Watt ולכן מתאים גם להתקני אחסון מבוססי סוללה. הוא מופיע בגודל של 11 על 11 מ"מ וכולל מעבד ARMv8 Cortex-A53 כפול ליבה, בעל 64 סיביות המאפשר להריץ מספר יישומים בו-זמנית.

סגן נשיא ומנהל תחום הקישוריות, האחסון והתשתיות במארוול, מיכאל צימרמן, אמר ש-ARMADA 3700 מתקשר בקלות ובאופן שקוף עם מודולים אחרים מארכיטקטורת MoChi. "הוא מותאם ליישומים בעלי צריכת זרם נמוכה וממדים קטנים, ומשתלב בקלות עם קווי המוצרים של מארוול בתחומי PHY, Wi-Fi ופתרונות אחסון".

סמנכ"ל הנדסה ומנהל פיתוח SoC במארוול ישראל, רם וייס-יצחקי, אמר שמארוול ישראל הובילה את תהליכי הגדרת השבב והארכיטקטורה, תהליך הפוסט סיליקון ופיתוח התוכנה. "מארוול ישראל את היישום של ארכיטקטורת MoChi בשבב ARMADA 3700 החדש. "הביצועים שלו מורכבים מהשילוב בין יכולות החומרה המוכחות מהדורות קודמים של רכיבי מארוול, לבין פיתוח התוכנה הייעודית שפותחה בישראל".

שבבי ARMADA 3700 SoC כוללים ממשקי תקשורת רבים דוגמת USB 3.0, SATA 3.0 ואיתרנט 1Gbps ו-2.5Gbps, ומנועי האצה ליישומי אבטחה. הם כוללים גם מנגנוני ניהול צריכת זרם להפעלת והדממת ליבות המעבד, וכן שינוי מדורג של עוצמת הזרם ותדר העבודה של כל אחת מהליבות בפני עצמה.

דוגמאות של שבבי ARMADA 3700 זמינות עתה ללקוחות המתכננים ומפתחים מערכות אחסון, נתבים וציוד רשת.

מארוול ישראל פועלת ביוקנעם ובפתח תקווה. החברה מהווה מרכז מומחיות במארוול העולמית בשוק הנטוורקינג ומתמקדת בתחומי Switching ו-SoC, בניהולו של יוסי מיוחס.

למידע נוסף: www.marvellisrael.co.il

אינטל חושפת שיתוף פעולה עם Replay הישראלית

אינטל ו-Replay Technologies הישראלית יאפשרו לצופים בבית להקרין לעצמם הילוכים חוזרים מכל זווית, ולצופים באצטדיון לצפות במהלכים חוזרים מזוויות שונות

תמונה תלת-מימדית משוחזרת בטכנולוגיה של ריפליי הישראלית
תמונה תלת-מימדית משוחזרת בטכנולוגיה של ריפליי הישראלית

בנאום הפתיחה של תערוכת CES 2016 חשף מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ', שיתוף פעולה ראשון מסוגו של אינטל עם חברת Replay Technologies, שיכול לחולל מהפכה בחוויית הצפייה בארועי ספורט – באיצטדיון או בבית. חברת Replay פיתחה את טכנולוגיית FreeD לשידור אינטראקטיבי תלת-מימדי של משחקי ספורט.

בריאן קרזניץ' פותח את תערוכת CES
בריאן קרזניץ' פותח את תערוכת CES

בשיטה שלה ממקמים באיצטדיון מספר מצלמות 5K (המצלמות בעלות מספר הפיקסלים למ"מ מגבוהה ביותר בשוק). למגרש כדורגל, למשל, היא מייעדת שימוש ב-21 מצלמות.

התמונה המשותפת נאספת מהמצלמות בזמן אמת ויוצרת ייצוג תלת מימדי של כל המידע המגיע מהאיצטדיון.

הצופה בבית יכול לשנות את נקודת המבט, לבצע שידור חוזר של קטע מעניין ואפילו לאסוף מידע כמו מרחק הכדור מהשחקן, גובה הקפיצה ועוד.

באצטדיון האוהדים יוכלו לצפות בהילוכים חוזרים מיידיים, מכל זווית אפשרית, על-גבי מסכי ענק. החברה מתכננת להוציא במהלך השנה אפליקציה הנשענת על טכנולוגיית השרתים של אינטל, ותציג תכנים ספורטיביים מהליגות המקצועניות המובילות בעולם.

שיתוף פעולה ספורטיבי נוסף שהוכרז הוא עם יצרנית המשקפיים Oakley, שנתנה הצצה ראשונה למשקפיים החכמים Radar Pace, המצוידים במערכת אימון המופעלת בפקודות קוליות ומספקים לספורטאים משוב ואנליטיקס בזמן אמת, לצורך מעקב ושיפור ביצועים.

במסגרת שיתוף פעולה עם רשת ESPN ישולבו מעבדים זעירים מדגם Intel Curie בגודל של כפתור בגלשני סנובורד של משתתפי תחרויות הסנובורד 2016 X-Games. המעבדים יספקו נתונים בזמן אמת על גובה, רוחק ומהירות הקפיצה ומספר הסיבובים באוויר. אינטל גם תשתף פעולה עם חברת Red Bull Media House, כאשר הכרזות על חידושים בתחום הזה צפויות להיות במהלך 2016 ו-2017.

INTEL-CES

יישומים חדשים לפלטפורמת RealSense הישראלית

בנאום שלו הציג קרזניץ' פתרונות נוספים לעולם חובבי הספורט. הוא העלה לבמה את רוב דמרטיני, מנכ"ל יצרנית ציוד הספורט New Balance, ושניהם הציגו נעלי ריצה המצוידות ברפידה פנימית עם טכנולוגיית הצילום התלת-מימדית Intel RealSense שפותחה בישראל. הם גם חשפו תוכנית לפיתוח שעון ספורט חכם שייצא לשוק בסוף השנה.

בתחום הרובוטיקה הדגים קרזניץ' כלי תחבורה אישי מדגם Ninebot של חברת Segway המסוגל להפוך לרובוט. הפלטפורמה הפתוחה פועלת על בסיס מעבד Atom ומצלמת RealSense ZR300 בכדי לנווט בסביבות מורכבות ולתקשר עם משתמשים וחיישנים בבית. הרובוט וערכת המפתחים יושקו במחצית השנייה של השנה.

מצלמת Intel RealSense Camera R200 תשולב במחשבי 2 ב-1 וטאבלטים, שיאפשרו מעתה חווית משתמש משופרת כגון סריקת עצמים ואנשים בתלת-מימד וביצועי צילום משופרים. שיתוף פעולה נוסף עליו הוכרז הוא עם יצרנית הרחפנים הסינית Yuneec. קרזניץ' הציג את הרחפן Yuneec Typhoon H המצויד בטכנולוגיית Intel RealSense, שבו היא משמשת למניעת התנגשויות באוויר. הדגם יגיע לשוק במחצית השנה הקרובה.

רחפן של חברת Ascending Technologies. הרכישה האחרונה של אינטל
רחפן של חברת Ascending Technologies. הרכישה האחרונה של אינטל

ההכרזה האחרונה מעניינת, שכן היא קשורה לעניין הגובר של אינטל בשוק הרחפנים. שלשום אינטל דיווחה על רכישת חברת Ascending Technologies הגרמנית, המתמחה בייצור רחפנים ופיתחה עבורם תוכנת ניהוג אוטונומית מתקדמת.

בהכרזה הודיעה אינטל שהיא ממקמת עצמה בחזית התחום המתפתח הזה ותספק לו טכנולוגיות עיבוד, תקשורת, חישה ותשתיות ענן כדי לפתח רחפנים חכמים ומקושרים. החברות לא דיווחו על היקף העיסקה, אבל מסרו שהיא נחתמה לאחר פרוייקט שיתוף פעולה שבמסגרתו שולבה טכנולוגיית RealSense ברחפנים של החברה הגרמנית.

DSPG נכנסת לשוק רכיבי RF עם מגבר הספק ל-Wi-Fi

פיתחה מגבר הספק ייחודי לתקן 802.11ac. מנכ"ל DSPG עופר אליקים: "אנחנו נמשיך לספק חדשנות ולקדם את הידע שלנו בתחום החדש הזה"

עופר אליקים. שיתוף פעולה הדוק עם TSMC
עופר אליקים. שיתוף פעולה הדוק עם TSMC

חברת DSPG מהרצליה הכריזה על רכיב יוצא דופן בפורטפוליו המוצרים שלה: מגבר הספק ל-RF עבוד שוק ה-Wi-Fi בשם SparkPA. המגבר מיוצר בתהליך CMOS סטנדרטי של חברת TSMC ומיועד בעיקר לשימוש בנתבים חזקים הפועלים בתקן 802.11ac. מדובר במוצר מפתיע מבחינת החברה, מכיוון שכל המוצרים שלה כיום מבוססים על טכנולוגיית DSP וממוקדים בעיבוד אותות ליישומי תקשורת.

אלא שהידע היה בתוך החברה שנים רבות: ערכות השבבים שהיא פיתחה כבר לפני עשור עבור טלפונים אלחוטיים בתקן DECT, התבססו על צמד רכיבים שאחד מהם טיפל בעיבוד האותות, והשני שימש כרכיב אנלוגי המספק פונקציונליות של משדר/מקלט אלחוטי. גם שבב ExpandR החדש יותר נותן תמיכה גם ב-DECT וגם ב-Wi-Fi כאשר מרכיב ה-RF הוא מוטמע בתוכו. כלומר, עד להכרזה האחרונה הידע הזה שווק רק כמרכיב פנימי בתוך פתרונות מלאים של החברה, ולא כמוצר בפני עצמו.

המגבר נותן הספק מוצא של 100mW בתנאי שיבוש אות (EVM) ברמת 35db-, והספק של 50mW ברמות שיבוש של 40db-. החברה מדווחת שהוא מאופיין ביציבות בתנאי טמפרטורה שונים ומשפר את איכות נקודת הגישה לרשת כאשר הוא מותקן במערכות קיימות.

צפויים רכיבי RF נוספים

מנכ"ל DSPG, עופר אליקים, אמר ששיתוף הפעולה עם חברת TSMC הביא ליצירת פתרון ה-CMOS המתקדם ביותר ובעל הביצועים הטובים ביותר בשוק ה-802.11ac. "הדרישות ממגברי הספק בתקן הזה נחשבות למורכבות ביותר. פיתחנו גישה ייחודית המאפשרת לנו לספק ביצועים גבוהים בעלות נמוכה גם בתנאי רעש קשים. אנחנו נמשיך לספק חדשנות ולקדם את הידע שלנו בתחום החדשה הזה".

נשיאת TSMC אירופה, מריה מרסד, הוסיפה: "שיתוף הפעולה הטכנולוגי עם DSPG, הנמשך יותר מעשור, ממשיך להניב מוצרים חדשניים. ה-SparkPA שפיתחה הוא בעל ביצועים יוצאי דופן, ותואם את הביקוש בשוק למגברי גלישה בעלות נמוכה בטכנולוגיית CMOS. אנחנו מצפים להמשך שיתוף הפעולה עם DSPG".

החברה עדיין לא מסרה פרטים על המוצר החדש ואפילו לא העלתה את המיפרט שלו אל אתר האינטרנט שלה. אולם מההודעה לעיתונות ניתן להניח שהיא שילבה בתוך הרכיב גם מרכיב של עיבוד אותות, שכן החברה מסרה שהמגבר ניתן לשינויי קונפיגורציה, הן בהגבר והן בתדר, ברמה של החבילה (Packet) הבודדת. להערכת החברה הוא מעניק לה גישה אל שוק שהיקפו הכולל נאמד ביותר מ-6 מיליארד דולר.

תקן 802.11ac הוא אחד מהתקנים החדשים של IEEE ואושר רק בתחילת 2014. הוא נועד לאפשר למערכות Wi-Fi הפועלות בתדר החופשי של 5GHz, להגיע לקצב תקשורת של עד 1Gbps, באמצעות שימוש בריבוי אנטנות שידור וקליטה (MIMO) והגדלת רוחב הפס של התקשורת האלחוטית ל-160MHz. החברה מסרה שהמגבר החדש מאפשר לטפל בתצורות MIMO של ארבע על ארבע אנטנות ושל שמונה על שמונה אנטנות.

בין השאר, הוא מותאם לשימוש במערכות הנשענות על איפנון אנלוגי-דיגיטלי מסוג 1024QAM. כיום טכניקת האיפנון הזאת משמשת בעיקר במערכות תמסורת אלחוטיות מהירות מאוד הפועלות בגלים מילימטריים.

"בשנה הקרובה ירכשו הסינים 15-20 חברות ישראליות"

הדברים נאמרו לקראת פתיחת ועידת הענק להשקעות ישראל-סין היום בבייג'ינג. להערכת אמיר גל-אור, סין נכנסת לשלב הסטארט-אפ שלה: מחצית מבוגרי האוניבריסטאות מקימים חברות או מצטרפים לחברות בשלבי הקמה

אמיר גל-אור
אמיר גל-אור

ועידת ההשקעות ישראל- סין (2016 China Israel Technology, Innovation & Investment Summit) שניפתחה הבוקר (ג') בבייג'ין מגלה את העניין העצום שיש לתעשיות ההייטק הישראליות והסיניות זו בזו. הוועידה הגיעה להיקף של כ-2,500 משתתפים, בהם כ-600 בכירים סינים בדרג סמנכ"ל ומעלה וכן נציגים של 130 חברות ישראליות.

יו"ר הוועידה ומייסד ושותף מנהל של קבוצת אינפיניטי, אמיר גל-אור, העריך הבוקר שהסינים יגבירו היקף הרכישות של חברות הייטק ותעשייה ישראליות. "אני צופה 15-20 רכישות של חברות ישראליות על-ידי חברות סיניות בשנה הקרובה, כתוצאה מהזמינות של מימון ממשלתי, המשקף את מדיניות הממשל".

לדבריו, ביומיים הקרובים נקבעו כ-1,500 פגישות לחברות ישראליות סביב ועידת הענק שמתנהלת בבייג'ין. "הסינים מעוניינים להגביר את שיתופי הפעולה עם חברות ישראליות בתחומים רבים ובראשם התחום הרפואי, המובייל, והחקלאי".

להערכתו סין יצאה מהשלב שבו היא מהווה מעין מפעל ייצור ענק של פטועלים ממושמעים עבור העולם, ומטפסת בשרשרת הערך של התעשייה. "יכולות הפיתוח והיזמות של הסינים השתפרו מאוד בשנים האחרונות. סין הפכה למדינת סטארט-אפ, אם כי אצלם יש למושג הזה משמעות שונה מהמוכרת לנו. בעבר הלא רחוק רק סינים מעטים עסקו ביזמות, כיום יותר מ-50% מבוגרי האוניברסיטאות בסין מקימים חברות או מצטרפים לצוותים המקימים חברות חדשות".

אתר ועידת ההשקעות ישראל-סין בבייג'ינג
אתר ועידת ההשקעות ישראל-סין בבייג'ינג

הוועידה היא יוזמה משותפת של משרד הכלכלה וקרן ההשקעות אינפיניטי ישראל-סין, ונועדה לעודד שיתופי פעולה בין חברות ישראליות וסיניות בתחומי הטכנולוגיה, החדשנות וההשקעות. הוועידה משודרת און-ליין עם תרגום סימולטני לסינית. על-פי ההערכות יצפו בשידורים האלה כ-500 אלף איש.

בוועידה משתתפים שר הטכנולוגיה והמדע הסיני, וון גאנג, לצד נציגי זרועות הביצוע של ממשלת סין, NDRC ו-MOST. בראש הבכירים הישראלים עומדים שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ומנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג. ישראלים בכירים נוספים שיגיעו לכנס צפויים לכלול את חתן פרס נובל לכלכלה פרופ' ישראל אומן, שיישא דברים בוועידה, לצד דמויות מובילות מעולם ההשקעות וההייטק דוגמת ד"ר שמעון אקהויז.

הוועידה כוללת תערוכה שבה מציגות עשרות חברות ישראליות, בהן: MobileEye, SimilarWeb, IronSource, eToro, Cellbright, Itamar Medical, ReWalk, Stratasys, Kiiama, Adama, Consumer Physics, Visualead ו-Magisto. לצדן יגיעו חברות מובילות נוספות בתחומי הערים החכמות, המכשור הרפואי, האגריטק, הקלינטק, האינטרנט והמובייל.

אינפיניטי מנהלת את קרן ההשקעות אינפיניטי ישראל-סין, הקרן הישראלית סינית הראשונה.  הקרן שמנוהלת ע"י אמיר גל-אור ואבישי זילברשץ, ביצעה מעל ל-30 השקעות הקשורות לסין ולאחרונה ביצעה 9 אקזיטים משמעותיים בסין מתוכם 4 חברות שהונפקו ו-5 חברות שנמכרו.

לאתר הוועידה: http://china-israel-investments.com

קרנות ישראליות ישקיעו בהייטק 2 מיליארד ד' ב-2016

סקר IVC/KPMG מגלה שבשנת 2015 חלה צמיחה משמעותית במספר קרנות הצמיחה – הוקמו 6 קרנות חדשות להשקעה בחברות בשלבים מתקדמים

גיוסי קרנות הון סיכון ישראליות על פי שנת בציר (במיליארדי דולרים)
גיוסי קרנות הון סיכון ישראליות על פי שנת בציר (במיליארדי דולרים)

שנת 2015 היתה שנת התאוששות בפעילות קרנות ההון סיכון הישראליות. במהלכה נפתחו 18 קרנות חדשות אשר הצליחו לגייס 1.02 מיליארד דולר, מתוך סבב גיוס מתוכנן שיושלם ב-2016 וצפוי להסתכם בכ-1.5 מיליארד דולר.

כך עולה מהסקירה התקופתית של חברת IVC Research שנעשית ביחד עם פירמת ראיית החשבון KPMG. מנהלת המחקר בחברת IVC, מריאנה שפירא, ששנת 2015 היתה שנת הבציר הראשונה במחזור השביעי של גיוסי קרנות ההון הישראליות. "שנת בציר בעולם ההון סיכון היא השנה שבה מתחילה הקרן לבצע השקעות אחרי הגיוס הראשוני. לרוב, הקרנות ממשיכות בגיוס הון גם בשנים הבאות".

המחזור השישי שהתקיים בשנים 2011-2014 ובמהלכו גייסו 61 קרנות ישראליות סכום כולל של כ-3.6 מיליארד דולר. בשנת 2015 חלה צמיחה משמעותית במספר קרנות הצמיחה – הוקמו 6 קרנות חדשות להשקעה בחברות בשלבים מתקדמים. פירוש הדבר שהקרנות מעדיפות להשקיע בחברות מבוססות, ולא לבצע השקעות ראשוניות בחברות מתחילות.

לדברי עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה של KPMG סומך חייקין, בשנה האחרונה גדל המספר של משקיעים פרטיים המצטרפים כשותפים מוגבלים לקרנות המקומיות "אנחנו מקווים שהדבר יביא עוד משקיעים מוסדיים ישראלים להשקיע בתעשייה המקומית".

להערכתו תעשיית ההון סיכון המקומית מתחזקת: "אנחנו רואים יותר קרנות ותיקות המאריכות את תקופת הפעילות שלהן אל מעבר ל-10 שנים כפי שהיה מקובל, ומשקיעות חלק מההחזרים שלהן. בנוסף, רואים התקצרות של מחזורי הגיוס של הקרנות ויודעים כבר היום על קרנות מבציר 2014 המתכננות לגייס קרן חדשה כבר ב-2016".

בתחילת 2016 מסתכם ההון הפנוי להשקעות שבידי הקרנות הישראליות בכ-2 מיליארד דולר. מתוך זה, כרבע מוקדש להשקעות ראשונות, והיתר להשקעות המשך.

אודיוקודס רוכשת את Active Communications Europe

אודיוקודס תשלם 3 מיליון דולר במזומן ועוד 2 מיליון בהתאם לעמידה ביעדים. העיסקה תחזק אותה בשוק Microsoft Skype לעסקים, ובמתן שירותי תקשורת אחודה

שבתאי אדלרסברג. מוצרים משלימים
שבתאי אדלרסברג. מוצרים משלימים

חברת אודיוקודס (Audiocodes) מלוד חתמה על הסכם לרכישת חברת Active Communications Europe – ACS שמרכזה בהולנד, המספקת פתרונות תקשורת ארגוניים ומהווה "שותפת כסף" של מיקרוסופט בתחום פתרונות התקשורת האחודה. אודיוקודס תשלם 3 מיליון דולר במזומן לבעלי המניות של ACS, ובהמשך סכום נוסף של 2 מיליון דולר בכפוף לעמידה ביעדי מכירות בשלוש השנים הבאות. בעקבות העסקה, תהפוך ACS  לחברה בת בבעלות מלאה של אודיוקודס.

מניית אודיוקודס בנסד"ק
מניית אודיוקודס בנסד"ק

"ההסכם מציב את אודיוקודס בעמדה חזקה יותר לתת מענה למגמה ההולכת ומתעצמת של אימוץ פתרונות Microsoft Skype for Business, Office 365 ו-Cloud PBX", אמר נשיא ומנכ"ל אודיוקודס, שבתאי אדלרסברג. "הטכנולוגיה וההתמחות של ACS משלימים את פורטפוליו מוצרי One Voice של אודיוקודס".

סמנכ"ל שיווק אודיוקודס, נמרוד בורובסקי, הסביר שהעיסקה תסייע לחברה לקדם את המוצרים שלה בתחום התקשורת האחודה כשירות (UCaaS). חברת אודיוקודס עוסקת בתכנון, פיתוח ומכירת פתרונות תקשורת קוליים על-גבי פרוטוקול האינטרנט (VoIP), מוצרים לרשתות טלפוניה ונתונים המבוססים על ארכיטקטורת VoIPerfectHD של החברה, שפותחה מסביב לטכנולוגיית DSP, קידוד ועיבוד קולי.

בין המוצרים המרכזיים של החברה: שערי מדיה (Media Gateways), נתבים עסקיים (Multi-Service Business Routers), בקרי גבול לשיחות (Session Border Controllers), שערי גישה לשוק הביתי (Residential Gateways), טלפוני IP, שרתי מדיה (Media Servers) ואפליקציות לרשתות ושירותים מקצועיים.

חברת אודיוקודס נסחרת בבורסת נסד"ק ובבורסת תל-אביב. בעקבות העיסקה עלתה מנייתה בנסד"ק בכ-4%, והיא נסחרת לפי שווי שוק של כ-160 מיליון דולר. בתוך כך, היא הודיעה גם על קבלת אישור של בית המשפט לבצע רכישה עצמית של מניות בהיקף של 15 מיליון דולר, אשר תמומן מקופת החברה.

הצעת הרכש הצליחה: נוקיה השתלטה על אלקטל-לוסנט

נוקיה הצליחה לרכוש 80% מהמניות של אלקטל-לוסנט. מה-14 בינואר השנה הן יפעלו כחברה מאוחדת

יו"ר נוקיה, ריסטו סיילאסמה
יו"ר נוקיה, ריסטו סיילאסמה

הצעת הרכש שחברת נוקיה (Nokia) הגישה לבעלי המניות של אלקטל-לוסנט (Alcatel-Lucent) התקבלה בהצלחה, והיום החברה הודיעה שקיבלה אישור על כך שהיא מחזיקה בכ-80% מהמניות של אלקטל-לוסנט.

היום (ב') הודיעה נוקיה שבעקבות אישור רשות ניירות הערך בצרפת על הצלחת הצעת הרכש, היא מתחילה ביישום תהליכי המיזוג בין שתי החברות, כאשר ב-14 לינואר, בעוד 10 ימים בדיוק, הן יתחילו לפעול במסגרת קבוצה אחת מאוחדת.

כזכור, בחודש אפריל 2015 נחתם הסכם בין שתי החברות על עיסקת מיזוג שתתבצע באמצעות תהליך שבו תרכוש נוקיה את המניות של אלקטל לוסנט בסכום כולל של כ-15.6 מיליארד דולר.

nokia graphics

יו"ר נוקיה, ריסטו סיילאסמה, ישמש כיו"ר החברה הממוזגת ונשיא ומנכ"ל נוקיה, רג'יב סורי, ישמש כמנכ"ל החברה הממוזגת. הדירקטוריון החדש יורכב מתשעה או עשרה חברים, ששלושה מתוכם מאלקטל-לוסנט.

החברה הממוזגת תיקרא Nokia Corporation והנהלתה תהיה בפינלנד. מדובר ביצירת ענק טכנולוגי חדש, המעסיק 40,000 אנשי פיתוח ושתקציב הפיתוח שלו לפי נתוני 2014 הוא 4.7 מיליארד אירו בשנה. היא תתמקד בתחומים כמו תקשורת סלולרית מהדור החמישי, תקשורת מבוססת IP, רשתות תקשורת מוגדרות תוכנה (SDN), טכנולוגיות ענן, אנליטיקס וטכנולוגיות חיישנים והדמאה.

עוד על מיזוג הענקים: נוקיה רוכשת את אלקטל לוסנט

מניית סיליקום דוהרת בעקבות עידכון התחזית

סיליקום עידכנה את תחזית המכירות ברבעון האחרון של 2015, והמנייה בנסד"ק זינקה בכ-9%. עדיין לא ברור מה הוסיף ברגע האחרון 5 מיליון דולר למכירות

מניית סיליקום היום בנסד"ק
מניית סיליקום היום בנסד"ק

המנייה בנסד"ק של חברת סיליקום (Silicom) מכפר-סבא זינקה היום ב-9% עם תחילת המסחר בבורסה האמריקאית, בעקבות עידכון של החברה לתחזית המכירות ברבעון האחרון של 2015. היום בבוקד הודיעה החברה שבניגוד להערכות קודמות שלה, המכירות ברבעון האחרון של השנה יהיו 25-25.5 מיליון דולר, ולא 20-21 מיליון דולר כפי שפירסמה קודם.

הסבר מלא יותר לתופעה ניתן יהיה לקבל רק בסוף החודש, כאשר החברה תפרסם את התוצאות השנתיות ותהיה זמינה לשאלות בשיחת הוועידה שתתקיים לאחר פרסום התוצאות. פירוש הדבר שהמכירות השנתיות של החברה צפויות להיות כ-80 מיליון דולר, בהשוואה למכירות של 75.6 מיליון דולר ב-2014.

SILICOM

חברת סיליקום מפתחת פתרונות תקשורת לשרתים ולאבזרי חומרה. מוצר הדגל של החברה הוא משפחת מוצרי Server To Appliance Converter – SETAC, המאפשרת להגדיר שרתים סטנדרטיים כאבזרי קצה ברשת תקשורת מהירה.

ראוי לציין שגם ברבעון השלישי של 2015 צמחו המכירות בשיעור מפתיע של 22% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, לכ-19.4 מיליון דולר. למרות זאת, חולשה ברגעון השני גרמה לכך שבתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו המכירות בכ-55.3 מיליון דולר – עלייה של 5% בלבד בהשוואה לשנת 2014.

לפני כחודשיים השלימה סיליקום את רכישת חברת ADI Engineering האמריקאית תמורת כ-10 מיליון דולר, המשמשת  כלשכת תכנון של אבזרי תקשורת ויצרנית אבות טיפוס של הכרטיסים שהיא מפתחת.

חברת ADI היא שותפה אסטרטגית של אינטל, ומאז שנת 2000 היא משמשת כאחד מבתי התכנון של אינטל ומספקת תכנוני ייחוס בתחום אבזרי תקשורת המבוססים על פלטפורמת העיבוד של אינטל. העיסקה נועדה לסייע לסליקום להיכנס לתחומים חדשים כמו SDN, NFV, IoT  ולתחום הצומח של מחשוב ענן.

ירון רבקאי מונה למנכ"ל רדקום במקום דוד ריפשטיין

ריפשטיין שימש נשיא ומנכ"ל רדקום במשך 8 שנים ופורש עם קבלת חוזה לחברה בהיקף של 18 מיליון דולר. רבקאי הגיע לחברה מאמדוקס

ירון רבקאי
ירון רבקאי

לאחר 8 שנים בתפקיד נשיא ומנכ"ל חברת רדקום (Radcom), הודיעה החברה היום על פרישתו דוד ריפשטיין מהתפקיד. במקומו ימונה ירון רבקאי (47), לשעבר נשיא חטיבת AT&T באמדוקס צפון אמריקה, שייכנס לתפקיד המנכ"ל באמצע ינואר.

ריפשטיין פורש מהתפקיד ביום שבו החברה מדווחת על אחת מהעיסקאות החשובות ביותר שלה: מפעיל תקשורת גדול מצפון אמריקה החליט להטמיע את פתרון MaveriQ של החברה בהיקף כולל של 18 מיליון דולר. לדברי ריפשטיין, "לאחר שמונה שנים בתפקיד ובעקבות זכייתנו בחוזה חשוב, אני חש שזהו הזמן הנכון להעביר את המושכות.

מניית רדקום ביום ב' בנסד"ק
מניית רדקום ביום ב' בנסד"ק

"ההכנסות ברבעון האחרון של 2015 צפויות להיות ברמה של 2.7-3 מיליון דולר – נמוך מעט מהציפיות שלנו – בשל הפניית מירב המאמצים לזכייה בחוזה עם מפעיל תקשורת מוביל זה. אני מאמין כי למרות ההשפעה השלילית בטווח הקצר נוכל לקצור פירות משמעותיים ברווח בטווח הארוך. אמשיך לייעץ לחברה במהלך השנה הקרובה במטרה לקדם מעבר חלק בתפקיד".

רבקאי אמר שרדקום הינה חברה מצוינת עם פונציאל עצום, "בעלת הטכנולוגיה הטובה ביותר ועתיד מזהיר". ב-16 השנים שבהן עבד באמדוקס, שימש ירון רבקאי בתפקידי ניהול בכירים, בהם: נשיא חטיבת AT&T עם הכנסות של כמיליארד דולר. בתפקיד זה היה אחראי על תחום המכירות, ניהול הלקוחות, אסטרטגיה, פרויקטים, מיקור חוץ ושירותים מנוהלים.

בשנת 2013 הוא הקים וניהל את חטיבת השירותים הפיננסיים נתמכי מובייל, ביצע מהלך של מיזוג ורכישה והוביל ארגון גלובלי. ב-12 החודשים האחרונים שימש רבקאי כמנהל עסקים ראשי של חברת RR Media, שם היה אחראי על ניהול קבוצת העסקים הגלובליים של החברה.

חברת רדקום מספקת פתרונות לאבטחת שירות וניהול חוויית לקוח עבור ספקי תקשורת ומתמקדתבפתרונות לדור הבא של רשתות סלולריות וקוויות, דוגמת LTE, LTE-A, VoLTE, IMS, VoIP, UMTS/GSM ותקשורת אלחוטית בפס רחב. ההסכם הגדול עם הלקוח החדש מהווה הזמנה ראשונה של החברה במתכונת של חוזה רב-שנתי לאספקת פתרון וירטואלי עבור רשת התקשורת הסלולרית של המפעיל.

החברה העריכה היום שמדובר בזכייה אסטרטגית פורצת דרך עבורה. ההזמנה בוצעה לאחר בדיקות אינטנסיביות של המוצר שבוצעו ב-9 החודשים האחרונים. יו"ר החברה, רחל בן נון, אמרה שהבחירה על-ידי מפעיל חשוב זה, "מחזקת את האסטרטגיה הרב שנתית של רדקום, אשר תיתן מענה הולם לצרכים העתידיים של ה-NFV". סגן נשיא מוצרים ושיווק ברדקום, אייל הררי,  אמר שזו תקופה מרגשת במיוחד, "המציבה את המוצר של רדקום במקום אסטרטגי לתת מענה לצורכי שוקי ה-NFV ו-LTE, הצפויים לצמוח מהותית בשנים הקרובות".

מעניין לציין שלמרות ההכרזה על עיסקת הענק, בבורסת נסד"ק ירדה מניית רדקום בכ14% מיד עם פתיחת המסחר היום (ב').

אוטודסק משנה את המודל העסקי – עוברת למודל של מנויים

החל מחודש פברואר 2016 היא מתחילה לבצע מעבר הדרגתי לתמחור על-פי שימוש בתכונות התכנון וההנדסה שלה

AUTODESK

חברת התוכנה אוטודסק (Autodesk),המספקת פתרונות תוכנה לעיצוב תלת-מימד, תכנון והנדסה, הודיעה שהחל מה-1.2.2016 היא תפסיק בהדרגה למכור רישיונות שימוש קבועים לרוב המוצרים שלה, ותעבור למודל מנויים המבוסס על תשלום לפי שימוש תקופתי (Pay As You Go). המהלך כולל גם את תוכנת AutoCAD הפופולרית.

המהלך יבוצע בשני שלבים : מתחילת פברואר השנה ניתן יהיה לרכוש מנויים תקופתיים בלבד למרבית המוצרים הבודדים של החברה, דוגמת AutoCAD ו-AutoCAD LT. השלב השני יתבצע בתחילת חודש אוגוסט, תאריך שלאחריו יהיה ניתן לרכוש מנויים תקופתיים בלבד לכל מוצרי וחבילות Autodesk הקיימות, כגון: Building Design Suite/Product.

לקוחות החברה יוכלו להשתמש ברישיונות הקבועים הקיימים וכן להמשיך ולחדש מנויי תחזוקה לרישיון הקבוע הקיים. אילן ישראל, מנהל פעילות אוטודסק בחברת תים המייצגת אותה בישראל, אמר שמודל התמחור החדש ירחיב את הנגישות של הפתרונות למגוון הלקוחות, ממעצב ומתכנן יחיד ועד לחברות, גופי תעשייה ומשרדי אדריכלות ועיצוב גדולים. "המודל משפר את ההחזר על ההשקעה בזכות השימוש לפי צורך ומספר המשתמשים בפועל, מבלי להיכנס להשקעות גדולות כבר בתחילת הפרוייקט".

לדבריו, אופן הקנייה והגישה של ארגונים ויחידים לפתרונות תוכנה משתנה במהירות. "אנחנו בטוחים שמודל התמחור החדש יבטיח קצב אימוץ גבוה יותר של הכלים והפתרונות אוטודסק". חברת תים מקבוצת מלם תים מספקת שירותי IT ואינטגרציה לארגונים מכל מגזרי המשק: ציבורי וממשלתי, בטחון, תעשייה ומסחר, פיננסים, הייטק, טלקום ועוד.

חברת הסייבר טופספין השלימה גיוס של 28 מיליון שקל

טופספין מהרצליה פיתחה מערכת הטעייה הגורמת לפורצים לתקוף רשת תקשורת מדומה, ועל-ידי כך חושפת אותם ומאפשרת לנטרל את התקיפה

חברת Topspin מהרצליה גייסה 28 מיליון שקל בסבב גיוס שהתקיים בהובלת שלמה קרמר, מיקי בודאי, זוהר זיסאפל וראקש לונקאר. החברה נוסדה בשנת 2013, על-ידי דורון קולטון ומעסיקה כיום 12 עובדים. החברה פיתחה את פתרון האבטחה DECOYnet, המעניק אבטחה אקטיבית מפני איומי סייבר. המערכת מבוססת על הטמנה של פתיונות ("מלכודות דבש") המדמות רשת ארגונית שאיננה קיימת בפועל שאותה תוקפים הפורצים או תוכנות הפרציה שהם מפעילים.

ברגע שהנוזקה מתפתה לתקוף את הרשת המדומה, היא חושפת את עצמה ומאפשרת לגורמי האבטחה בארגון לנטרל את האיום. במקביל, המערכת של TopSpin מנטרת את התעבורה ברשת הארגונית ומספקת מפה מדוייקת של זרימת המידע בארגון, אליו ומחוצה לו. היכולת הזו מאפשרת לזהות בזמן אמת חריגה מן הפעילות הרגילה, המצביעה ברוב המקרים על מתקפה של גורם חיצוני, או גניבה מאסיבית של מידע על-ידי גורם פנים.

המייסד קולטון מביא עימו ניסיון של 25 שנה בשוק אבטחת המידע. בין השאר מילא תפקידי ניהול בכירים בחטיבות המו"פ של Breach Security שנמכרה ל-Trustwave, ב-Gilian Technologies, Motorola ו-Radway. לדבריו, "השקענו שלוש שנים בפיתוח מערכת אמינה ויעילה ואנו מתכוונים להפנות את המשאבים שגייסנו להאצת הצמיחה העסקית,  תהליכי השיווק והמכירה של החברה".

מיקי בודאי, ממייסדי Trusteer ו-Imperva וכיום משקיע ויו"ר TopSpin אמר ששוק מערכות איתור הסיכונים בזמן אמת והטעיית פורצים, נמצא כיום בעלייה.

 

חוק מור עובר מרמת הטרנזיסטור אל מארזי השבבים

הלחץ של יצרני הסמארטפונים דוחף את תעשיית מארזי השבבים לשנות את פניה: כשליש מהרכיבים בסמארטפונים המובילים מופיעים בתוך מארזי WLP סופר-צפופים

NANOCHIP-PACKAGE

למרות שהתעשייה מתמודדת עם האטה בתהליך מיזעור הטרנזיסטורים שתואר בחוק מור, הצורך של יצרני המערכות ברכיבים צפופים ועתירי פונקציונליות אינו פוחת. במיוחד הדבר בולט בתעשיית הטלפונים הסלולריים, אשר בעקבות האטת חוק מור, דוחפת להתפתחות מהפיכה אלטרנטיבית ברמת מארזי השבבים.

הצורך של היצרנים לספק מכשירים דקים מאוד ובעלי פונקציונליות מלאה מייצר מהפיכה באופן שבו נארזים היום שבבים ונמסרים ללקוחות. אחת מהתופעות האלה מתבטאת בגידול המהיר בשימוש במארז WL-CSP, שזהו קיצור של Wafer Level Chip Scale Packages.

במארזים אלה מייצרים את כדורי הבדיל על-פני פיסת הסיליקון כבר בשלב הייצור בפאב, עוד לפני ניסור פרוסת הסיליקון לפיסות נפרדות. להערכת חברת המחקר ASE Group, כ-30% מהשבבים בסמארטפונים כיום מיוצרים במארזי WL-CSP, שבהם כדורי הבדיל ממוקמים ישירות מתחת לפיסת הסיליקון.

כך למשל, מכשיר האייפון הראשון של אפל משנת 2007 כלל רק שני רכיבים במארז WL-CSP, ואילו המכשיר איפיון 6 כולל כבר 26 רכיבים במארז הזה. חברת Yole Developement בדקה שלושה דגמים מובילים וגילתה דמיון רב ביניהם: 27% מהשבבים במכשיר Ascend Mate 7 של וואווי הסינית מופיעים במארזי WL-CSP. אפל מקדימה אותה במקצת עם 33% מהרכיבים באייפון 6, והמובילה היא סמסונג עם 35% מהרכיבים במכשיר Galaxy S6.

WLP-SMARTPHONES

מסורתית, מארזי WLP יועדו לשימוש ברכיבים שבהם יש פיסת סילקון קטנה מאוד עם מספר קטן של מגעים חיצוניים. אולם הסמארטפונים שינו את התמונה, ולהערכת TechSearch המגמה היום היא של גידול שנתי בשיעור של 9% בשנה בשימוש במארזי WLP.

כעת גובר השימוש במארזים ברמת השבב מהסוג Fan-out Wafer Scale Packaging. במארזים האלה מונחת פיסת הסיליקון על-גבי פיסת סיליקון אחרת, גדולה ממנה רק במקצת, אשר בצד השני שלה מונחים כדורי הבדיל המתחברים למעגל המודפס.

חלק מהמומחים סבור שהמארזים האלה יבטלו את הצורך במארזי 3D המורכבים הנמצאים היום בשימוש ברכיבים גדולים, שבהם מוצבות מספר פיסות סיליקון על גבי מצע מורכב המקשר ביניהן לבין המעגל המודפס באמצעות מוליכים אנכיים (Through Silicon Vias). טכניקה זו נחשבת ליקרה וקשה יותר לביצוע.

FUTURE-WLP

מארזי Fan-out כבר כוללים קטגוריית מארז צפוף במיוחד (HD-FO), שבה רוחב המוליכים והמרווחים שביניהם מגיע לכ-10 ננומטר. מנהל פיתוח אסטרטגי לנושא טכנולוגיות חדשות בחברת Applied Materials, מייק רוסה, אמר שהחברה מפתחת כעת פתרונות לתחום המארזים המתקדמים במטרה למזער אותם.

"אחד מהאתגרים המרכזיים בטיפול בפרוסות סיליקון צפופות ודקות יותר, הוא החיתוך שלהן. המרווחים בין פיסות הסיליקון בתוך הפרוסה נעשים צרים מאוד, וכל שבר שנוצר בתהליך החיתוך שלהן, פוגע בפונקציונליות של הרכיב המוגמר".

אולם התוצאה המרכזית של התהליך היא שייצור המארז מתקב במהירות אל רמת הפאב שבה מיוצר הסיליקון עצמו. "הקו המפריד בין ייצור הסיליקון (Front-end) לבין תשתית המוליכים החשמליים שלו (Back-end), נעשה מטושטש".

ניתן לחוש במגמה הזו כאשר נכנסים לקו הייצור של מפעל מארזים מודרני (OSAT). בעבר התבסס קו הייצור על מכונות חיבור חוטים, מכונות חיתוך, הצמדה והדבקה. כיום מפעלים רבים מזכירים מפעלי ייצור שבבים וכוללים ציוד ייצור דומה.

למידע נוסף בנושא: מגזין NanoChip של חברת Applied Materials

תערוכת NAB Show החליטה לפתוח ביתן ישראלי

תסייע לחברות ישראליות להיפגש עם לקוחות ושותפים. "ישראל מייצאת טכנולוגיה חדשנית במגוון תחומי מדיה ובידור ופועלות בה חברות שיכולות למצוא בתערוכה את הלקוחות והשותפים העסקיים הבאים שלהן״

NAB

תערוכת NAB Show הבינלאומית תקצה מתחם ייעודי לטכנולוגיות ישראליות במסגרת התערוכה הקרובה שתתקיים בין 16-21 באפריל 2016 בלאס וגאס. הנהלת NAB תגיע לישראל ב-20 בינואר 2016 בראשות ג׳ייסון סטוקי סגן נשיא ב-NAB, למפגש ׳בית פתוח׳ שיוקדש להצגת המיזם החדש בפני משתתפים פוטנציאליים ופגישות עם חברות ישראליות המתכננות לקחת חלק במתחם החדש.

תערוכת NAB Show היא תערוכת טכנולוגיות המדיה והבידור הגדולה בעולם. בתערוכה מוצגים החידושים בתחומי המדיה הדיגיטלית, משלב היצירה וההפקה ועד לשלב השידור במגוון פלטפורמות. האירוע מופק על-ידי איגוד השידור האמריקאי (The National Association of Broadcasters) ומיועד להצגת חברות שידור, מדיה דיגיטלית, בידור, טלקום, הפקה, פרסום, מציאות וירטואלית ומדומה, IT, וידאו און ליין והדפסת תלת מימד, ארגונים וגופי ממשל, צבא, אקדמיה, צרכנות, אבטחה דת וספורט.

בתערוכה מבקרים בדרך כלל כ-105 אלף משתתפים מהעולם וקרוב ל-1800 מציגים. בין המתחמים הייעודיים, שיקומו השנה במקביל לביתן הישראלי, יהיה מתחם רחפנים (Drones), מתחם מדיה שיוקדש לחויית הצרכנים ומתחם מציאות וירטואלית. ״אנחנו מאמינים שהמתחם הישראלי יעורר עניין רב בקרב המבקרים, המייצגים את המותגים המובילים בעולם", אמר סטוקי. "ישראל מייצאת טכנולוגיה חדשנית במגוון תחומי מדיה ובידור ופועלות בה חברות שיכולות למצוא בתערוכה את הלקוחות והשותפים העסקיים הבאים שלהן״.

לדבריו, הנהלת הכנס רואה חשיבות רבה בהקמת המתחם הישראלי ומתכוונת להשקיע בקידום החדשנות הישראלית. ״מעבר להצעה האטרקטיבית והמחיר המוזל למשתתף, NAB מציעה למציגים הישראלים שירות ייחודי לקביעת פגישות עסקיות בשטח: המציגים יגישו את רשימת החברות איתן היו רוצים לתאם פגישה אישית, והנהלת הכנס תתאם את הפגישה״. בין החברות המשתתפות בכנס: סוני, פנסוניק, פורד, סמסונג, אוטודסק, פוקס Adobi, AVID , Canon, DELL, Sisco, Samsung, IKEGAMI, Frontline, BlackMagic, BARCO, Intel ועוד.

הקליקו להרשמה למפגש הבית הפתוח ב-20 בינואר (מלון רנסנס בתל אביב)

NAB-SHOW

האלקטרוניקה היא 40% מהעלות של מכונית חדשה

שוק השבבים לתעשיית הרכב צומח בקצב של 8% בשנה ויגיע להיקף של 40 מיליארד דולר ב-2020

AUTOMOTIVE-IC

מרכיבי האלקטרוניקה הופכים לאחד מהגורמים המרכזיים בעלות הייצור של כלי-רכב פרטיים וטנדרים. כך העריכה לאחרונה חברת המחקר Databeans. החישוב של החברה מראה שהמשקל של מערכות החשמל והאלקטרוניקה במכונית מודרנית מגיע כיום לכ-40% ממחירה, בהשוואה ל-20% בלבד לפני 10 שנים. במכוניות חשמליות מגיע משקלן ל-70% ממחיר הרכב.

ראוי לציין שמדובר במגוון של מערכות, כמו תאורה, מיזוג אוויר, בקרת מנועי, הצתה, בקרת בלמים ונהיגה, וכלה במערכות מידע ובידור וקישוריות. לתופעה הזו יש השפעה ישירה על שוק השבבים. להערכת החברה, בשנת 2015 הסתכמו המכירות של שוק השבבים לתעשיית בהיקף שיא של 28.5 מיליארד דולר. השוק הזה נמצא בתנופה וצפוי לצמוח בקצב של 8% בשנה בחמש השנים הקרובות, ולהיגע להיקף של כ-40 מיליארד דולר ב-2020.

להערכתה אחד ממנועי הצמיחה של שוק השבבים בתחום הרכב, נעוץ ביכולתם של השבבים להפחית את העלויות של מוצרים רבים, שבהם הם משולבים. החברה טוענת שהמערכות האלקטרוניות אחראיות ליותר מ-90% מהחדשנות בשוק הרכב הנוכחי. "תעשיית הרכב נמצאת בתהליך של שינוי, כאשר היצרנים הגדולים מוציאים לשוק מוצרים חדשים המאופיינים יותר בחוויית משתמש חדשה מאשר בהבדלים שימושיים". הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמצטמצם הפער המכני בין היצרנים השונים ובין מכוניות יוקרה למכוניות משפחתיות. בתגובה, היצרנים פונים למערכות בדור ומידע ובקרת שליטה מסוגים שונים, כדי לבדל את המוצרים שלהם.

DARPA מתכננת מהפיכה בטכנולוגיות ייצור צבאיות

תוכנית A2P של הסוכנות למחקרי ביטחון מתקדמים מנסה לייבא תכונות ננומטריות לרכיבים גדולים. בין הרעיונות: הדפסה ננומטרית, ייצור באמצעות מיקרו-רובוטים, וחומרים חדשים להטעיית מכ"ם

חלק ממערכת שנבנתה באוניברסיטת בוסטון, המאפשרת ייצור ברמה אטומית
חלק ממערכת שנבנתה באוניברסיטת בוסטון, המאפשרת ייצור ברמה אטומית

הסוכנות האמריקאית למחקרי ביטחון מתקדמים (DARPA) השיקה תוכנית מחקר חדשה המיועדת לפתח טכנולוגיות ייצור המשלבות בין חומרים ננומטריים לבין מערכות בסדר גודל מילימטרי. התוכנית החדשה בשם Atoms to Product – A2P, מנסה להתמודד עם בעייה הקשורה בננו-טכנולוגיה אשר מקשה על יישום הידע במוצרים חדשים: בסדר גודל ננומטרי, הרבה חומרים מספקים תכונות מיוחדות כמו קשרים קוונטיים בין מתח וזרם, טמפרטורות היתוך נמוכות במיוחד או קיבול חום גבוה.

אולם כאשר מייצרים מהחומרים האלה התקנים גדולים יותר, בסדרי גודל מילימטריים, כדי לייצר רכיבים או מערכות, הם מאבדים את התכונות האלו. מטרת התוכנית היא לפתח טכנולוגיות ייצור חדשות המאפשרות לייצר רכיבים גדולים יחסית אשר מצליחים לשמור על חלק מהתכונות המיוחדות של חומרים ננומטריים. מנהל התוכנית ב-DARPA, ג'ון מיין, אמר שמטרת התוכנית היא לנצל את יתרונות הייצור של מיקרואלקטרוניקה כדי לפתח מוצרים חדשים המשלבים בין תהליכים חשמליים, מכניים וכימיים.

חיישן עצום מימדים שיוצר בטכנולוגיית ההדפסה של PARC
חיישן עצום מימדים שיוצר בטכנולוגיית ההדפסה של PARC

בתוכנית שולבו בינתיים מספר חברות בארה"ב שהמחקרים שהן מבצעות ממחישים את הפוטנציאל הטמון ברעיון. חברת Embody מנסה לפתח חומר חדש בעל תכונות זהות לזה של רצועות מפרקים, כדי לטפל בחיילים הנפגעים מקרעים בגידי הרגליים, שזו הפציעה הנפוצה ביותר בצבא האמריקאי.

חברת Draper מתמחה בתחום התקשורת האלחוטית, ומנסה לפתח טכנולוגיית שזירת חוטים דקיקים (ברמה תת-מיקרונית) כדי להפחית את הפסדי ה-DC באבזרים אלחוטיים זעירים. הטכנולוגיה מבוססת על שיטות הרכבה עצמית המחקות את האופן שבו נוצר המבנה המפותל של סליל ה-DNA.

באוניברסיטת בוסטון מתנהל כעת פרוייקט מחקר שמיועד ליצור חומרים חדשים בתחום האופטיקה. המחקר מתמקד בטכנולוגיית כתיבה ממוזערת, המאפשרת לפזר חומר ברמת דיוק מילימטרי על -גבי חומר אחר, כדי לייצר מטא-מטיריאלס: כלומר מראות (או עדשות) בעלות תכונות מיוחדות של החזרת קרינה. הטכנולוגיה מיועדת ליישומים צבאיים אקזוטיים, כמו יצירת משטחי הסוואה מתקדמים, אשליות אופטיות ומשטחים להטעיית מערכות מכ"ם.

אוניברסיטת נוטר-דאם מפתחת מטא-מטיריאלס גנריים שניתן להגדיר את תכונותיהם מאוחר יותר באמצעות עירור כימי, ועל-ידי כך להתאים את התכונות של המשטח ליישום הספציפי.

רובוטים מגנטיים של SRI נעים על-גבי מעגל מודפס השולט בתנועותיהם
רובוטים מגנטיים של SRI נעים על-גבי מעגל מודפס השולט בתנועותיהם

חברת PARC (שבבעלות זירוקס) אשר מתמחה בין השאר בטכנולוגיות הדפסת מעגלים אלקטרוניים וחיישנים על משטחים גמישים, מפתחת תהליך בשם MicroAssembly Printer, במטרה לייצר משטחים מיוחדים באמצעות טכנולוגיות דפוס. היעד: מדפסת במחיר של מדפסת לייזר ובעלת ביצועים בסדר גודל ננומטרי, כדי לייצר משטחים בכמויות קטנות ובעלי תכונות מיוחדות של מטא-מטיריאלס, ליישומי תקשורת מאובטחת, מעקב ולוחמה אלקטרונית.

מכון המחקר SRI מפתח ביחד עם אוניברסיטת הרוורד וחברת Zyvex תהליך ייצור חדש המבוסס על טכניקת MicroFactory של SRI לבניית מוצרים בטכניקה המזכירה נמלים עמלות. הטכנולוגיה מבוססת על תהליך בשם Diamagnetic Micro Manipulation.

הוא מבוסס על שימוש במעגל מודפס שבאמצעותו ניתן לשלוט על מיקרו-רובוטים הבנויים ממגנטים, ולגרום להם להרכיב התקנים גדולים המבוססים על תבניות קטנות מאוד. במסגרת התוכנית של DARPA, הקבוצה הזו תתמקד בפיתוח תהליכי ייצור לחיישנים מדוייקים מאוד לגילוי איומים, אבזרי תקשורת מאוד קטנים ושעונים אטומיים בגודל של גרגר חול.

המטרה היא לשלב בין הדיוק של רכיבי MEMS לבין היכולת להפעיל כמות גדולה מאוד של רובוטים זעירים הפועלים במתכונת של נחיל רובוטים ומייצרים קישורים חשמליים זעירים בין רכיבים בגודל של מיקרונים בודדים. אם הדבר נשמע כמו מדע בדיוני, זה לא מפתיע. הדבר היחיד שמפתיע ברעיון – זה שהוא לא בדיוני.

יוסי אקרמן ממייסדי מתחם הסטארטאפים openvalley בעמק יזרעאל

יוסי אקרמן: "אנחנו באים לתת מענה לצורך קיים, מכיוון שהמדינה למעשה לא קיימת כאן בצפון. הפריפריה לא מחכה יותר לממשלה". מתחם openvalley החדש ממוקם ברמת ישי ומתוכנן לשלב חברות וספקי שירותים העובדים אחד עם השני

OPENVALLEY

לאחר שהגיעו לארץ חממות טכנולוגיות, מאיצי הסטרטאפים ומתחמי co-working, מגיע כעת גם רעיון ה-venture builders: מתחם של מיזמים וסטרטאפים, הכולל יזמים ואנשי מקצוע מתחומים שונים, הפועלים במתחם עבודה משותף ומקיימים ביניהם רישות עסקי הדדי שממנו צומחים מיזמים ורעיונות חדשים.

יוסי אקרמן
יוסי אקרמן

בימים אלה מסתיימת הקמת המיזם openvalley באזור התעשייה רמת ישי שליד יקנעם, המשקיף על נופי עמק יזרעאל. מאחורי הרעיון עומדים ארבעה יזמים אנשי העמק: יוסי אקרמן, לשעבר מנכ"ל ונשיא אלביט, אופיר דובובי ממייסדי קמינריו בעבר, גלעד ויצמן המשמש כמנהל כספים המלווה חברות טכנולוגיות וקרן סגל שהיא מרצה למתמטיקה באקדמיית גורדון. ארבעתם תושבי אלוני אבא, נופית ובית לחם הגלילית שבעמק, והחליטו להקים במקום מיקרוקוסמוס של יזמות ועבודה בסביבה התורמת ליצירת אינטראקציה בין הדיירים המשתמשים במרחב.

מתחמים מהסוג הזה נעשים מבוקשים בשנים האחרונות בקהילת היזמים העולמית, מכיוון שלצד הסטרטאפים פועלים בהם גם בעלי מקצוע משיקים כמו בוני אתרים, מעצבי ממשק משתמש, מעצבים גרפיים, מומחי דיגיטל ואפילו עורכי דין, יועצים פיננסיים  ועוד.

לדברי אקרמן, "הפריפריה לא מחכה יותר לממשלה. המדינה למעשה לא קיימת כאן בצפון ואנחנו כרגע באים לתת מענה לצורך קיים. המטרה שלנו בהקמת openvalley היא רצון ליצור בעמק את כל התנאים הנדרשים למיזמים מסוגים שונים כך שלא ייאלצו לעזוב את העמק ויבססו כאן תשתית עסקית הדדית. לשם כך חברנו לגופים מובילים בתחום, כמו פירמת פיננסים בינ"ל, משרד עורכי דין מהגדולים בארץ, בנק מוביל וחברת השקעות, שילוו את היזמים ויספקו את המעטפת הנדרשת לצמיחה שלהם".

פרוייקט openvalley כולל גם אפשרות להשקעה תמורת מניות בחברות ובפרויקטים, אולם עיקר המודל העסקי של החברה מבוסס על השכרת חללי העבודה, על השירותים הנלווים, והרחבת המודל בעתיד למרכזים נוספים באזורי הפריפריה.

OPENVALLEY-SPACE

לעצור את הבריחה מהצפון

לדברי דובובי, ברגע שמיזמים בפריפריה מצליחים לגייס את ההשקעה הראשונית, הם מחפשים את ההזדמנות הראשונה להדרים לאזור המרכז, כדי להיות קרובים למקורות המימון לקראת גיוסים עתידיים ולהיות חלק מהאקו-סיסטם במתחמי העבודה המשותפים בתל-אביב. "במתחם שלנו יתקיימו באופן שטף גם סדנאות, הרצאות מקצועיות, Demo Days ואירועים משותפים, כבסיס לפעילות משותפת בין הגופים והיזמים במתחם".

מתחם openvalley כולל חללי עבודה בגדלים שונים ובשכירות גמישה, מיומית ועד חודשית. המתחם ממוקם צמוד לאזור מסחרי פעיל עם מרכז קניות גדול עם מגוון רחב של חנויות ומסעדות, בתי קפה, פאבים וחניה בשפע וכן מוסדות ושירותים כגון בנק, דואר, סופרמרקט ועוד.

בין החברות שהבטיחו את מקומן ב-openvalley: חברת Pazugames של אוראל ואייל בכבוד ממגדל העמק המפתחת משחקים סלולריים. עד היום היא רשמה לזכותה כ-50 מיליון הורדות. חברת מאטיס בבעלות בוגרי הטכניון גדי בן עמרם ועמרי ארגמן, שפיתחה בין היתר את אפליקציית מעקב ההריון My Baby's Beat ו-My Baby Monitor, המאפשרת שימוש במכשירי הסמארטפון כמוניטור למעקב ושמירה על התינוק גם ללא נוכחות ההורה בחדר.

ניסטק גולן זכתה בדגל היופי של ענף האלקטרוניקה ל-2015

הזכייה באה בעקבות שני ביקורים שהתקיימו בניסטק על-ידי ועדת שיפוט חיצונית מטעם המועצה לישראל יפה

המבנה של מפעל ניסטק גולן
המבנה של מפעל ניסטק גולן

דגל היופי מוענק מטעם "המועצה לישראל יפה" בחסות משרד התמ"ת ובשיתוף התאחדות התעשיינים בישראל ואיגוד התעשייה הקיבוצית. הדגל מוענק למפעל מצטיין בציון 100 אשר התמודד וזכה בהערכה מלאה בשלב הגמר. בטקס שנערך במעמד נשיא התאחדות התעשיינים מר שרגא ברוש הוענקו הפרס למנכ"ל קבוצת ניסטק, יצחק ניסן, למנהל האיכות מוטי סידון ולמנהל מפעל ניסטק גולן רפי אבסוב.

בתחרות "תעשייה יפה בישראל יפה" נוטלים חלק מאות מפעלים, פארקים וגני תעשייה, ביניהם רבים הנמנים עם המובילים בתחומם בארץ ובעולם. ניסטק משתתפת בתחרות "תעשיה יפה בישראל יפה" בענף האלקטרוניקה כבר מספר שנים. הזכייה באה בעקבות שני ביקורים שהתקיימו בניסטק על-ידי ועדת שיפוט חיצונית המתמנית ע"י המועצה לישראל יפה.

הנושאים העיקריים להערכה בתחרות הם: חזות חיצונית ופנימית של המפעל, שילוט והכוונה, מערכות שירותי עזר ובטיחות, כוח-אדם ושירותי רווחה, יוזמות המפעל ופעילות למען הקהילה.

NISTEC-PRAS

מרוקו מחפשת ציוד מיכשור רפואי ישראלי

ביום ב' הקרוב (4 בינואר 2016), ייערך מיפגש מיוחד של JBNF במכון לב בירושלים, שבו תוצג הזדמנות לחברות ציוד רפואי ישראליות, בעקבות רפורמה בשוק הבריאות במרוקו

AMINEבתקופה האחרונה מתפתחת במרוקו הזדמנות עסקית יוצאת דופן לחברות מיכשור רפואי ישראליות בעקבות שינויים במדיניות הממשלה המקומית. בשבוע הבא ייערך בירושלים מפגש מיוחד בנושא הזה שמארגנת קבוצת JBNF הירושלמית, העוסקת בקידום תעשיית ההייטק בירושלים.

במפגש יתארח אמין איוב מבנק ההשקעות KKB Partners, אשר יתאר את התהליך המתרחש היום במרוקו שבעקבותיו יש במדינה צורך בציוד חדש שחברות ישראליות יכולות לספק. מדובר בתהליך ארוך, שקיבל השנה תאוצה: בשנים האחרונות מגיעים למרוקו חולים רבים ממדינות אפריקה והסהרה כדי לקבל טיפול רפואי, ומתפתחת גם תיירות רפואית מאירופה, בזכות המחירים האטרקטיביים.

אולם התשתיות היו מוגבלות מאוד, עקב חקיקה שהגבילה את היזמות בתחום. בחודש פברואר 2015 הוגדרה מסגרת משפטית חדשה המאפשרת לגופים פרטיים להקים מרפאות ובתי חולים. בעקבות זאת יש כיום צורך עצום בציוד רפואי ומוזרמים תקציבים רבים של משקיעים המעוניינים להקים מרפאות מתמחות ובתי חולים עבור גל התיירות הרפואי.

שוק הבריאות במרוקו צומח בקצב של 7.7% בשנה, ובשנת 2014 הוא הסתכם בכ-6 מיליארד דולר. ברובו הוא מבוסס על השקעות פרטיות, המהוות כיום כ-60% מההשקעה בתחום הבריאות במרוקו.

אמין איוב ישתתף ביום ב' הקרוב (4 בינואר 2016) במיפגש מיוחד שייערך במכון לב בירושלים, שבו הוא יציג את הצרכים של מערכת הבריאות המרוקאית ואת ההזדמנויות שניפתחות בפני חברות ציוד רפואי ישראליות בשוק החדש הזה.

למידע נוסף: 

Opportunities for Israeli Biomed and Agricultural Business in Morocco

JBNF

עיסקת ויולה הזרימה 28 מיליון דולר לאיתמר מדיקל

הגיוס בוצע בשני שלבים: השקעה ישירה והקצאת זכויות לבעלי המניות. בסיומו הפכה קרן ויולה לבעלת השליטה בחברה ומחזיקה כיום בכ-28% ממניותיה

WatchPAT, מוצר הדגל החדש של החברה
WatchPAT, מוצר הדגל החדש של החברה

בהנפקת הזכויות של חברת איתמר מדיקל (Itamar Medical) שהסתיימה אתמול, נרכשו מניות של החברה בהיקף של כ-18.6 מיליון שקל. בכך ניצלו המשקיעים כ-60% מניירות הערך שהחברה הציעה למכירה.

ההנפקה החודש היתה אחד מהשלבים האחרונים בעיסקה מורכבת שהזרימה לחברה עשרות מיליוני דולרים והפכה את קרן ויולה לבעלת המניות הגדולה בחברה. למעשה, לבעלת השליטה בחברה. בתחילת נובמבר הושלם השלב הראשון של העיסקה כאשר היא רכשה מניות של איתמר מדיקל בהיקף של 24.1 מיליון דולר תמורת כ-28% ממניותיה.

WATCHPAT200בסיום הרכישה מונו יונתן קולבר וסמי תותח מוויולה לדירקטורים באיתמר מדיקל. חלק מהסכום, בהיקף של 6.2 מיליון שקל, שימש להחזרת חוב של איתמר מדיקל לד"ר גיורא ירון ומרטין גרסטל, אשר החליטו להשקיע אותם בחזרה בחברה.

המרכיב השני של העסקה היה הגשת הצעה לבעלי המניות הקיימים לרכוש כתבי אופציה בהיקף כולל של עד 24 מיליון שקל. מתוך זה, כאמור, נרכשו ניירות ערך בהיקף של 18.6 מיליון שקל. כעת צפויה ויולה לרכוש חלק מהניירות שלא נמכרו.

טכנולוגיית ניטור לא פולשנית

חברת איתמר מדיקל הוקמה לפני 18 שנים ופיתחה את טכנולוגיית Peripheral Arterial Tone, המאפשרת לאתר פגמים בשכבה הפנימית של כלי-הדם אשר אחראית לגמישותם ושחרור חומר (ניטריד אוקסייד) המסייע למערכת הדם להתמודד עם מצבי חירום.

טכנולוגיית הניטור מבוססת על מדידת תנועת הדם בשיטה לא-פולשנית: חיישן רגיש מאוד לשינויים בנפח מורכב על האצבע של המטופל. בתחילת הבדיקה מבצעים חסימה של כלי-הדם בזרוע, ואז משחררים את החסימה. החיישן עוקב אחר תהליך חידוש זרימת הדם, ומנתח באמצעותו את פעילותה של השכבה האנדותלית.

המידע שמתקבל מרמז על תופעות שונות: התפתחות טרשת עורקים, הפרעות בשינה, מצבי לחץ, בעיות אין-אונות, סיבוכים בהריון ועוד. בעבר, המוצר המרכזי של החברה היה מכשיר EndoPAT המשמש לאיבחון בעיות כלי-דם וקרדיולוגיה. כיום מוקד הפעילות עובר להפצת השימוש במכשיר WatchPAT, המופיע בתצורה דומה לשעון יד גדול ומשמש לאיבחון בעיות נשימה במהלך השינה.

גיבוש מודל עיסקי חדש

מעניין לציין שהעברת הדגש ל-WatchPAT כוללת גם אימוץ מודל עיסקי חדש, שבו במקום למכור מוצר, החברה מספקת פתרון מלא. במסגרת הזאת, למשל, היא חתמה באפריל השנה על הסכם עם המרכז הרפואי מונטפיור בניו-יורק, על אספקת פיתרון כולל לבעיות שינה (Total Sleep Solution), הכולל חבילת מוצרים שלא כולם מתוצרתה, המספקים מערך כולל לטיפול בבעיות שינה, כולל הדרכה ושירות.

בתשעת החודשים הראשונים של 2015 הסתכמו המכירות בכ-12.6 מיליון דולר, בהשוואה לכ-11.9 מיליון דולר ב-2014. הגידול נבע מצמיחה של כ-28% בהכנסות ממוצר WatchPAT, בעיקר בארה"ב וביפן. הדבר פיצה אותה על ירידה של 25% במכירות של EndoPAT. כיום החברה נסחרת בבורסת תל-אביב לפי שווי חברה של כ-378 מיליון שקל.

NXP הכריזה על מיקרו-בקרים לנקודות מכירה ניידות

NXP הודיעה שהמיקרו-בקרים המאובטחים Kinetis K8x נכנסו לייצור המוני, והמיקרו-בקרים החדשים, Kinetis KL8x, צפויים להיות זמינים בחודש הבא

KINETISחברת NXP הודיעה על תחילת האספקה המסחרית של משפחת המיקרו-בקרים מסוג Kinetis K8x, המבוססים על טכנולוגיית ARM Cortex-M. במקביל, היא השיקה את משפחת המיקרו-בקרים Kinetis KL8x המבוססת על ארכיטקטורת ARM Cortex-M0, אולם בעלת תאימות פינים ל-K8x.

מדובר במיקרו-בקרים מאובטחים שהחברה מייעדת ליישומים דוגמת שוק נקודות המכירה הניידות (mPOS). להערכת חברת המחקר IHS Research, הקמעונאים הגלובליים מבצעים כיום השקעות רבות בפתרונות אלקטרוניים ניידים לנקודות מכירה (mPOS). השוק לפתרונות אלה צפוי לגדול ליותר מ-80 מיליון יחידות מותקנות עד 2018.

משפחת Kinetis KL8x מספקת יכולת ההצפנה, זיהוי ניסיונות חבלה וצריכת הספק נמוכה. הדבר מרחיב את שוק היעד מעבר למקלדות מסופי תשלום בנקודות המכירה, ומאפשרים יישומי תשלומים הנתונים למגבלות רבות יותר של צריכת הספק, כמו טלפונים חכמים וקוראים אלקטרוניים המתחברים לטאבלטים, ואפילו כאלה המשובצים בטכנולוגיה לבישה.

"המוצרים האלה מחזקים את מעמדנו באבטחה משובצת ומעניקים למפתחים של נקודות מכירה ניידות גישה למאפיינים שבאופן היסטורי היו זמינים רק במעבדים יקרים", אמר שמואל ברקן, מנכ"ל משותף ב-NXP בישראל. "כעת, כשההתקנים של NXP מוטמעים בציוד נקודות מכירה מגוון בעל הסמכת PCI 4.0, המיקרובקרים החדשים ממשפחת Kinetis מסייעים להרחיב את טכנולוגיית התשלומים הניידים לעידן האינטרנט של הדברים."

אבטחה וחיסכון באנרגיה

המיקרו-בקרים ממשפחות Kinetis K8x ו-KL8x כוללים:

  • הצפנת חומרה אסימטרית – אימות נתונים מהיר ויעיל מבחינת קוד וצריכת אנרגיה עם תמיכה בפרוטוקולי ההצפנה החדשים ביותר.
  • זיהוי ניסיונות חבלה– ניטור של תנודות במתח, תדר, טמפרטורה והתקפות פיזיות.
  • ממשק ISO7816-3 SIM תואם לתקן EMV ונתמך על-ידי חבילת תוכנת EMV Level 1.
  • צריכת זרם במצב שינה –2.5µA  תוך שמירת תוכן SRAM ועבודתRTC  (ב-KL8x)
  • בקר USB OTG ללא צורך בגביש חיצוני, ADC של 16 סיביות ומספר רב של ממשקי תקשורת טוריים המתפקדים אוטונומית במצבי עבודה חסכוניים עם התערבות מינימלית של ה-CPU.

תכנון ייחוס של נקודת מכירה

ביחד עם המיקרו-בקרים החדשים, NXP מציעה את TWR-POS-K81 – תכן עזר מלא לנקודות מכירה המאיץ את תהליך ההסמכה של התקנים לכרטיסי תשלום PCI – Payment Card Industry. התכן תומך ב-K8x וב-KL8x וכולל מקלדת בטכנולוגיית Cirque Secure Sense. הפתרון עומד בדרישות PCI PTS ללא צורך בהגנה פיזית של חיישן המגע.

מודולTWR-POS-K81 מתממשק עם מודולים של כרטיסים במגע או ללא מגע באמצעות טכנולוגיית NFC של NXP. תוכנת דוגמה ליישום והתיעוד המלאים להסמכת PCI PTS 4.x זמינים בכפוף לחתימה על הסכם סודיות.

זמינות

רכיבי Kinetis K8x בייצור מלא זמינים כעת. תמיכה בפיתוח ניתנת על-ידי ערכת הפיתוח TWR-K80F150M ופלטפורמת הפיתוח FRDM-K82F. תכן העזרTWR-POS-K81 זמין ללקוחות החתומים על הסכם סודיות.

רכיבי Kinetis KL8x יהיו זמינים בינואר 2016. גם ערכת הפיתוח TWR-KL82Z72M ופלטפורמת הפיתוחFRDM-KL82Z  צפויות להיות זמינות בינואר 2016.

למידע נוסף: www.nxp.com/kinetis

קרן בירד אישרה השקעה של 7.5 מיליון דולר בפרוייקטי מו"פ

הפרויקטים שאושרו כוללים פיתוחים חדשניים בתחומי האלקטרוניקה, לייזרים, ננו-לוויינים, אגרו-טכנולוגיה ועוד

מימין לשמאל: המדען הראשי אבי חסון, מנכ"ל קרן בירד ד"ר איתן יודלביץ' ושגריר ארה"ב בישראל דן שפירו. צילום: מתי שטרן
מימין לשמאל: המדען הראשי אבי חסון, מנכ"ל קרן בירד ד"ר איתן יודלביץ' ושגריר ארה"ב בישראל דן שפירו. צילום: מתי שטרן

קרן בירד (BIRD), הקרן הדו-לאומית למחקר ולפיתוח תעשייתיים ישראל-ארה"ב, אישרה בישיבת הדירקטוריון שהתקיימה לאחרונה בתל אביב השקעות בסך של 7.5 מיליון דולר ב-9 פרויקטים חדשים המשותפים לחברות בישראל ובארה"ב. בנוסף למימון מקרן בירד, לפרויקטים תהיה גישה למימון מהסקטור הפרטי שיאפשר להם להגדיל את תקציבם הכולל לכ-21 מיליון דולר.

בסך הכל, בשנת 2015 אישרה הקרן השקעה של כ-20 מיליון דולר השקעות בפרוייקטים חדשים, שתקציבם הכולל הוא יותר מ-50 מיליון דולר. תשעת הפרויקטים שאושרו בישיבת הדירקטוריון מתווספים ל-926 פרויקטים בהם השקיעה הקרן במהלך 38 שנות פעילותה. פרויקטים אלו, בהיקף כולל של למעלה מ-300 מיליון דולר, הניבו עד היום מכירות ישירות ועקיפות של יותר מ-10 מיליארד דולר.

פירוט הפרויקטים שאושרו:

  • BDR Technologies הישראלית ו-MagBioSense האמריקאית יפתחו מכשיר לרפואת חירום המאפשר זיהוי מהיר ורגיש ביותר של סימני מחלות.
  • ECOncrete Tech הישראלית ו-Besser Company האמריקאית ישתפו פעולה לפיתוח מוצרי בטון ביציקה יבשה המשודרגים ביולוגית להתמודדות עם שינויי אקלים.
  • Elbit Systems הישראלית ו-Tyvak Nano-Satellite Systems האמריקאית יפתחו מערכת חיפוש והצלה המבוססת על לוויינים זעירים.
  • Forrest Innovations הישראלית וחברה אמריקאית ישתפו פעולה לפיתוח פתרונות לבקרת מחלות בתפוחי אדמה.
  • Groundwork BioAg הישראלית ו-Marrone Bio Innovations האמריקאית יפתחו טכנולוגיה לטיפול בזרעים על-ידי חומרים ביולוגיים.
  • Kramer Electronics הישראלית ו-iRule האמריקאית ישתפו פעולה לפיתוח מערכת בקרה מתקדמת ליישומים מסחריים.
  • Screenovate הישראלית וחברה אמריקאית יפתחו טכנולוגיה לתצוגת מסך אלחוטית.
  • VocalZoom הישראלית ו-Vixar האמריקאית ישתפו פעולה לפיתוח מארז אופטי לדיודת לייזר אנכית (VCSEL) אשר תאפשר יישומי חישה.
  • WSC Sports Technologies הישראלית ו-Krossover Intelligence האמריקאית יפתחו טכנולוגיה ליצירה אוטומטית של סרטי וידאו עבור שחקני ספורט חובבנים.

קרן בירד פועלת לעידוד שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמריקאיות מתחומי הטכנולוגיה השונים לצורך פיתוח של מוצר משותף. בנוסף למענקים התלויים בסך של עד מיליון דולר לכל פרויקט שאושר, הקרן מסייעת באיתור שותפים אסטרטגיים משתי המדינות ומחברת ביניהם.

אבי חסון, המדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה ויו"ר משותף לקרן בירד: "שיתופי הפעולה בחדשנות טכנולוגית עם ארה"ב, ובפרט באמצעות קרן בירד, ממשיכים לתפוס מקום מרכזי במערך השת"פ הבינלאומי של לשכת המדען הראשי והם מייצרים ערך משמעותי עבור מגזרי תעשייה רבים בשתי המדינות. ההגשות אשר הובאו לשיפוטנו מתאפיינות לא רק ברמה גבוהה של חדשנות טכנולוגית אלא במוכוונות שוק מובהקת ופוטנציאל גבוה למסחור".

אינטל השלימה את רכישת חברת ה-FPGA אלטרה

הוקמה היחידה העיסקית Programmable Solutions Group, שתמשיך לפתח רכיבי FPGA, ותעסוק בפיתוח פתרונות המשלבים CPU ו-FPGA ביחד עם קבוצת מרכזי הנתונים וקבוצת ה-IoT של אינטל

ALTERA

חברת אינטל (Intel) השלימה עת עיסקת הרכישה של יצרנית הרכיבים המיתכנתים (FPGA) אלטרה (Altera). מדובר בעיסקה הגדולה ביותר שאינטל ביצעה בתולדותיה, בהיקף של 16.7 מיליארד דולר. "אלטרה היא כעת חלק מאינטל", הודיע שלשום מנכ"ל אינטל, בריאן קראזניץ'.

"ביחד נייצר את שבבי העתיד, שיהיו לא רק טובים יותר, אלא גם יעשו הרבה יותר. נטמיע את חוק מור כדי להגדיל את שוק ה-FPGA ונמציא מוצרים חדשים אשר ייצרו חוויית עתיד חדשה, כמו נהיגה ברכב אוטונומי ולימוד מכונה". חברת אלטרה תפעל במתכונת של יחידה עיסקית חדשה בשם Programmable Solutions Group, אשר תנוהל על-ידי דן מקנמארה, ששימש עד לאחרונה כסגן נשיא אלטרה ומנהל תחום המערכות המשובצות בחברה.

החטיבה תתמוך במוצרים הקיימים של אלטרה כמו רכיבי ה-FPGA ורכיבי ה-SoC מבוססי ARM, תחזק את פעילות ה-FPGA שלה ותמשיך לפתח מוצרים חדשים בתחום הרכיבים המיתכנתים. במקביל, החטיבה תעבוד בצמוד לקבוצת מרכזי הנתונים וקבוצת האינטרנט של הדברים (IoT), כדי לפתח ביחד מוצרים חדשים המותאמים לשווקים וליישומים נפרדים.

הכוונה היא ככל הנראה לפתח רכיבים חדשים המשלבים את הקיום של CPU עם מרכיב של FPGA. הרעיון אינו חדש ונבחן בשנים האחרונות במרכזי מיחשוב רבים, לאחר שהתברר ששרתים הכוללים מעבד CPU ורכיב FPGA הכולל תוכנות עיבוד ספציפיות, מביא לשיפור גדול מאוד בביצועים הכוללים של מרכז הנתונים.

אחת ממטרות העיסקה היא בניית פלטפורמת מיחשוב חדשה למרכזי נתונים
אחת ממטרות העיסקה היא בניית פלטפורמת מיחשוב חדשה למרכזי נתונים

המוצר הראשון שייצא לשוק כתוצאה מהמיזוג בין שתי החברות יהיה רכיב הכולל מעבד Xeon המקושר אל רכיב FPGA שיופיעו ביחד במארז יחיד. אינטל צופה שהוא יתחיל לצאת לשוק במהלך 2016.

ההתייחסות של אינטל לקבוצת ה-IoT היא מעניינת. היא רומזת שאינטל חושבת על רכיב SoC הכולל CPU ו-FPGA. אחד מהיתרונות של רכיב כזה, נעוץ ביכולת להטעין לרכיב המיתכנת תוכנות שונות המממשות מעבדים ייעודיים בצורה אופטימלית, באופן שבו הרכיב השלם יכול לשנות את אתנהגותו בהתאם לצורך קיים בכל רגע נתון.

בהודעה הרשמית של אינטל מקנמארה אמר שהשילוב בין יכולות הייצור של אינטל לבין הטכנולוגיה המיתכננתת של אלטרה, "יאפשרו לייצר מערכות חסכוניות מאוד בהספק ובעלות ביצועים חסרי תקדים". למרות זאת, לפחות בשלב הראשון אינטל לא תבטל את הייצור של רכיבי אלטרה אצל TSMC. בתת-אתר שהקימה לצורך המיזוג, היא מסבירה שהייצור של המוצרים הנוכחיים יימשך ב-TSMC, ואילו אינטל תייצר אצלה את הדור החדש של רכיבי Stratix 10 בתהליך של 14 ננומטר.

דבר אחד ברור מההודעה, העיסקה לא מוציאה מתחרה משוק ה-FPGA העולמי, אלא מכניסה אליו מתחרה חזק מאוד.